STRÖMFÖRBRUKNINGEN I BILEN. (skrivet av Dr: Backe)
Alla har väl hört att slutsteg och annat kan gå sönder när
strömmen tar slut. De flesta brukar dock svara att: Jag har grov
kabel så min ström finns. Läs mer om detta i BACKEs tidning nr.5.
För att man ska förstå detta med strömförbrukning måste
man göra en beräkning på vad allt drar i bilen inklusive stereon
för att se vad som händer.
I denna artikel ska jag gå igenom vad olika saker drar i
ampere samt hur det fungerar med laddström från generatorn.
Att en generator är märkt med exempelvis 80A innebär inte att
den alltid laddar 80 amepere. Den ändrar nämligen laddningen
beroende på dessa temperatur plus batteriets egenskaper ihop
med laddrelät.
Om vi nu förutsätter att du har ett 100 ampere batteri så säger
man att batteriet kan lämna 100 ampere i en timme eller 1 ampere
i 100 timmar. Naturligtvis alla kombinationer däremellan också.
Nu är dock inte verkligheten sån utan batteriet blir sämre med
tiden, kanske inte laddas helt fullt i bilen eller har andra
defekter som gör att det inte motsvarar ett nytt batteri.
Vi kan därför räkna med att batteriet klarar 70 ampere utan
att gå för lågt ner i voltspänning.
Vi räknar med att din generator på 80 ampere laddar ett
medelvärde på 50 ampere vilket kan vara klart rimligt.
Enkelt betyder detta nu att om du tar 70 ampere ur batteriet utan
laddning tar det en timma att bli tomt. Laddar du med 50 ampere
under hela tiden så tar klart längre tid för batteriet att tömmas
eftersom det laddas med 50 ampere så vi kan säga att batteriet
töms med 20 ampere per timme istället vilket ger dej cirka 3,5
timmar innan det är slut.
Nu kan man inte räkna riktigt på detta sätt i verkligheten då
både förbrukning och laddning inte är konstant.
Laddningen beror på motorns varvtal samt bilens förbrukning
ihop med batteriets kondition.
Förbrukningen är också olika beroende på olika funktioner i
bilen och stereons slutsteg varierar kraftigt i sin förbrukning
beroende på volymen och musikens sammansättning.
I bilen finns en massa saker som drar ström och tillverkaren
av bilen har inte beräknat elsystemet för en massa stereogrejor
utan för den normala utrustningen som finns där. Se listan för
bilens egenförbrukning:
Normala förbrukare vid 13 volt:
55 watt halvljus, 1 st, 4,23A
30 watt lampor, 2,31A
Bilen själv, 20 - 50A
Elfläkt, cirka 5 - 15A
Elbakruta, cirka 20A
Elsäten, cirka 10A styck
Extraljus 2x100w, 16A
Spelare, cirka 2-10A
Slutsteg 8A och uppåt
Med mera!
Vad händer då när du bara kör och spelar stereo?
Batteri laddar då sakta ur så steget kan fungera i flera dagar
utan att protestera.
Rätt som det sen är så är batteriet tomt på ström. Händer det
när man har stereon på kan det lätt hända att slutsteget går
sönder. I bästa fall slår det bara av.
Då hjälper det inte med extra kondensatorer och grova kablar
då själva källan som ska fylla dessa med ström redan är tom.
Vi har flertalet gånger lagat slutsteg som gått sönder på grund
av låg spänning och sen när kunden fått tillbaka det har det hållit
några dagar innan det gått sönder
igen och kunden klagar på reparationen med hänvisning till att
det ju fungerat i flera dagar så felet kan inte ligga i bilen.
MEN, det är just vad det gör. När steget varit på reparation så
har batteriet hunnit återhämta sej vilket gjort att det igen
klarar förbrukningen under en kortare tid.
För att gå runt detta bör man underhållsladda sitt bilbatteri,
byta till ett nytt helst varje år, ha koll på laddning och urladdning.
En voltmätare kan vara en mycket bra investering till bilen
då man lätt kan se om det laddar som det ska hela tiden.
Vissa generatorer går lätt att skrämma upp till 14.4 volt
laddning vilket är det vanligaste på amerikanska bilar utan problem.
Det vanligaste här är nämligen bara 13,8 volt och dagens
batterier både klarar och mår bättre av 14,4 volt laddning.
Varför det är så har jag dock ingen aning om.
Alla sätt är bra...utom de dåliga.