3109
Sök

bromsljus volvo 245

24 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#1
tjena när ja löft bort instrumentpanelen såg ja att kablarna på bromsljuskontakten saknades nu ska ja dra nya sladdar å undrar ska ja dra strömmen via kontakten eller hur ska ja göra?
mvh olle
Senast redigerat av volvo__242 (11 mars 2008)


21 761 Inlägg
11 mars 2008
#2
Det ska stå i locket till säkringsdosan vilken säkring som går till bromsljuset, från den säkringen ska det gå en kabel till bromskontakten och från kontakten till glödtrådsvaktens stift 54S. Från glödtrådsvakten till bromsljusen.

Är kablarna helt borta eller hänger det en massa lösa kablar som du inte vet var de ska sitta?

Har annars Haynes rephandbok med elschema om du vill veta vilka kablar som egentligen ska sitta där.

257 Inlägg
11 mars 2008
#3
en liten fråga. funkar dina bromsljus fast konstigt på något sätt. tänkte om det kan vara det som hänt med min 740 nu när jag bytte instrumentpanel.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

24 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#4
har tyvär inget säkringlock å de är en gammal epa som alla tidigare ägare har dragit lite egna kablar på
Senast redigerat av volvo__242 (12 mars 2008)


21 761 Inlägg
12 mars 2008
#5
Vilken årsmodell är det på bilen?

24 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#6
de är en 86A


21 761 Inlägg
12 mars 2008
#7
Då ska kabeln till bromskontakten sitta på säkring 7 (är på 8A), den säkringen har konstant spänning direkt från plusplinten ute i motorrummet.

Original så ska det vara en grön/röd kabel från säkring 7 till bromskontakten, sedan från kontakten är det en blå/röd kabel som går till glödtrådsvakten. Från glödtrådsvakten går det en gul kabel till högra bromslampan och gul/grå kabel till vänstra bromslampan.

Jag vet inte om man helt enkelt kan dra nya kablar från bromskontakten direkt till bromslamporna och skippa glödtrådsvakten, kanske någon annan kan svara på det.
Senast redigerat av Drönirettab (12 mars 2008)

24 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#8
man lär ju kunna gå förbi glödtrådsvakten utan problem ska prova i morn eller på fredag
Senast redigerat av volvo__242 (12 mars 2008)


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
12 mars 2008
#9
vad är glödtrådsvakten bra för egentligen!?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Forummoderator
26 322 Inlägg
12 mars 2008
#10
båge skrev:
vad är glödtrådsvakten bra för egentligen!?

För att man ska bli varnad för att en lampa är paj..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 761 Inlägg
12 mars 2008
#11
Fast den där vakten är inte bra för blodtrycket, med tanke på att den kan krångla en massa ibland wink.

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
13 mars 2008
#12
AirOne skrev:
båge skrev:
vad är glödtrådsvakten bra för egentligen!?

För att man ska bli varnad för att en lampa är paj..?

okey, ne för jag hörde att det kunde vara fel på den för att mitt varsel ljus inte lyser..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

21 761 Inlägg
13 mars 2008
#13
Nog tror jag att glödtrådsvakten även kan ställa till med diverse ljusproblem som tex varselljuset, med tanke på att bla varselljuset är kopplad till vakten.

399 Inlägg
13 mars 2008
#14
Vakten gnäller ju bara man har olika lampor på olika sidor, hopplös^^


24 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
#15
ja drog ny kabel från säkringen till kontakten å sedan till bakljusen ej via glödtrådsvakten å de funka klokrent


21 761 Inlägg
13 mars 2008
#16
Kul att du fick till det smile.

24 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
#17
jo tack för hjälpen



Sök