jonTe skrev:
Magnetventilen är en pryl som styrsystemet använder för att reglera laddtrycket med. Går denna sönder händer 3 saker:
• Lågt laddtryck
• Högt laddtryck
• Ojämt laddtryck
Vid punkt 2 kommer styrsystemet känna av att trycket är för högt kommer den hitta på åtgärder för skydda t.ex att bränslet stängs av och man får dessa ryck som ni upplevt.
Magnetventilen kan allstå vara orsaken men den kan inte ensamt klippa av.
Klipper bilen vid låga tryck kan man alltså misstänka nått annat.
Har man för höga tryck skall man först leta efter mekaniska fel såsom kärvande wastegatemekanism eller att man har läckage från turbo-->MV-->WG.
Hittar man inget fel där kan man misstänka mv:n och felsökning på denna går till så här:
1. Koppla ihop slangarna mellan trycksidan (vanligvis på tryckröret eller turbons kompressor) och slangen till WG.
2. Provkör.
Trycket skall nu vara lågt och bilen skall inte klippa.
Gör den inte det så gå vidare till steg 3, gör den det så har man mekaniska probs.
3. koppla ihop allt igen men dra ur elkontakten ur MV:n.
4. Provkör.
Kliper den nu är MV:n kass
//Jonas