3030
Sök

lite polerings hjälp behövs!

135 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
Hejsan!
Jag håller på med mitt motorprojekt på den nya motorn (b21 et) som senare ska i 740:n.
Hade tänkt polera upp IC rören till att börja med, men hur går man tillväga för att få det så bra som möjligt?
Kan man polera icke rostfria saker utan att det börjar rosta igen?
Mvh

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
135 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
okej.. men finns det nån värmebeständig klarlack?
Är det säkert att det rostar?, det sitter ju ändå under huven, och bilen körs bara på sommaren!

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
8 augusti 2007
mx_hotwheels skrev:
okej.. men finns det nån värmebeständig klarlack?
Är det säkert att det rostar?, det sitter ju ändå under huven, och bilen körs bara på sommaren!

Är det vanligt svartstål så rostar det, är det aluminium eller rostfritt så klarar det sig utan klarlack.

135 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
Okej, skulle tro att IC rören är i aluminium, har ej kolla så mycket, då dom är lackaade just nu
Senast redigerat av mx_hotwheels (9 augusti 2007)

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
9 augusti 2007
Är det aluminium är det bara att polera på!
Kika på länken tidigare i tråden, kan bli riktigt bra om man lägger ner lite tid.

Giftig
419 Inlägg
14 mars 2008
Tänkte väcka den här tråden lite.

Vad blir det före resultat om man klarlackar rostfritt och aluminium efter att man polerat det?
Blir det bättre hållbarhet och med bibehållen glans/spegelyta eller blir det bara sämre med grumligare/mindre spegellik yta?

Någon som vet??

LTJD

76 Inlägg
17 mars 2008
_VeNoM_ skrev:

Vad blir det före resultat om man klarlackar rostfritt och aluminium efter att man polerat det?
Blir det bättre hållbarhet och med bibehållen glans/spegelyta eller blir det bara sämre med grumligare/mindre spegellik yta?

Någon som vet??

om du klarlackar ett polerat material beror det helt på lagermängden du lägger på men om du lägger på ett lager klarlack brukar det inte synas alltför stor skillnad men det är lätt för rosten att tränga igenom det tunna lagret så jag skulle inte rekomendera att polera icke rostfria delar men det är ju en smaksak!

Giftig
419 Inlägg
21 mars 2008
RBBN skrev:
_VeNoM_ skrev:

Någon som vet??

om du klarlackar ett polerat material beror det helt på lagermängden du lägger på men om du lägger på ett lager klarlack brukar det inte synas alltför stor skillnad men det är lätt för rosten att tränga igenom det tunna lagret så jag skulle inte rekomendera att polera icke rostfria delar men det är ju en smaksak!

Jo men nu pratar ju jag om just rostfritt och alu, det rostar ju inte. Visst kan väl aluminiumet oxidera men det är väl mest om det inte sköts om överhuvudtaget.

Någon mer som har en åsikt om min fråga?

LTJD

76 Inlägg
23 mars 2008
_VeNoM_ skrev:
RBBN skrev:
_VeNoM_ skrev:

Någon som vet??

Jo men nu pratar ju jag om just rostfritt och alu, det rostar ju inte. Visst kan väl aluminiumet oxidera men det är väl mest om det inte sköts om överhuvudtaget.

Någon mer som har en åsikt om min fråga?

vad det gäller rostfritt stål är det inget du ska ge dig på att polera då ytan som ligger på som hindrar stålet från att rosta försvinner, aluminum däremot är det ingen fara att polera!

Sök