2376
Sök

Protect lyser på steget

Spetz!
12 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
#1
Hej alla!

Har nu satt i ett steg till 6*9orna i hatthyllan, sedan innan har jag ett steg på 300 watt ( ja jag har en klen bas xD ) till 12an i bagaget.. Orkade inte dra bak en ny kabel från batteriet så jag har bara förgrenat batterikabeln vid stegen och parallellkopplat dom, typ ----(skarv)=== och så går det till var sitt steg. Har även fått förgrena lågnivåkabeln pga att min skräpstereo bara har en lågnivåutgång, men det verkar fungera.

Nu till problemet: När jag står med nyckeln i läge I och spelar så låter det bra och så, när jag sedan startar bilen så spelar inte 6*9orna och "protection"lampan på steget till dom lyser, dock så spelar basen som den ska? Stänger jag av och på stereon med bilen igång så börjar dom spela igen... Har jordat båda stegen till samma punkt på samma sätt. Någon som har någon idé om vad detta kan bero på?

Bilen är en Volvo 850, och steget som är konstigt är ett Mutant nw280sp 2*80w...

Tack på förhand!
Senast redigerat av Chillax_ (5 april 2008)

volvoraggare
4 776 Inlägg
2 april 2008
#2
ditt steg blir ju överhettat ju den pallar inte me att driva dina 6x9or och basen samtidigt  så då är det bara basaen som låter koppls ur dina 6x9 och se om det blir bättre.

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Spetz!
12 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
#3
Men alltså jag har ju ett steg till basen och ett till stegen som jag bara parallellkopplat strömmen till smile

6*9ornas steg pallar att driva 6*9orna utan problem och basens steg klarar av att driva basen utan problem. Så alltså är det nog inte det som är problemet...

Tack ändå! Fler tips?

284 Inlägg
2 april 2008
#4
jag tror att det är så att  spänningen till steget blir för liten när du försöker starta bilen   en startmotor drar hemskt med stöm   och då går steget över till protection mode  och när du sedan stänger av och startar sterion ingen så funkar det        vet inte om jag har rätt men det är vad jag tror
Senast redigerat av ziderbeat (2 april 2008)


21 761 Inlägg
2 april 2008
#5
Chillax_ skrev:
Orkade inte dra bak en ny kabel från batteriet så jag har bara förgrenat batterikabeln vid stegen och parallellkopplat dom, typ ----(skarv)=== och så går det till var sitt steg.
Man ska helst inte skarva strömkablarna till slutsteg. Med tanke på att de drar en del ström så kan det bli stora spänningsförluster och har man otur så kan de gå sönder.

På vilket sätt har du skarvat?

Mät spänningen på båda stegen när motorn inte är igång, det ska inte skilja någonting mellan dem.

Spetz!
12 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
#6
*host* skarvat? eeh.. känns som detta kommer vara ett ganska roande svar - men men.

Jag hade innan kopplat en extra kabel från plus på ena steget till plus på andra, nu testade jag som sagt att parallellkoppla. Sladdarna fick inte plats i en sockerbit så jag tvinnade ihop de tre o sen drog runt flera varv isolertejp stenhårt roll .... alltså kabeln som går från batteriet och de två kablarna som går till stegen är ihoptvinnade/flätade. xD

21 761 Inlägg
3 april 2008
#7
Jag hoppas att du skäms, åtminstone litegrann wink. Köp ett kopplingsblock och fixa till den där förgreningen ordentligt, det är mycket troligt att någon av kablarna har dålig kontakt i din "professionella" skarvning.

Jag skojar inte om påståendet att ett steg kan gå sönder när strömkabeln har stora spänningsförluster.

854 Inlägg
3 april 2008
#8
jag tyckte att 500 kr för 2 st kopplingsblock (50 mm2 till 3 * 25 mm2) va dyrt så jag gjorde 2 egna med riktiga kabelskor, en tjockare kopparplatta och bult. Tror du/ni att det va en dålig lösning?


21 761 Inlägg
3 april 2008
#9
En del av de rutinerade bilstereobyggarna har gjort liknande kopplingsblock som du har gjort, det fungerar fint smile.

336 Inlägg
3 april 2008
#10
kan vara för lite jord (jorda direkt till batteriet) men kan ej yttra mig till 100 eftersom jag ej kan steget
Senast redigerat av ROE (3 april 2008)

//
Roe

Spetz!
12 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
#11
Har nu gjort om skarven seriöst men det är samma problem, jag funderar på om det kan vara batteri eller generator som inte orkar leverera tillräcklig ström när startmotor och allt går och det känner steget av? Men egentligen är detta inget stort problem då det fungerar när jag startar bilen direkt... Nu är det istället en annan grej som cepar:

När det är bastoner tex i en technolåt och basen slår så låter det "kras kras" om 5.25orna fram, som om dom är sprängda, vilket dom absolut inte är. Dessa kör jag direkt på stereon som levererar 4*50w (Kenwood) - 6*9or och bas fungerar 100% men framhögtalarna låter ju skräp... Varför har dom börjat göra det? Hade detta problemet innan men då löste det sig när jag gjorde om skarven innan högtalaren, nu låter det lika illa i båda framhögtalarna och jag har kollat skarvarna och dom ser bra ut. 

Tack för alla svar!

1 045 Inlägg
3 april 2008
#12
hur grova kablar har du till steget ??

lät som dom var klena, stog något om socker bitar ????

isånt fall har du nog problemet där


Spetz!
12 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
#13
Har grova kablar, dom går inte i sockerbitar smile tror det är 10mm^2 så det är tillräckligt för mina klena steg. Men vad har det med mina 5.25or att göra?

21 761 Inlägg
3 april 2008
#14
Hur mycket rör sig konerna på framhögtalarna när de låter illa?

Spetz!
12 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
#15
Dom rör sig ganska mycket, om man tittar på det mjuka materialet som håller konen i kanterna så ser det ut att bli mönster som små vikningar i sidan på den när den rör sig och det låter illa. Inte mycket mönster, men såna "vikningar" på kanske 5-6 ställen. Är det fel på högtalarna kanske?

21 761 Inlägg
3 april 2008
#16
Normalt sett så kan inte vanliga dörrhögtalarna röra så mycket på sig innan konen slår i botten och låter väldigt illa, om man inte delar bort de låga basfrekvenserna från dem så brukar man inte kunna spela så högt pga att konerna rör sig för mycket.

Mät spänningen på stereons strömkablar så nära stereon som möjligt när du spelar relativt högt, om det är spänningsfall i dem (dvs skillnad i spänning jämfört med batteriets spänning) så orkar inte stereon ge ut speciellt mycket ljud utan att det låter illa.

Ifall det visar sig att spänningen är okej, då behöver framhögtalarna antagligen få den djupa basen bortfiltrerad på något sätt så att konerna inte rör sig så mycket.

Spetz!
12 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
#17
Jaha, då blir det steg till dom då, så måste jag köpa ny stereo också, den jag har nu har bara en lågnivåutgång =/...


Sök