3729
Sök

VOLVO 16v problem efter spridarbyte!!

17 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#1
Hej jag har fått broblem med min volvo 16v !

de är såhär att jag bytte till gröna turbospridare på bilen och provade starta 2 snabba ggr (bilen startade inte) så jag bytte tillbaks till orginalspridare och bilen vägrar starta! efter att vi provade boxera igång bilen så går de att få den att starta men den går på typ 1 ½ burk och kan inte varvas!

HJÄLP MEJ TACK:D


10 287 Inlägg
18 februari 2008
#2
Gröna turbospridare är lågohmiga och kräver förkopplingsmotstånd för att man inte skall riskera att bränna styrboxen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
18 februari 2008
#3
med andra ord har du lyckats bränna din styrbox! =P

(jag har gjort samma sak en gång i tiden)


17 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#4
Sharky skrev:
Gröna turbospridare är lågohmiga och kräver förkopplingsmotstånd för att man inte skall riskera att bränna styrboxen.

/Göran

har bytt styrbox på den men den vill inte ändå:S


17 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#5
jag har provat byta styrbox men har inte märkt nån skillnad, bilen startar och går på typ 1½ burk och dör när man gasar! vad kan vara fel??


Volvo-Beroende
289 Inlägg
19 februari 2008
#6
Är allt anslutet riktigt då? Säker på att den andra boxen är hel?

Tänkte passa på att fråga, behöver man mappa om när man byter spridare? Dom gröna spridarna behöver man väl lägga till en resistor på?
Senast redigerat av WolfZap (19 februari 2008)

Volvo 760 TIC -84 B23ET

EinarL lämnar ALDRIG ngt åt slumpen!
77 Inlägg
19 februari 2008
#7
WolfZap skrev:
Är allt anslutet riktigt då? Säker på att den andra boxen är hel?

Tänkte passa på att fråga, behöver man mappa om när man byter spridare? Dom gröna spridarna behöver man väl lägga till en resistor på?

Jag skulle då aldrig skippa att mappa efter sådant, blir aldrig riktigt bra annars
Dumt att va snål!
Senast redigerat av EinarL (19 februari 2008)

Ifrågasätt ALDRIG EinarL!
P.S ngt SBP finns ej!!! www.bilprovningen.se D.S

17 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#8
allt är anslutet som de ska och jag har bytit till orginalspridare! gubben jag köpte boxen och min andra motor av hade kört bilen samma dag för att prova farthållaren så boxen ska funka!  de finns gnista och den får soppa men den vägrar gå på alla burkar och går inte att varva!!


10 287 Inlägg
19 februari 2008
#9
1: Kolla att du har gnista på alla cylindrar och kolla stiften om dom är torra eller blöta så du kan slutat dig till om du har tex läkande spridare på någon burk.
2: Flytta runt spridarkontakterna och kolla om felet flyttar sig.
3: Mät kompression på alla cylindrar.
4: Gå igenom soppasystemet: Byt soppafilter, kolla att båda pumparna går, kolla soppatrycket.
5: Gå igenom tändsystemet: Tändlägesgivare, tändslutsteg, fördelare, tändkablar, nya stift.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

17 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
#10
Tack för svaren ! nu går bilen igen... big_smile



Sök