3182
Sök

Fel på magnetbrytare till turbo?

65 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#1
Om man har något el-fel på magnetbrytaren till turbon, kan det då innebära att den stänger av bränslepumpen vid lågt laddtryck, och det kan bli som att gå in i väggen när man trycker på gasen så att turbon börjar jobba?

För detta hände mig igår på motorvägen att så fort turbon skulle börja ladda så blev det tvärstopp och bilen "vägrade"

Jag har hört att det kan vara magnetbrytaren som ska bryta när det är för högt laddtryck som dummar sig?

65 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#2
ingen??

26 Inlägg
12 april 2008
#3
Har lite samma problem.  Verka vara magnetventilen. Ska testa och byta och se om det hjälper. Dock tar det några veckor innan jag får hem den.  sad


5 710 Inlägg
12 april 2008
#4
Magnetventilen är en pryl som styrsystemet använder för att reglera laddtrycket med. Går denna sönder händer 3 saker:
• Lågt laddtryck
• Högt laddtryck
• Ojämt laddtryck

Vid punkt 2 kommer styrsystemet känna av att trycket är för högt kommer den hitta på åtgärder för skydda t.ex att bränslet stängs av och man får dessa ryck som ni upplevt.
Magnetventilen kan allstå vara orsaken men den kan inte ensamt klippa av.
Klipper bilen vid låga tryck kan man alltså misstänka nått annat.

Har man för höga tryck skall man först leta efter mekaniska fel såsom kärvande wastegatemekanism eller att man har läckage från turbo-->MV-->WG.
Hittar man inget fel där kan man misstänka mv:n och felsökning på denna går till så här:
1. Koppla ihop slangarna mellan trycksidan (vanligvis på tryckröret eller turbons kompressor) och slangen till WG.
2. Provkör.
Trycket skall nu vara lågt och bilen skall inte klippa.
Gör den inte det så gå vidare till steg 3, gör den det så har man mekaniska probs.
3. koppla ihop allt igen men dra ur elkontakten ur MV:n.
4. Provkör.
Kliper den nu är MV:n kass


//Jonas

MVH Jonas
..............

26 Inlägg
12 april 2008
#5
OK!  bra med konkreta tips. Tack!  Du menar att jag rycker bort slangarna (från trycksidan o WG) ifrån MV och kopplar ihop dom? ( kopplar bort dom från MV helt?)
Känner mig lite korkad men vill göra det rätt. eftersom jag har dubbla turbo som styrs av AMAL ventilen så fattade jag det så. korrekt?


hej
291 Inlägg
12 april 2008
#6
koppla ihop vakuum slangarna som han beskrev där till kompressorhuset och wastegaten så kommer bilen gå på GLT, alltså grundladdtryck. på min saab och escorten så ligger laddet runt 0.5.. men det är säkert olika på bilarna.

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

26 Inlägg
12 april 2008
#7
Oki!  ut och testa !  smile


613 Inlägg
12 april 2008
#8
jonTe skrev:
Magnetventilen är en pryl som styrsystemet använder för att reglera laddtrycket med. Går denna sönder händer 3 saker:
• Lågt laddtryck
• Högt laddtryck
• Ojämt laddtryck

Vid punkt 2 kommer styrsystemet känna av att trycket är för högt kommer den hitta på åtgärder för skydda t.ex att bränslet stängs av och man får dessa ryck som ni upplevt.
Magnetventilen kan allstå vara orsaken men den kan inte ensamt klippa av.
Klipper bilen vid låga tryck kan man alltså misstänka nått annat.

Har man för höga tryck skall man först leta efter mekaniska fel såsom kärvande wastegatemekanism eller att man har läckage från turbo-->MV-->WG.
Hittar man inget fel där kan man misstänka mv:n och felsökning på denna går till så här:
1. Koppla ihop slangarna mellan trycksidan (vanligvis på tryckröret eller turbons kompressor) och slangen till WG.
2. Provkör.
Trycket skall nu vara lågt och bilen skall inte klippa.
Gör den inte det så gå vidare till steg 3, gör den det så har man mekaniska probs.
3. koppla ihop allt igen men dra ur elkontakten ur MV:n.
4. Provkör.
Kliper den nu är MV:n kass


//Jonas

Det där var grymt bra tips, ska ut och testa det på Peggan när tummen glider ur de berömda...


26 Inlägg
13 april 2008
#9
Kan en läckande IC ge sådana symtom?  Misstänker att mina inte är trycktäta.



Sök