3433
Sök

v40 vs v70

1 062 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
ja funderar på att köpa volvo kombi till våren/sommaren, men vill gärna höra era erfranheter av desaa bilarna, v40, v70 gamla karossen. vill veta allt om dom. kända brister och så vidare, tack på för hand för alla svar smilesmile
Senast redigerat av Ricky (30 januari 2008)

80 Inlägg
30 januari 2008
Har inte ägt någon av bilarna, men kompisar familjemedlemmar etc har

Allmän känsla enligt mig är att v70 är ljusår före v40 när det gäller kvalitet både invändigt och utvändigt. x40 ska tydligen ha en del problem med rost, annars är ju T4an ett kul alternativ. v40 är en ganska liten kombi som om du ska köra barnvagn och grejer kanske det inte är helt optimalt.

Muttley
30 januari 2008
de är två mycket olika bilar, så jämför inte dem med varandra. v40 är mycket mindre än en v70 i storlek i mitt tycke. v70n har bättre väghållning.

säg nu jämför jag min v40,   Blåser de och man kör runt 90-110 så känns de direkt i bilen, dock inget störande direkt.  har faktiskt inga brister på min v40 :S  förutom ett hjullager som ändå är en förbrukningsvara.

de är mycket sköna bilar båda 2 att köra helt enkelt, frågan är ju vad du är ute efter exakt.

Muttley
30 januari 2008
FARFAR skrev:

Allmän känsla enligt mig är att v70 är ljusår före v40 när det gäller kvalitet både invändigt och utvändigt. x40 ska tydligen ha en del problem med rost, annars är ju T4an ett kul alternativ. v40 är en ganska liten kombi som om du ska köra barnvagn och grejer kanske det inte är helt optimalt.

fin en rostfläck på min v40 så får du 500 spänn smile rosten kommer beroende på hur ägaren har skött sin bil, förra ägaren till min bil skötte den riktigt fint.

Toker
491 Inlägg
30 januari 2008
V70 tycker jag, har en sådan och polaren kör V40..
Han gnäller jämt på sin bil och vill hela tiden byta mot min.. :]

Toker Jr 081102

80 Inlägg
30 januari 2008
tkd_rille skrev:
FARFAR skrev:

fin en rostfläck på min v40 så får du 500 spänn smile rosten kommer beroende på hur ägaren har skött sin bil, förra ägaren till min bil skötte den riktigt fint.

Säger inte att alla x40 har rostproblem. Men vissa modeller har ett svagare rostskydd, sämre plåt och lack etc etc eller är utformade karossmässigt att de har olika bra egenskaper när det gäller just rost.

Skönt att din är väl omhändertagen dock smile

155 Inlägg
30 januari 2008
om du ska köpa v40 kan du lika väl köpa mitsubishi!
Satsa på v70 istället mkt bättre bil.

Muttley
30 januari 2008
FARFAR skrev:
tkd_rille skrev:
FARFAR skrev:

Säger inte att alla x40 har rostproblem. Men vissa modeller har ett svagare rostskydd, sämre plåt och lack etc etc eller är utformade karossmässigt att de har olika bra egenskaper när det gäller just rost.

Skönt att din är väl omhändertagen dock smile

jepp hehe. de krävs att ta hand om sin bil ju.

men till trådskapare då. vad är du ute efter exakt? ska du ha familj så är ju v70 perfekt, barnvagn är nog de enda som går in i v40n tyvärr.

1 062 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
nej har inte tänkt att köra barnvagn..  en go bruks bil, har både provkört t4a och t5a, både gick bra. har både hört bra och dåliga saker om både bilarna, som tex på v70 läckeage mellan motor och växellåda, på v40 rosten.

73 Inlägg
30 januari 2008
V40 = sportkombi
Frugan har en 2.0T med chip och avgas, sänkt och bytt krängningshämmarstagen (vanligt fel även på V70)
Ett fjäderbensstag är nästan ett måste om du inte vill att den skall orma sig på vägen vid gaspådrag.
Helt ok utrymme om man fäller baksätet.
Haft 2 barn, barnvagn, helgshopping m.m. och klarat oss wink
Får inte sälja bilen då frugan tycker det bilen går som f-n vid rödljuset lol

V70, har du råd med en större motor, helt ok! annars ganska slö sad
Senast redigerat av BlacKnBluE (30 januari 2008)

Ju äldre man blir, desto bättre blir leksakerna
"How does your wife know that you have turned gay? You just bought a Prius!"

1 062 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
BlacKnBluE skrev:
V40 = sportkombi
Frugan har en 2.0T med chip och avgas, sänkt och bytt krängningshämmarstagen (vanligt fel även på V70)
Ett fjäderbensstag är nästan ett måste om du inte vill att den skall orma sig på vägen vid gaspådrag.
Helt ok utrymme om man fäller baksätet.
Haft 2 barn, barnvagn, helgshopping m.m. och klarat oss wink
Får inte sälja bilen då frugan tycker det bilen går som f-n vid rödljuset lol

V70, har du råd med en större motor, helt ok! annars ganska slö sad

okej, ja tänker så här. en v40 t4 på 200hk och en v70 t5 går nästan lika bra, för v70 är tyngre och v40 lättare smile

Elektriker/Montör
534 Inlägg
30 januari 2008
Rent utseende-mässigt tycker jag att du skall satsa på V70. Riktigt underbara bilar faktist..

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

1 833 Inlägg
31 januari 2008
Jag kan inte jemföra v40 och v70, men s40 och s70.

S40in enl mig är plastig, sämre kvalisort, mer vägljud, mer skrammel, sämre komfort. Men en roligare bil att köra.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

Sök