2750
Sök

Elektrisk turbo

Satans Kung
467 Inlägg
4 mars 2006
#41
Det där var riktigt häftigt..(Kul Film)

Får ta o testa lite olika modeller till sommarn!

13,5 på Action Meet!!
LT-RACING http://www.ltracing.se

31 Inlägg
5 mars 2006
#42
Sätt en hand vid insuget och gasa till och känn vilket sug det blir, sen kan ni fundera på om den fläkten kan bygga upp ett övertryck utöver det så den ska ladda 0,14bar och ge några extra hk. Nä personligen tror jag att den stryper mer än den gör den minsta nytta.

/Johan

Att vara tvåa är att vara första förloraren

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
5 mars 2006
#43
Nån som vet hur man monterar en lövblåsare i motorrummet? wink


lastbils chaffis......
299 Inlägg
5 mars 2006
#44
opelmtx skrev:
Här är nåra som satt en elektronisk lövblås på en motor vet ej fall det fungerar film två är oxå med löv blås o dynamo
http://videos.streetfire.net/search/lea … 2AB3CD.htm
http://videos.streetfire.net/search/lea … CA9564.htm

hahahah lite coolt verkar ju funka med, men ojoj så ojämna kurvor...........
de fläktarna är nog bara lite kraftfullare en de tidigare.......


borde det inte funka med en bensindriven lövblås
PS med funka menar jag inte längre perioder bara som ett test......ds
Senast redigerat av Saabnorden (5 mars 2006)

i wish my lawn was emo so it would cut itself!

736 Inlägg
5 mars 2006
#45
Kanske är något för moppen?
Mr Lemon skrev:
Ta en ovandlare för 12 volt till 230 från biltema o montera en kompressor från biltema som laddar upp ett tryck o sedan installera nån form av anslutning så du får in komprimerad luft i insuget..
Det bör nog kunna funka.

Annars får ni väll sätta en 230 takfläkt i fronten.

Hehe, några av oss HAR redan en takfläkt monterad i fronten...


1 741 Inlägg
5 mars 2006
#46
calibra_nox skrev:
Nån som vet hur man monterar en lövblåsare i motorrummet? wink

du kan ju titta hur dessa muppar monterade den http://videos.streetfire.net/search/lea … CA9564.htm
korta av röret en bit och sätt den istället för luftfiltret big_smile

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
5 mars 2006
#47
tecman skrev:
du kan ju titta hur dessa muppar monterade den http://videos.streetfire.net/search/lea … CA9564.htm
korta av röret en bit och sätt den istället för luftfiltret big_smile

Jag såg den där redan wink


Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
5 mars 2006
#48
omega4ever skrev:
En fundering bara.
Antagligen tänker jag helt fel men,
En sån fläkt pumpar 2,8m3 i minuten så om man sätter 3-4 stycken i serie på en 2lit motor så ger dom ju mer luft än vad motorn förbrukar, men antagligen så är det så stort invändigt läckage i en sån fläkt så att dom inte ger nått övertryck alls.

Men är det inte vakum i ett insugsrör?
Om man går från -0,3bar till -0,2bar så har man väll ökat laddtrycket, och därmed hästarna?

sätter du fläkten i serie händer inget med luftflödet. du måste sätta dom parallellt för att öka volym/tidsenhet. och om du ökar lufttrycket så kommer alltså luften att smita imellan fläktbladen och nåt vidare tryck kommer inte byggas upp. du behöver en liten fläkt med stort varvtal för att det ska fungera. det är därför turboagg är så pass små för det enorma luftflödet kontra en industrifläkt med samma luftflöde.

slutsats1: för att bygga upp ett tryck behöver du liten fläkt, stort varvtal.
slutsats2 för ett stort luftflöde behöver du stor fläkt med normalt varvtal ELLER en liten fläkt med ett jävla varvtal (vilket turboagg har)

Summering: en plastfläkt med samma storlek som en turbo får enorma påfrestningar för att klara bygga upp ett tryck. en liten elmotor klarar inte detta.

man lever bara en gång så lev väl!


Sök