3538
Sök

När kom turbon och kompressor till bilar

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 mars 2008
#21
bumpe skrev:
Garfield skrev:
Thiger_84 skrev:
Va de saab som kom på de här med wastegate eller har jag fel??

Rätta mig;).

Korrekt, wastegaten uppfanns av folket på Saab.

Vill minnas att saabfolket (vi) var först med APC (elektronisk laddtrycksstyrning)... 1984 var det iaf state of the line hos saab big_smile

Lilla felskrivnings-polisen inuti mig får fnatt nu tongue

Antingen säger man "state of the art" eller så skriver man "top of the line", inte ett hopkok av båda big_smile

Kul iaf att just Saab har gjort så stora "upptäckter" inom turbo-drift.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 mars 2008
#22
TBOC_Razor skrev:
bumpe skrev:
Garfield skrev:

Korrekt, wastegaten uppfanns av folket på Saab.

Vill minnas att saabfolket (vi) var först med APC (elektronisk laddtrycksstyrning)... 1984 var det iaf state of the line hos saab big_smile

Lilla felskrivnings-polisen inuti mig får fnatt nu tongue

Antingen säger man "state of the art" eller så skriver man "top of the line", inte ett hopkok av båda big_smile

Kul iaf att just Saab har gjort så stora "upptäckter" inom turbo-drift.

Men de e ju jättebra system, då får man kombinera tongue


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 mars 2008
#23
TBOC_Razor skrev:
bumpe skrev:
Garfield skrev:

Korrekt, wastegaten uppfanns av folket på Saab.

Vill minnas att saabfolket (vi) var först med APC (elektronisk laddtrycksstyrning)... 1984 var det iaf state of the line hos saab big_smile

Lilla felskrivnings-polisen inuti mig får fnatt nu tongue

Antingen säger man "state of the art" eller så skriver man "top of the line", inte ett hopkok av båda big_smile

Kul iaf att just Saab har gjort så stora "upptäckter" inom turbo-drift.

Hehehe.. Du är sån du med? Top of the art kanske? big_smile
Sorry OT.

Kompressorn fanns iaf på 30-talet. Satt i Duesenberg, Auburn, en del Bentley och många andra bilar.
Var på The Auburn Cord Duesenberg Museum (http://acdmuseum.org/) i Auburn, Indiana i våras. Åååååhhhh, vilka sköna bilar dom hade där! Plus att alla utom EN var körbara. Den hade bara torra däck. roll Vill dit igen ju... :'(

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
2 mars 2008
#24
Som kuriosa kan nämnas att på lastbilssidan var Volvo först ut. De sålde serieproducerade lastbilar med turbo redan 1948.

kompressorn är å andra sidan riktigt gammal, rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att en av de första kolvmotorerna hade en kompressor för att man skulle få i tillräckligt med luft in i cylindern för att förbränna bränslet. Var någon gång i början av 1800. skall se om jag kan hitta någon källa på det.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

294 Inlägg
2 mars 2008
#25
var inte henry ford jävligt tidigt ute med iden med turbo?

eller kanske bara nått som jag fått om bakfoten?

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"

51 Inlägg
2 mars 2008
#26
Bentley tävlade på Le Mans på 20-talet med sina Green monsters , kallas även Bentley Blower
Hinkade 5 liter milen men huj vad det gick.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:1929 … _right.jpg

Adde

Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too

1 661 Inlägg
2 mars 2008
#27
Turbon uppfanns redan 1905 av den schweiziske ingenjören Alfred J. Büchi. Chevrolet Corvair Monza, Oldsmobile Jetfire, BMW 2002 Turbo och Porsche 911 Turbo hade levererats med turbomotorer innan Saab presenterade deras första turbomotor.

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 mars 2008
#28
JeyKay skrev:
kompressor hade man i stridsplan från å före andra världskirget=)

Man hade även avgasturbo på flygplan. Ibland i kombination med kompressor.

Mercedes och Bentley kom ungefär samtidigt med kompressor i mitten av 20talet i tävlingssammanhang. Peugeot hade en kompressormatad motor 1924 och därför började Austin Works experimentera 1925. Några år senare kunde man köpa Austin Seven med kompressor.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Smålänning
7 887 Inlägg
2 mars 2008
#29
Kompressor är en urgammal uppfinning. Fanns på flygplan bl.a på 10-talet. Turbon Är som någon skrev en zveisisk uppfinning.

Hardjim skrev:
Turbon uppfanns redan 1905 av den schweiziske ingenjören Alfred J. Büchi. Chevrolet Corvair Monza, Oldsmobile Jetfire, BMW 2002 Turbo och Porsche 911 Turbo hade levererats med turbomotorer innan Saab presenterade deras första turbomotor.

Att de inte tillverkades så länge och i större mängder berodde på att man inte kunde kontrollera laddtrycket, så många körde av vägen när laddet kom, och en del körde ihjäl sig.

Det va det saab fixade så att det inte hände genom att uppfinna laddtrycksstyrning genom att avgaser leddes förbi när önskat laddtryck var uppnått, wastegate, och det var saab först med. Och det förbättrades 1984 när elektronisk laddtrycksstyrning kom som gjorde att man kunde köra på varierande oktantal, och ändå få ut max ur motorn. Även detta var SAAB först med. Det är därför man säger att SAAB var först, då de va de först att bygga en väl fungerande, driftsäker turbomotor som vem som helst kunde köra utan att köra av vägen.

Här är ett GAMMALT (1976 - 77) biltest med SAAB 99 TURBO mot några av europas snabbaste familjebilar:
http://video.google.com/videoplay?docid … 8386117642

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

F.d Yrkeschafför. Numera Magister.
154 Inlägg
2 mars 2008
#30
Jag tror inte att t ex Bmw 2002 var så omöjliga o okontrollerade att köra. De hade ju en form av laddtryckstyrning
fast den fungerade bakvänt. Istället för att kontrollera laddtrycket med avgaser så körde man med en
pop-off ventil som öppnade vid önskat laddtryck o på detta vis så laddade ju turbon allt vad den kunde.
Resultatet av detta var att turboaggregaten fick bytas på löpande band. Eftersom Bmw vill förknippas
med kvalité så valde man att lägga allt med turbo på hyllan. Därav har vi M som idag är mkt överlägsna
många andra bilmärkens modeller som har turbo. Men Bmw har väl börjat med turbo igen om jag inte är felinformerad.


Mvh Tomas


294 Inlägg
3 mars 2008
#31
Videon som "twin-cam" länkade tycker jag är väl värt att kolla på.

http://video.google.com/videoplay?docid … 8386117642

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"

5 710 Inlägg
3 mars 2008
#32
Skall man sätta alla årtal i denna tråden som någon slags fakta uppfanns alltså motorn på tidigt 1800tal, kompressor introducerades 100år senare och turbon började användas av Cheva.....eller SAAB eller om det var BMW? lol

Första bilen med turbo var:
Oldsmobile Jetfire Turbo Rocket 1962
Volvo levererade sin första lastbilsturbomotor 1954

Vill minnas att saabfolket (vi) var först med APC (elektronisk laddtrycksstyrning)... 1984 var det iaf state of the line hos saab

Nääää.....då kom 16V till OG900.....-82 var det smile

MVH Jonas
..............

Smålänning
7 887 Inlägg
3 mars 2008
#33
jonTe skrev:
Skall man sätta alla årtal i denna tråden som någon slags fakta uppfanns alltså motorn på tidigt 1800tal, kompressor introducerades 100år senare och turbon började användas av Cheva.....eller SAAB eller om det var BMW? lol

Första bilen med turbo var:
Oldsmobile Jetfire Turbo Rocket 1962
Volvo levererade sin första lastbilsturbomotor 1954

Vill minnas att saabfolket (vi) var först med APC (elektronisk laddtrycksstyrning)... 1984 var det iaf state of the line hos saab

Nääää.....då kom 16V till OG900.....-82 var det smile

Just de ja smile 84 kom världens första serieproducerade turbomotor med fyra ventiler per cylinder smile Och ja, det var saab smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 001 Inlägg
3 mars 2008
#34
är turbo motorn det enda som SAAB kan vara stolta över eller?

Så fort det näms något om turbo så påstår SAAB folket att dom var först, har inte SAAB gjort nåt vettigt sedan dess eller?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Smålänning
7 887 Inlägg
3 mars 2008
#35
kolvas skrev:
är turbo motorn det enda som SAAB kan vara stolta över eller?

Så fort det näms något om turbo så påstår SAAB folket att dom var först, har inte SAAB gjort nåt vettigt sedan dess eller?

Presenterade Trionicsystemet -93 och det är fortfaronde mer avancerat än många av dagens styrsystem.
Sen blev de köpta av GM, och då försvann allt vad påhittighet hette... Annars så hade vi kanske haft en motor med variabel kompression och grejer big_smile

Men innan Turbo så va det en hel del uppfinningar av dom... Men det hör inte till tråden.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Meister
6 763 Inlägg
3 mars 2008
#36
DB2-4 skrev:
Bentley tävlade på Le Mans på 20-talet med sina Green monsters , kallas även Bentley Blower
Hinkade 5 liter milen men huj vad det gick.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:1929 … _right.jpg

Adde

5liter milen drar väll vilken racebil som helst idag. Men som sagt kompressorn har iaf funnits sen 20-talet big_smile


152 Inlägg
3 mars 2008
#37
Om jag inte är helt ute och seglar nu...Oldsmobile Turbo Jet Rocket är namnet på motorn som GM satte i Buick Special-en liten mid-size kaross,som året efter fick en hel-aluminium v8 på 3,5 liter. (ja,den såldes sedan till Rover...)Turbon gjorde ingen större succe,då motorn var i stort sett en standardmotor med sänkt komp. Tändkompensering fanns inte,utan det var vatteninsprutning som gällde. Mätaren som angav vätskenivån till sprutet satt dock lite klumpigt placerad under instrumentpanelen-med påföljden att antalet blåsta kolvar ganska snart fick GM att dra tillbaka alla bilar.
Senast redigerat av SevilleDiesel (3 mars 2008)

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

1 Inlägg
30 mars 2008
#38
saab var inte alls först med wastegaten. Porsche hade wastegate redan 1975
Senast redigerat av dula (30 mars 2008)


1 Inlägg
14 april 2008
#39
hittade den här sidan för er som vill läsa lite om turbo: http://www.ukcar.com/features/tech/Engi … uction.htm


blacken
14 april 2008
#40
turboforssen skrev:
volvo 245 va den första serie producerade turbo kombin:P

Njaaee, Saaben var ju en combicoupè
Och sedan så gäller "Saab rules!" cool
Senast redigerat av blacken (14 april 2008)


Sök