3266
Sök

Tips/råd ang kameraköp.

Illustratör
826 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
Fasen vad bra att folk kommenterar o visar intresse. smile
Tycker inte det kan sägas för ofta. wink

Jag har som sagt satt upp en budget. Hur är det med stativen. Är det standrarder för infästningen eller måste man köpa ett spec stativ till varje kamera/märke?

Sen, är det någon som har invändningar mot någon kamera angående batteritid, eller något annat om så skulle vara.. Saker som ni stör er på eller något, kläm fram med det bara. smile

Det är just det med att bilderna blir brusiga/gryniga när man knäpper i mörker som jag menar.. Om man sedan ska redigera i photoshop som jag gör mkt så är det extremt enerverande... Men där har alltså alla kameror i stort sett samma förutsättningar beroende på vilket objektiv man kör med?

Det verkar nästan som om större delen av de krav man har till vissa sessioner sitter i objektivet.. Ska man satsa på att köpa ett paket eller något där det ingår något objektiv som är bättre för mörker kanske?

Mvh

Tänker...

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
15 februari 2008
http://www.aftonbladet.se/pryl/foto/article1733500.ab

Denna hade jag köpt om jag skulle köpa idag smile Bättre brusreducering i kameran, utan att köpa en kamera för 15 000.

Stativ har standard-infästning! Batteritiden på min D40x är skrämmande bra hittills (6mån gammal), inget att klaga på där.. (men visst, måste ladda ibland, jobbigt smile

Mörkerfoto är alltid svårt, men Nikon (Nikkor) har en glugg på 50mm, 1,8 som är väldigt grym! Kostar "bara" 1200:- dessutom. Den kan du med fördel använda. Nackdel är att du inte kan zooma då..

Annars är det stativ och långa slutartider som gäller i mörker. Kan bli GRYMT bra effekter av det..!

Lycka till igen smile

/Mattias

puff
15 februari 2008
matteeee skrev:

Denna hade jag köpt om jag skulle köpa idag smile Bättre brusreducering i kameran, utan att köpa en kamera för 15 000.

Stativ har standard-infästning! Batteritiden på min D40x är skrämmande bra hittills (6mån gammal), inget att klaga på där.. (men visst, måste ladda ibland, jobbigt smile

Mörkerfoto är alltid svårt, men Nikon (Nikkor) har en glugg på 50mm, 1,8 som är väldigt grym! Kostar "bara" 1200:- dessutom. Den kan du med fördel använda. Nackdel är att du inte kan zooma då..

Annars är det stativ och långa slutartider som gäller i mörker. Kan bli GRYMT bra effekter av det..!

Lycka till igen smile

Precis, stativ har en unversialfattning som passar dom flesta kameror på marknaden.

Angående gluggen där så har Canon också en 50mm/1.8 som kostar 1090 kr så det är inga större summor dirket, har själv den i kameraväskan.

Nikon och Canon har i stort sett samma funktioner och tillbehör så "bara" att välja den som faller dig i smaken, kankse har kompisarna någon av dessa kameror och då kan man låna objektiv av varandra.

Mvh

RE-雨宮
481 Inlägg
15 februari 2008
Fallan skrev:
Aha, att fokusen kunde sitta i objektivet hade jag ingen aning om. Se, man lär sig något varje dag. wink
Jo men det där med greppet är ju en smaksak då.. Måste ju provas för att kunna avgöra från min sida. Sen, att köpa objektiv är ju väldans dyrt.. Hellst av allt skulle jag vilja köpa ett färdigt paket där jag bara kan sätta igång att fota utan att känna att jag behöver uppgradera något..
Sedan i framtiden kanske men vill prova nått nytt eller så och går då och köper sig ett nytt objektiv.

Och just därför ska du bara köpa Ett objektiv, Nikon 18-200, Där du har en kraftig vidvinkel och ett perfekt tele i samma objektiv, Där du inte kommer ha några problem med autofokusen eftersom objektitvet har en mkt snabb sådan. SAMT VR som är antiskak. Det får du bara om du köper dyra Canonobjektiv, samt att dom inte har något objektiv som täcker 18-200. Och dessutom inte är skitskarpt. Jag har 2 objektiv till min D200, ett 70-200 2.8 VR (som kostar skjortan å 50) Och ett 18-70 som är mkt mkt mkt mkt sämre än 18-200'at och inte har VR.   Vad gäller kamerorna så är dom som jag sagt minst 1000 gånger innan precis samma skit, en är lite bättre på de ena. Och den andra är lite bättre på det andra. Men objektiven är det som spelar roll ihop med kameran.

Vad gäller menyer så har Nikon alltid fått MKT höga betyg i alla tester just pgr av smarta menyer.
Batteritider är mkt bra på både d40x och 450d så där har du nog inga problem alls vilken du än väljer.

//Daniel

RE-Amemiya Kitted FD3S

Illustratör
826 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
matteeee skrev:

Lycka till igen smile

Den såg fin ut.. Synd att den överstiger min budget med råge bara. tongue

Jag börjar f.ö. få mer o mer klarhet i hur det hela kommer sluta. Lutar just nu åt en d40.. d40x tror jag inte att jag kommer att behöva om det bara var upplösningen som skilde.. Detta pga att jag dragit en förutfattad mening om att den har större hus vilket passar mina stora händer.. Men ska naturligtvis prova en canon med.

Sen får jag väl försöka leta åt en med ett bra objektiv utöver standardobjektivet som medföljer eller köpa beggat.

Stativet får bli en senare historia om jag ska ha råd med ett bra objektiv... Får tillverka något tillfälligt själv så länge.

Mvh
Senast redigerat av Fallan (15 februari 2008)

Tänker...

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
15 februari 2008
Ett förslag är att köpa stativ med kamera och kitglugg och vänta med mer objektiv. I början räcker 18-55an LÅNGT (jag har bara det än, 6månader efter köp av kameran - visserligen delar jag ett 70-200VR med farsan, men sällan jag behöver det)

Stativet har du mer nytta av när du ska experimentera med kameran på långa slutartider (vilket rekommenderas!)
Ett stativ kostar 3-500kr för ett helt ok. Ett vasst kostar runt 1000lappen. Objektiv är dyrare, även om du får ett 50, 1.8 för precis över lappen. Ska du ha ljusstarka zoomar är det inte under 4-5 som gäller...

Ett tips om det blir en Nikon är www.nikonforum.se där man lär sig MASSOR, och dessutom kan lägga upp sina "lyckade alster" för kritik. Konstruktiv sådan så att man lär sig och blir bättre, tänker "rätt" osv..

/Mattias

Illustratör
826 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
matteeee skrev:
Ett förslag är att köpa stativ med kamera och kitglugg och vänta med mer objektiv. I början räcker 18-55an LÅNGT (jag har bara det än, 6månader efter köp av kameran - visserligen delar jag ett 70-200VR med farsan, men sällan jag behöver det)

Stativet har du mer nytta av när du ska experimentera med kameran på långa slutartider (vilket rekommenderas!)
Ett stativ kostar 3-500kr för ett helt ok. Ett vasst kostar runt 1000lappen. Objektiv är dyrare, även om du får ett 50, 1.8 för precis över lappen. Ska du ha ljusstarka zoomar är det inte under 4-5 som gäller...

Ett tips om det blir en Nikon är www.nikonforum.se där man lär sig MASSOR, och dessutom kan lägga upp sina "lyckade alster" för kritik. Konstruktiv sådan så att man lär sig och blir bättre, tänker "rätt" osv..

Tack för tipset.. Ska kolla där åsså.. smile

Är det bara jag som lider i början av året? Räkning på räkning hela tiden.. Jag kommer inte ha råd o torka mig nästa månad tro ja. tongue Men det innebär mer betänketid till kameraköp. wink
Mvh

Tänker...

Sök