2506
Sök

Hur fult kan ett B18 kamdrev vara?

32 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
#1
Hur risigt kan ett kamdrev vara på en fungerande gammal Volvo B18?
Min motor är 40 år gammal men har bara gått 6500 mil. Ändå ser kamdrevet ganska illa ut.

Jag är i en desperat situation strandsatt på bonnlandet med min volvovalp som enda bruksbil.
Skadorna på drevet upptäckte jag genom att vevaxelns främre packbox i kamdrevkåpan
hade börjat läcka olja. På KG Trimning sade man att kamdreven är en svag punkt och att
de rekomenderar ståldrev men just nu finns inte tid att vänta på en sådan leverans.
Frågan är nu om skadan är så pass allvarlig att det kan braka när som helst eller om jag kan
skruva tillbaka kåpan och försiktigt köra vidare 100-tals eller rent av 1000-tals mil?

Bästa scenariot vore att kunna köra vidare med det skadade drevet för att sedan under bättre
planerade omständigheter byta mot nytillverkade ståldrev. Jag saknar nu specialverktygen
som torde behövas och måste ha en fungerande bil på måndag. Hos KG trimning kostar fiberdrev
knappa 1000-lappen och ståldrev bara 400:- mer så valet är enkelt. Finns det någon volvomekare
på forumet som har specialverktyg att låna ut i uppsalatrakten?

http://em34.mine.nu/amazonforum/IMG_1075s.jpg

http://em34.mine.nu/amazonforum/IMG_1077s.jpg

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
8 februari 2008
#2
vad e det för special verktyg som behövs? jag har inte skruvat med dessa motorer men på bilden ser det ut som du behöver ett dragskaft å en hylsa å en spårmejsel...

vad annars?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 februari 2008
#3
det ska inte va några problem att köra med det smile men att skaffa ståldrev är ju en bra ide att skaffa smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
8 februari 2008
#4
Satt hemma och frågade högt vad det var för specialverktyg du skulle behöva, tjejen föreslog bultsax....winkwinkwinktongue

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

32 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
#5
Har fått svar från amazonforumet som också pekar på att det nog kan funka ett bra tag till med
mitt hemska drev så jag var på vippen att smälla ihop prylarna ikväll. Men eftersom bilen är
mitt enda bruksfordon och det inte är roligt att bekosta en bärgning på tio mil från någonstans
på motorvägen så tar jag det säkra före det osäkra och beställer en ståldrevsats på måndag.
Motorn verkar ju frisk i övrigt och har som sagt bara gått 6500 mil. Eftersom det är en lågt växlad
terrängbil jag mestadels kör på landsväg är det mycket snurr på prylarna så jag vågar inte chansa.
Med ståldrev blir det kanske lite mer oljud men det blir garanterat "skottsäkert". Fiberdreven sägs
vara dessa motorers svaga punkt.

Är man inte rädd om det gamla drevet så kan det funka att bända med två skruvmejslar men
troligen behövs en avdragare som greppar i de tre små hålen på drevet. En sådan avdragare
kan jag förhoppningsvis tillverka på söndag. Sedan behövs avdragare även till vevaxeldrevet men
där går det förhoppningsvis med en tvåarmad universalavdragare.

Smålänning
7 883 Inlägg
8 februari 2008
#6
Ingen fara att köra med det så. Dessutom så ska en B18 klara ventilerna om drevet pajar. Men du gör rätt som köper ett ståldrev... Sitter i bl.a B30, och plockar du från en sån på skroten så blir det nog billigare än nytillverkat...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 februari 2008
#7
Det är iofs inget fel på ett fiberddrev. Du kan nog spara dina 400 till något annat. Att fiberdreven skulle vara en svag punkt... hmmmm.... Nu ska man komma ihåg att en hyfsat servad B18 går 20 varv runt jorden utan att blinka.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

32 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
#8
Usch, nu är ni flera som frestar mig till den snabba gratislösningen men om drevet rasar
tio mil hemmifrån längs motorvägen kommer det kosta betydligt mer än 1500:-  att bara
få bilen därifrån snabbt med lagliga medel... Nytt ståldrev är förstås ingen garanti mot
motorstopp som kräver stora reparationer men att köra vidare på ett risigt drev som ser ut
att kunna flisa sönder sig totalt när som helst känns väldigt nervöst.
Detta är min enda körbara bil. Jag bor på landsbygden med hund och barn.

Men helt klart kvarstår frågan om jag ska våga chansa... -Är det ingen här som direkt kan
dömma ut drevet som nära totalhaveri så jag slipper grubbla? :-)))

Bärs!
3 456 Inlägg
8 februari 2008
#9
"Det där drevet är sopor. Duger inte ens till... till... nej, ingenting!
bara å byta. du ska absolut INTE åka nånstans med det där, det rasar om 5mil."

wink

Garaget.org peakade 2008.

Smålänning
7 883 Inlägg
8 februari 2008
#10
Att du inte köper dig en "vanlig" bil och kör med sålänge. bara en 1000-kronors eller så, så du kan åka till o från jobbet och/eller köpa ett kamdrev...
Men sålänge du skippar terrängkörningen och kör lungt och försiktigt så bör drevet hålla. JAg har sett betydligt värre på en B20.. där hela drevet hade spruckit, och den gick..
En annan hade tappat en tand, så jag anser också kamdrevet vara en svag punkt..

caromania skrev:
Det är iofs inget fel på ett fiberddrev. Du kan nog spara dina 400 till något annat. Att fiberdreven skulle vara en svag punkt... hmmmm.... Nu ska man komma ihåg att en hyfsat servad B18 går 20 varv runt jorden utan att blinka.

Jo, kanske i en gubb PV
som är försiktigt körd, men faktum är att i valparna så är 6000 mil fullt tillräckligt för att köra ner det gamla skrotet.

En släkting till mig har valp, och hade det inte vart för planer att tävla i klassen original + vissa besiktningsproblem, så hade B18/B20 skrotet åkt ut till förmån för en diesel eller B230...

Tycker inte illa om B18/B20 som det kanske låter som, rätt inställda med bra förgasare så är det en riktigt fin motor sett till gångkultur och ganska vridstark, särskilt med K-kam, och tål en del elakheter.

BTW: är sugen på en valp själv smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

32 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
#11
Fy så jag hamnat mittimellan i beslutet... 1500:- (eller ens 1000:- för nytt fiberdrev) är mycket pengar
för mig. 6500 mil är inte långt men dels kan bilen ha misshandlats av små gröna busgrabbar, dels kan motorn ha gått väldigt många timmar med bilen parkerad ute i skogen då den varit en radiobil.

Om drevet rasar på galet ställe långt hemmifrån vilket talar för att ett nytt drev är en billig försäkring
men andra saker än kamaxeldrev kan ju göra att en bil kräver bärgning. Bara för två veckor sedan
var det nära att ske p.g.a. ett skuret framhjulslager. Så om jag väger in sannolikheten att något av de tre kvarvarande gamla hjullagren skär, att kopplingen spricker eller att en helt annan typ av större motorhaveri inträffar så är det kanske direkt löjligt att oroa sig för just kamdrevet?

Enda säkra lösningen tycks vara att alltid köra runt med en reservbil på en trailer bakefter...
(naturligtvis har man med reservdelar till trailern också)

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 februari 2008
#12
Du kanske kan hitta ett beggat drev? Inte optimalt, men tills du har råd? Fast då kommer du ju inte få igång bilen på kanske ett par veckor?

Angående att ha med reservdelar i bilen. Jag pysslar med 30 talare och jag vet flera exempel på när folk bytt vevaxel vid vägkanten då veven gått av. wink Eller en kille i Australien som sköt ut en vevstake genom blocket. Han lagade blocket med en sönderklippt ölburk och körde sedan i flera år med den lagningen. Men då är det stänksmort och inget oljetryck. Skulle nog vara lite knepigt på en modern japs eller ens en B18...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

32 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
#13
Nu får alla hålla tummarna för mig imorgon! -Grannen har kommit hem från semestern och han har en B20 liggandet PLUS att han kanske också har alla avdragar- och påputtarverktyg som behövs för dreven. Måtte nu dreven vara i gott skick på hans skrotmotor!

32 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
#14
TJOHO!

Nu är det förhoppningsvis sluttjatat i den här tråden för jag har nyss kört en provtur med min 903:a. Lösningen blev ett begagnat drev från en skrotmotor hos grannen. Drevet hade gått 14.000 mil och var i utmärkt skick. Bilen funkar nu lika utmärkt så nu är det bara å hoppas att inget börjar jävlas igen på väldigt länge.

En intressant iaktagelse på mitt gamla skadade drev var att kuggarna i en sektor på ungefär 1/4:dels varv var så gott som oskadade. En tankt som slog mig var att skadan kan ha börjat med att en liten flisa spräckts loss ur ett enda kugg och att den kuggen sedan har börjat släppa småbitar som i sin tur satt igång en långsam kedjereaktion som ännu inte hade hunnit sprida sig varvet runt. Det skulle i så fall kunna räcka med en liten skräppartikel som rent av varit med i motorn sedan den var ny.

Ett tack till er som engagerat er i problemet!


Sök