3017
Sök

Säkringarna går -vad göra?

26 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
Det satt en stereo i min "nya" bil med en huvudenhet och framsystem. De funkade inte så jag kollade säkringen på huvudenheten. Den hade gått, så jag bytte.

I bagaget fanns även ett slutsteg kopplat till två 6:9 i hatthyllan. Även här hade säkringarna gått, så jag tänkte att jag skulle byta.

När jag satte i första säkringen blixtrade det till och säkringen brann av. Den i huvudenheten gick också.

Vad kan vara felet, och hur ska jag lösa det?

1 675 Inlägg
4 april 2008
du har över slag någon stans. börja koppla in en sak i taget wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

26 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
Ska jag koppla ur allt på en gång, eller låta något vara?

Det känns som att nånstans vid slutsteget hände det något, eftersom huvudenheten och det funkade för sig självt.

Stolt pappa
161 Inlägg
4 april 2008
Börje med att koppla ur allt. Sen sätt i huvudsäkringen. Börja sen koppla in allt igen steg för steg. När huvudsäkringen flyger har du hittat felet. Har du tillgång till amperemeter så häng på den på utgående från huvudsäkringen för att kolla strömen. För höga strömmar brukar indikera fel.

Stolt pappa
161 Inlägg
4 april 2008
Gammalt slutsteg?

26 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
Vet inte: MDS F20 Fanatic. 2 kanal

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
4 april 2008
Corvair65 skrev:
Börje med att koppla ur allt. Sen sätt i huvudsäkringen.

Lämna jorden kvar på steget, kopplar du ur den men har plus kvar och huvudenheten har jord, signalkablar och försöker starta så brinner signaljorden upp = Byte av HU

26 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
Det är nu det blir spännande... Tack.

Känns som att jag vill ta bort allt utom framsystemet och fixa baslåda eller nåt istället.

Är 6*9or i hatthyllan verkligen nåt att ha? Har aldrig haft det, så jag vet inte.
Senast redigerat av Pinoy (4 april 2008)

7 Inlägg
4 april 2008
Spik funkar väl alltid ?

26 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
Det var inte så konstigt att säkringarna gick. Föregående ägare hade kopplat ström till jord och jordkabeln till batteriet. Antar att sladdfärgerna förvirrade, för han hade skarvat en svart på strömkabeln, och en röd på den som skulle vara jord. Det föll sig säkert naturligt att jorda den svarta sen, som tyvärr var fel...

Så nu lever stereon, men 6*9orna i hatthyllan låter skit för de sitter inte fast ordentligt.

På nåt sätt pajade steget också-för bara ena kanalen funkar. Är det nåt man kan laga, eller är det bara slöseri med tid att försöka? Nåt måste ha brunnit när det var kortslutet.
Senast redigerat av Pinoy (6 april 2008)

Sök