3833
Sök

Hur mkt ger ett effektavgasrör???

61 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
Som sakt så undrar jag hur mkt det skulle i Hk i min bil om jag sätter på effektavgasrör Har en saab 93 04a 150 hästarn... (kommer trimma den om ni undrar varför jag ska sätta på det på den)

Tackar för svar

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
3 april 2008
beror på, sug motorer ska ha ett luftmotstånd. Så monterar du ett för grovt system så kan du tappa effekt. 2,5" e lagom till sugmotorer har jag för mej. Kanske kan ge ca 5 hkr.

Turbomotorer är helt annat, då ska du ha så lite motstånd som mörligt, då e 3" lagom. och kanske kan ge 10hkr.

sen +ca10hkr om du tar bort katalysatorn.

,mvh

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

61 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
Jo det är turbo i den okay det ger inte mer alltså.. kanske inte är nån större mening med att trycka på ett sånt då?? Bakre sektionen är inte så dyr utan det är framröret som kostar shortan smile..

tack för svaret Btw

Sänk bensinskatten!
182 Inlägg
3 april 2008
Du får väl mer vrid i turbomotorn om man byter te ett grövre avgas? Har jag för mig iaf. Sen gör det ju lite på hästarna med. Men framför allt så är det ju en väldig skillnad på ljudet! Finns väl ingen som tycker att orginal avgassystemen låter roligt.

/MatteR

61 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
Okay ja man vill ju ha upp vridet med bara hk är ju ingen mening smile Nej orginal avgassystem är inte så roligt smile men jag måste trimma bilen lite innan jag får på grövre avgasstystem om det låter ska det väl trycka iväg lite med smile

2 164 Inlägg
4 april 2008
Vilken årsmodell har du?
Troligen får du max 5 hk då din inte är så jätte trimmad och orginal klarar över 200 hk innan de är dags att byta.
Är de bara halvsats du ska ha får du typ ingen effekt ökning alls.
Vridet ökar inte av att man byter avgassystem.

MVH

F

761 Inlägg
4 april 2008
larrenilsson skrev:
Som sakt så undrar jag hur mkt det skulle i Hk i min bil om jag sätter på effektavgasrör Har en saab 93 04a 150 hästarn... (kommer trimma den om ni undrar varför jag ska sätta på det på den)

Tackar för svar

Bara byte av system ger inte en ända watt extra,, något snabbare spoolup på turbon kanske då får.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

4 767 Inlägg
4 april 2008
Det är främst downpipen, altså avgasröret mellan turbo och katten, som ger effekt att byta. Efter katten räcker det nästan alltid med orginalsystem om man ser till effekten. för efter katten har avgaserna kylts ner såpass att dom inte tar plats nog att behöva större system än orginal.

Vill du ha mer effekt i din 9-3 är det mer vettigt att byta programvara typ steg1 till att börja med.

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Sök