Förra Rekorden jag hade, köpte jag av första ägaren. Den var såld i Näsby park, Täby, En Kardinalröd (Knallröd) 1971 års Opel Rekord Super Automatic. Jubileumsmodellen!
En av lite mindre än 1000 st byggda för export till Sverige.
Fick regnummer BB13700. Rullade i Upplands Väsby-Hällefors där dom hade sin "sommarstuga" Läs sommarhus.
Den fick en liten törn av frugan i huset som klämde den mot ett träd, dock inte direkt illa.
1987 blev bilens dörrar upplagade av en bilplåtslagare, sedan hade en av deras söner den att åka i till/från KTH.
Killen har även varit upp 7500 meter på Mt. Everest! Kul fakta.
1990 ställdes den undan, med 19300 mil på mätaren i deras varmgarage i Hällefors. Där hade den stått sedan dess med undantag för en höst och en vinter, då den ställdes på utlagda brädor under en presenning.
Fick ett samtal av första ägaren, han hade sett en gammal annons där jag ville köpa en sådan bil.
Han chansade.. Jag fick med farsan och en biltrailer och hämtade bilen.
3000 kr så var den min. Djur och RÖKFRI 70-talare! Fick med all originalutrustning, sånär som på ett extraljus som blev mos mellan bilen och det där trädet.
Men den var levererad med General Motors TH 180 trestegs automatlåda, svart vinyltak, extraljus, snobbringar, extra blanklister, eluppvärmd bakruta, avbländningsbar backspegel och sist, men absolut inte minst Firestone dubbdäck från säljare på uppdrag från fabrik!
ALLT finns kvar än idag, men bilen sålde jag till polaren till förmån för min nuvarande Commodore '67.
Rekorden är dock inne på sin 4:e ägare nu. Går lika fint som den dagen jag köpte den.