2637
Sök

Löst problemet för alla er som har problem med Escort som går ryckigt.

Kodknäckare
82 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
#1
Sett många inlägg här på Garaget om just detta ämne, så då tänkte jag klargöra en gång för alla så ni slipper söka runt allt för mycket efter svar som inte finns i andra trådar.


Tändstift och Tändkablar ska man byta tillsammans anser jag. Värt en liten extra slant. Men ack så många som missar just tändkablar i tron om att det som ser bra ut är bra. Men så är inte fallet. Tändkablar ska bytas och då går den fint igen, gör den inte det så kan du ha ett till problem som jag stötte på under mina 1500 ryckiga mil. de sista där tillkom nämligen nån sorts oljeblandning/vattenblandning ut i OVANFÖR tändstiften, under tändkablarna. Blås rent för annars misständer den så djävulskt när den blir varm så att du knappt kommer kunna komma framåt. Var denna blandning kommit ifrån har jag ingen aning då jag inget hittat. Men den går iallafall väldigt bra och rent efter borttagning.

Motorcraft rekomenderas av Ford själva som tänddelar, det är då originaldelarna och måhända därför de rekomenderas? Dock vet jag att Ford Escort har väldigt känsliga tänddelar. Avgör själva, jag kör på NGK V-line stift och Beru Tändkablar. Och har inte haft problem med detta.

Slutord: Rotor och fördelarlock finns ej på Ford Escort, det är nämligen tändspole....
Idiotfel anser många, fast det är väldigt lätt att missa tändkablarna. Speciellt om man nyss köpt bilen.


EDIT: Gäller Ford Escort 95b-00 främst, även (osäker) 91-95a. Mestadels 1.8or har dessa problem.
Senast redigerat av iNFiNiTi (23 januari 2008)

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.

Smålänning
7 883 Inlägg
23 januari 2008
#2
Och detta gäller vilken årsmodell av escort?

För på min 88 finns det allt både fördelarlock, rotor OCH tändspole som alla andra bilar från den tiden. Även elektromekanisk insprutning av typen KE-Jetronic, och där är det den som ställer till det när det vart still ett tag.

Sen på en släktings -77 va det brytarna i fördelaren som va brända...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
23 januari 2008
#3
iNFiNiTi skrev:
Slutord: Rotor och fördelarlock finns ej på Ford Escort, det är nämligen tändspole....
Idiotfel anser många, fast det är väldigt lätt att missa tändkablarna. Speciellt om man nyss köpt bilen.

Tändspole är det bara dieslar som saknar... Finns på ALLA otto(bensin)motorer utom nån ny teknik som ska funka som en diesel men de säljs inte så...
Sen löser ju inte tändkablar alla problem, luftmassemätare händer ju att det går me och mycket annat...

Inget illa menat...


Kodknäckare
82 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
#4
lugnt... men det är tydligen det vanligaste felet. då det var så känsliga tänddelar på det. så det börjar man med. och det gör man ändå, fast många nybörjare som inte vet det. LMM,  Tjuvluft. kan ju vara 2000andra saker. fast då skulle den inte spika till som fan ibland och inte bara göra det när den var varm.


iaf. många som söker svar, och testa själva o sök "escort ryckig gång" man finner många frågor men få svar. smile
Senast redigerat av iNFiNiTi (24 januari 2008)

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.

Smålänning
7 883 Inlägg
24 januari 2008
#5
Vilken årsmodell gäller det undrar jag fortfaronde..

Escort tillverkades i lite mer än två år... snarare 20 år, och det hände lite under tiden...

På åsm 88 är det i alla fall inte tänddelarna som krånglar...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Kodknäckare
82 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
#6
Om du läser i förstaposten så står det följande "Gäller Ford Escort 95b-00 främst, även (osäker) 91-95a. Mestadels 1.8or har dessa problem."

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.

Smålänning
7 883 Inlägg
24 januari 2008
#7
iNFiNiTi skrev:
Om du läser i förstaposten så står det följande "Gäller Ford Escort 95b-00 främst, även (osäker) 91-95a. Mestadels 1.8or har dessa problem."

Såg att du redigerade in det igår smile Sorry... wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

C20LET
1 041 Inlägg
24 januari 2008
#8
har en escort 1,6 o har bytt till bosch stifter o nya tändkablar men samma problem fortfarande, ska nog ta o byta fördelarlock, rotor, imorgon blir det bra så skriver jag ner det så andra kan få nytta av det.

Vi tycker olika vet jag, that's it

Kodknäckare
82 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
#9
Calibra_92 skrev:
har en escort 1,6 o har bytt till bosch stifter o nya tändkablar men samma problem fortfarande, ska nog ta o byta fördelarlock, rotor, imorgon blir det bra så skriver jag ner det så andra kan få nytta av det.

vad är det för märke på kablarna då? Som sagt väldigt känsliga tänddelar, tändkablarna kan blåsas av stiften eller även spolen? därav rekomenderar ju Ford Motorcraft. Men Beru är jo som sagt också Originaldelar till flertalet fordon.

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.

C20LET
1 041 Inlägg
24 januari 2008
#10
det e ju orginal priler så det ska inte va problem, men felet ligger inte där alls, får väl byta annat o söka vidare!

Vi tycker olika vet jag, that's it

Kodknäckare
82 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
#11
årsmodell på din 1.6a?

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.

C20LET
1 041 Inlägg
24 januari 2008
#12
98:a
1,6 liter
90/hk

Vi tycker olika vet jag, that's it

C20LET
1 041 Inlägg
20 februari 2008
#13
nu vet man va felet va i min escort, kollade den noga o då fick man veta att den gick på tre burkar alltså treans burk gick inte alls, så varken stifter eller tändkablar hjälper o inget annat än att lift toppen o bya ventiler o så.

så det e inte alltid elen som ligger bakom det hela.
Till alla andra kolla noga o söka ordentligt innan ni gå o handlar en massa dyra saker som inte ens kommer till nån hjälp, visa tips kan va till nån hjälp men lysnna inte helt på allt som snackas antinger undersöka saken själv eller lämna den på en verkstad!
lycka till nu!

Vi tycker olika vet jag, that's it


Sök