3187
Sök

Besiktningsproblem : glödlampor sitter inte rätt

65 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
#1
Jag besiktade bilen idag o den gick inte igenom eftersom ljuset var difust, så sa dom där att lamporna inte satt rätt i, så nu ska ja fixa det, men hur F*n kan jag veta om dom sitter rätt innan jag besiktar den igen? Vill gärna inte att den inte ska gå igenom IGEN.. :S

Finns det något bra tips på hur man kan kolla det själv så dom är rätt?

1 302 Inlägg
7 april 2008
#2
Traver skrev:
Jag besiktade bilen idag o den gick inte igenom eftersom ljuset var difust, så sa dom där att lamporna inte satt rätt i, så nu ska ja fixa det, men hur F*n kan jag veta om dom sitter rätt innan jag besiktar den igen? Vill gärna inte att den inte ska gå igenom IGEN.. :S

Finns det något bra tips på hur man kan kolla det själv så dom är rätt?

Ifall du syftar på framlamporna så kan du ta ett papper och dra ett sträck i mitten på och sedan så håller du det framför framlyktan och ser om ljuset lyser horesonelt för då komer du att koma igenom.

Kanske vart lite rörigt förklarat nu hmm


RM-operatör
667 Inlägg
7 april 2008
#3
... men rätt dåligt av besiktningspersonen att inte justera det åt dig? Det gör dom alltid här borta om det är lite vajsing. Men annars om du inte kan själv så hör efter med någon verkstad.


* Klåpare
1 718 Inlägg
7 april 2008
#4
Menade han diffust som i suddigt så kan glaset vara repigt eller matt på strålkastaren. Kolla det som fegge_89 säger, ett papper med ett streck på. Det ska vara en tydlig horisontell linje mellan belyst och ej beslyst yta.
Annars kan glödlampan sitta för långt in i lamphuset, men det verkar långsökt.

Förresten, funkade det att dra eller trycka blinkersarmen in eller ut från ratten för att få varseljuset att lysa?

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Miklen
7 april 2008
#5
lampan kan ju sitta uppåner eller på annat sätt skevt. Brukar dom göra på våra lastbilar för ingen vet hur man sätter dit en lampa.. då blir det en diffus och felaktig ljusbild..

10 287 Inlägg
7 april 2008
#6
Nu vet jag inte hur det är på Mazda MX7 men många moderna bilar är så packade i motorutrymmet att man gör bäst att låta en bilmekaniker byta lampor. ( I alla fall som vanlig Svenne).
Det både bryts sönder och monteras lampor uppochner och hejochhå i vårt avlånga land.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

65 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
#7
Gulmun skrev:
Menade han diffust som i suddigt så kan glaset vara repigt eller matt på strålkastaren. Kolla det som fegge_89 säger, ett papper med ett streck på. Det ska vara en tydlig horisontell linje mellan belyst och ej beslyst yta.
Annars kan glödlampan sitta för långt in i lamphuset, men det verkar långsökt.

Förresten, funkade det att dra eller trycka blinkersarmen in eller ut från ratten för att få varseljuset att lysa?

Asså dom sa att lamporna var felsatta, så dom är antagligen vända på fel håll eller något.. hmm jag funderar starkt på att lämna in bilen, för d e så sjukt trångt, så man måste riva ut halva motorn för att komma åt lamporna.. så det kan ju vara en anledning till att d har blivit snett, men har fuskat lite o försökt pilla dit lamporna fast d va trångt.
Detta är inte på min RX-7 som ja ska byta på utan min andra bil, en Mitsubishi galant.

För övrigt så funkar det inte att tända strålkastarna på rx-7:an när lamporna är nere som standard, jag fick tag på ett kopplingschema på hur man kunde göra en liten bryggning inne bakom panelen så att man kan tända lamporna med en egen liten knapp uatn att dom åker upp. smile

* Klåpare
1 718 Inlägg
7 april 2008
#8
Traver skrev:
För övrigt så funkar det inte att tända strålkastarna på rx-7:an när lamporna är nere som standard, jag fick tag på ett kopplingschema på hur man kunde göra en liten bryggning inne bakom panelen så att man kan tända lamporna med en egen liten knapp uatn att dom åker upp. smile

Aha. Förbannade Tyskar! wink

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

332 Inlägg
10 april 2008
#9
Om du ska göra det där ljustestet med pappret som någon sa, då ska ljuset lysa asrymetiskt, inte horisontellt. Då är det feljusterat.
Asrymetiskt menas med att ljusbilden ska gå upp lite i högerkant på pappret om du mäter ljusbilden, detta är en standard i sverige av anledningen att det ska lysa lite längre i vägkanten så att man ska upptäcka djur o liknande i vägkanten smile


* Klåpare
1 718 Inlägg
10 april 2008
#10
foborg skrev:
Om du ska göra det där ljustestet med pappret som någon sa, då ska ljuset lysa asrymetiskt, inte horisontellt. Då är det feljusterat.
Asrymetiskt menas med att ljusbilden ska gå upp lite i högerkant på pappret om du mäter ljusbilden, detta är en standard i sverige av anledningen att det ska lysa lite längre i vägkanten så att man ska upptäcka djur o liknande i vägkanten smile

På Bilprovningen så kontrollerar dom den HORISONTELLA linjen som ska vara lägre än strålkastarens centrum på mätskärmen med ca 1% av mätststräckan mellan strålkastaren & mätskärmen. Är inte linjen mellan belyst och ej belyst yta INTE horisontell kan det bli en tvåa på protokollet p.g.a. bländningsrisken!
Den asymetriska linjen i halvljusets högra fält ska man skita i när man ställer in ljuset.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
10 april 2008
#11
kolla så inte lampan sitter upp och ner har jag vart med om ett par ggr



Sök