Real_Performance skrev:
Tja.. Undrar om det är någon som kan beskriva i steg hur man bygger en baslåda i glasfiber? alltså en formad låda.
Först åker du och köper det du behöver. Så som: Glasfivermatta, polyester, härdare,glasburk till att blanda polyestern, pensel, aluminiumfolie, glasfiberspackel, sandpapper, spånskiva som håller högtalaren,lim, färg eller tyg om du ska klä den. Jag gjorde så här när jag byggde en glasfiber låda i en volvo 240. Först klädde jag in allt där jag skulle plasta med alufolie, så plasten släpper. Man kan även ta och lägga på ett lager vax, så ska det släppa lättare. Sen klippte jag ut remsor av glasfiber mattan, för jag skulle plasta ner i baljan och då är det lättare med små bitar. sen la jag i några glasfiber bitar och blandade ca: 1/2 dl polyester åt gången, så det inte hinner torka medans man håller på. sen va det bara att pensla på lagom mycket, så att det täcker det som jag vill ha plastat. låt det torka. lägg sedan på tills du är nöjd. Sen lyfte jag ur det jag plastat som har format sig efter baljan. Det här blir ju botten på min baslåda. Sen kapade jag till den med vinkelkapen så den blir jämn och fin. Efter det så bygde jag en ram till högtalaren. Såga ut en rund bit som högtalaren går att skruva i och en bit som går presis utanför högtalaren. och dom två limmar och skruvar du ihop. Nu ska du bestämma dig för vart du vill ha högtalaren i lådan. När du vet vart den ska sitta, sågar du ut 4 st stöttar så ringen som ska hålla högtalaren kommer på rätt plats och limmar dit dom och ringen. När det har torkat, spänner du en bit fleecetyg över hela framsidan och sätter fast det på lämpligt sätt. Sen är det bara att börja blanda polyester igen, som du lägger direkt på tyget. Om du vill ha det tjockare så kan du lägga på fler lager men låt det torka först. Såga nu ut hålet för högtalaren, sen är det bara att börja spackla och slipa tills du är nöjd. borra ett hål till kabelterminalen. Måla eller klä. i med dämpmatta, kablar, högtalare. Provspela!
Nu kanske det är något jag glömt eller om det är något du undrar så kan du skicka ett PM