3495
Sök

Bygga baslåda i glas fiber?

"Living My Life Sideways"
208 Inlägg
8 december 2005
Trådstartare
Tja.. Undrar om det är någon som kan beskriva i steg hur man bygger en baslåda i glasfiber? alltså en formad låda.

424 Inlägg
8 december 2005
finns guider på nättet ska leta

**// Toyota \\**

1 417 Inlägg
8 december 2005
Funkar plasten som låda, eller måsta man så att säga bygga in en trälåda med rätt liter osv?

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
8 december 2005
kolla den här killen. kanske framslumpad låda men de är ju en form av beskrivning.  smile

www.ljudibil.just.nu

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

229 Inlägg
8 december 2005
Real_Performance skrev:
Tja.. Undrar om det är någon som kan beskriva i steg hur man bygger en baslåda i glasfiber? alltså en formad låda.

Först åker du och köper det du behöver. Så som: Glasfivermatta, polyester, härdare,glasburk till att blanda polyestern, pensel, aluminiumfolie, glasfiberspackel, sandpapper, spånskiva som håller högtalaren,lim, färg eller tyg om du ska klä den. Jag gjorde så här när jag byggde en glasfiber låda i en volvo 240. Först klädde jag in allt där jag skulle plasta med alufolie, så plasten släpper. Man kan även ta och lägga på ett lager vax, så ska det släppa lättare. Sen klippte jag ut remsor av glasfiber mattan, för jag skulle plasta ner i baljan och då är det lättare med små bitar. sen la jag i några glasfiber bitar och blandade ca: 1/2 dl polyester åt gången, så det inte hinner torka medans man håller på. sen va det bara att pensla på lagom mycket, så att det täcker det som jag vill ha plastat. låt det torka. lägg sedan på tills du är nöjd. Sen lyfte jag ur det jag plastat som har format sig efter baljan. Det här blir ju botten på min baslåda. Sen kapade jag till den med vinkelkapen så den blir jämn och fin. Efter det så bygde jag en ram till högtalaren. Såga ut en rund bit som högtalaren går att skruva i och en bit som går presis utanför högtalaren. och dom två limmar och skruvar du ihop. Nu ska du bestämma dig för vart du vill ha högtalaren i lådan. När du vet vart den ska sitta, sågar du ut 4 st stöttar så ringen som ska hålla högtalaren kommer på rätt plats och limmar dit dom och ringen. När det har torkat,  spänner du en bit fleecetyg över hela framsidan och sätter fast det på lämpligt sätt. Sen är det bara att börja blanda polyester igen, som du lägger direkt på tyget. Om du vill ha det tjockare så kan du lägga på fler lager men låt det torka först. Såga nu ut hålet för högtalaren, sen är det bara att börja spackla och slipa tills du är nöjd. borra ett hål till kabelterminalen. Måla eller klä. i med dämpmatta, kablar, högtalare. Provspela!
Nu kanske det är något jag glömt eller om det är något du undrar så kan du skicka ett PM

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/

229 Inlägg
8 december 2005
Jag ska lägga upp en bättre beskrivning och bilder på min hemsida. När jag får ordning på den.

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/

18 Inlägg
17 januari 2006
Hänger på tråden lite, ska bygga en komplett baslåda med steg rack osv. men vill inte ha det vanliga tyget. Kan man bara plasta på baslådan(med vad?) och sedan slipa,slipa ,slipa och sen lacka?Mvh

A4 1.8t -03

94 Inlägg
2 april 2008
Såg just denna tråd, tänkte jag kan hänga på då det är relaterat till ämnet.
Kommer bygga en hattylla till min bil i glasfiber. Det jag funderar över är passformen över själva mdf formen åt högtalarna. Hur får man själva tyget/väven att fästa bra i denna?
Högtalaren måste ju ha det utrymme den behöver för att sitta...

8 156 Inlägg
2 april 2008
Finns många olika sätt. Att häfta fast tyget är väl det enklaste?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

2 911 Inlägg
2 april 2008
Phaetoon skrev:

Och vanligen den enda lösningen, då polyestern löser upp ev. lim smile

8 156 Inlägg
2 april 2008
Decibel skrev:
Phaetoon skrev:

Och vanligen den enda lösningen, då polyestern löser upp ev. lim smile

Tyglim kanske funkar? Nu när jag tänker efter så finns det nog inte så många sätt...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök