2646
Sök

Glödande SAAB-turbo!

Biltokig
870 Inlägg
10 februari 2008
#21
erik_axel88 skrev:
Har en annan fråga som inte alls har med topic att göra, men jag körde ju mot en s60 som jag skrev. Bilen jag körde är en 9-5 aero kombi (250hk) och kompisens s60 är en 2,5T -05 (210hk). Vet inte vad det är för vridmoment i någon av bilarna. Verkar det rimligt att dessa två bilar går ungefär jämt?

Under likvärdiga omständigheter(om saaben inte har 150kg extra i bagaget och 60l bensin mer, växlas helt fel osv.) krossar den S60n totalt
Senast redigerat av Mr_Gear (10 februari 2008)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

86 Inlägg
10 februari 2008
#22
Här är det också varmt
http://us1.webpublications.com.au/stati … 1_12mg.jpg

Lånade ut min 9000 2,3T en gång.... någon timme senare fick jag ett MMS med en bild på en rödglödande turbo... var väl sådär kul kan jag säga. (inte min nuvarande bil smile )


Smålänning
7 883 Inlägg
11 februari 2008
#23
Kyla i 5 - 10 minuter yikes Vad har ni för bilar?

1 - 2 minuter har jag hört...

Söndagskörning:
http://www.geting.se/image.php/84978-hett1.jpg

bild från saabs motorlabb mitten/sutet -80 nångång. Troligen när dom testade vattenkylningen.
Efter en sådär tur på ett par timmar så slogs dom av direkt för att se vad som hände. Svar: Ingenting. Funkar lika fint när dom startas igen. Dock så sliter det ju mycket mer, så en till tre minuter tomgångskörning för att kyla skadar inte, men 10 minuter!! Är ju FFS Vattenkyld turbo i alla bilar tillverkade efter -90!

Nu vill ju jag köpa mig en turbobil hmm skit också tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

76 Inlägg
5 710 Inlägg
11 februari 2008
#25
twin_cam skrev:
Kyla i 5 - 10 minuter yikes Vad har ni för bilar?

1 - 2 minuter har jag hört...

Saab 9000.....och ja den behöver kylas i 5-10 min om man kört hårt.

MVH Jonas
..............

Smålänning
7 883 Inlägg
11 februari 2008
#26
jonTe skrev:
twin_cam skrev:
Kyla i 5 - 10 minuter yikes Vad har ni för bilar?

1 - 2 minuter har jag hört...

Saab 9000.....och ja den behöver kylas i 5-10 min om man kört hårt.

Ofan...
Hade hört 1 - 2 minuter faktiskt... Gäller otrimmade med org. vattenkylning visseligen, men det trodde jag inte...  Faktiskt...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

37 Inlägg
14 februari 2008
#27
mm har sett de på min me tongue men när din blev så första gg så stängde du av den direkt där effter edströmska rundan ;P


davidBroden skrev:
så blir min varje dag tongue hehe nä då men ingen fara som dom andra sagt. bara att köra lugnt några km efteråt .


Mekaniker
472 Inlägg
14 februari 2008
#28
Tänk på att Volvo och Saab mäter effektenligt olika normer. Saab mäter enligt SAE och Volvo enligt DIN. Inte konstigt om saab får mer eftersom normen inefattar lös motor utan hjälpaggregat eller drivlina.. DIN mäts efter en körklar motor.

BMW-tok

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
14 februari 2008
#29
BMWKimmo skrev:
Tänk på att Volvo och Saab mäter effektenligt olika normer. Saab mäter enligt SAE och Volvo enligt DIN. Inte konstigt om saab får mer eftersom normen inefattar lös motor utan hjälpaggregat eller drivlina.. DIN mäts efter en körklar motor.

kan du utväkla de där lite? :s

Sump Runk Rätt O Slätt!

2 283 Inlägg
14 februari 2008
#30
HyperSonica skrev:
BMWKimmo skrev:
Tänk på att Volvo och Saab mäter effektenligt olika normer. Saab mäter enligt SAE och Volvo enligt DIN. Inte konstigt om saab får mer eftersom normen inefattar lös motor utan hjälpaggregat eller drivlina.. DIN mäts efter en körklar motor.

kan du utväkla de där lite? :s

Saab mäter i motorn utan något annat vad de har för motoreffekt.
Volvo mäter Drivhjulseffekt vad jag förstår?

R.I.P. Michael Jackson!

Turbocharged
421 Inlägg
14 februari 2008
#31
Pikey skrev:
Saab mäter i motorn utan något annat vad de har för motoreffekt.
Volvo mäter Drivhjulseffekt vad jag förstår?

Önskar att jag hade 240hk på hjulen tongue

http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

Mekaniker
472 Inlägg
14 februari 2008
#32
Pikey: Nästan rätt. Volvo mäter effekten på drivhjulen men dom räknar bort förlusten på drivlinan. Min BMW 525a jag hade (innan TIC) hade 175hk i motorn enligt DIN då hade den ca 153 på drivande hjul. Ska man räkna enligt SAABs normer hade dom skrivit ungefär  210hk på samma motor..

BMW-tok

2 164 Inlägg
15 februari 2008
#33
Inte riktigt enligt hur de är.
De beror på vilket land man är i och vilken effekt man anger men den skiljer ju inte mycket om de är sae eller din.
Man skriver ju ut kW som man räknar ut hk ifrån och då kvittar de vilken norm man använder.
Enligt normen för hur man ska mäta effekten på en motor måste man ha allt monterat som generator, vattenpump m.m.
Och när man mäter är de ju olika hur man gör.
Men ska man få rätt sätt är de i bänk och då utan transmission.

MVH

F



Sök