Jag har en S40 2,0t -98, för ett tag sen började problemet, motorelektroniklampan tändes efter att jag hade varit ute och kört lite "hårt" och sen slocknade den nästa direkt när man hade "fis" kört lite. vad kan detta vara för mysko problem. Bilen går bra för övrigt och den känns helt normal fast lampan har lyst och inte har några felkoder registrerats. hm tycker detta låter skit mysko.
Tacksamma för alla funderingar och tips på åtgärder.
tjenna! Kan vara ett fel som uppkom och försvann efter att du körde lugnt igen. När lampan är släckt kan felet också försvinna och därför inte sparas i minnet. T ex givare för kamaxel, "cvvt ventil på insugskam" om du har de?? , lambdasond mm kan göra på detta sätt. Du skall helst koppla in dig när den lyser. Då skall ett fel vara registrerat.
Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....
Det han menar är att styrboxen bara sätter en felkod som "sporadiskt fel" alltså typ tillfälligt. Sen i vissa fall kan då motorstyrningen känna av att det funkar bra igen och då släcka motorlampan.
Det han menar är att styrboxen bara sätter en felkod som "sporadiskt fel" alltså typ tillfälligt. Sen i vissa fall kan då motorstyrningen känna av att det funkar bra igen och då släcka motorlampan.
exakt!
Har du varit framme och skruvat på laddtrycket? Det är vanlgt att bilen sätter felkod när LMM går i botten, efter 5 omstarter utan fel(notera att man måste köra så länge att bilen känner att allt funkar) så tar den själv bort felkoden.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Det han menar är att styrboxen bara sätter en felkod som "sporadiskt fel" alltså typ tillfälligt. Sen i vissa fall kan då motorstyrningen känna av att det funkar bra igen och då släcka motorlampan.
Tack Om bilen går som vanligt när lampan e tänd "inga tändmissar m m " är det inga större problem. Kör ett tag och se om detta kommer åter. Som sagt! Försök att läsa av när lampan är tänd.
MVH:Sebbe
Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....
Det han menar är att styrboxen bara sätter en felkod som "sporadiskt fel" alltså typ tillfälligt. Sen i vissa fall kan då motorstyrningen känna av att det funkar bra igen och då släcka motorlampan.
exakt!
Har du varit framme och skruvat på laddtrycket? Det är vanlgt att bilen sätter felkod när LMM går i botten, efter 5 omstarter utan fel(notera att man måste köra så länge att bilen känner att allt funkar) så tar den själv bort felkoden.
Nepp har inte varit och skruvat på laddtrycket, kan det bli fel på det ändå? typ att det har kängat upp sig eller hur man ska säga`? alltså att LMM går inte botten är väl inget alvarligt eller kan den gå sönder av det*?
kan det bli fel på det ändå? typ att det har kängat upp sig eller hur man ska säga`? alltså att LMM går inte botten är väl inget alvarligt eller kan den gå sönder av det*?
LMM kan bara mäta en viss luftmassa, överskrids den så säger bilen till. Har man varit i farten och ändrat laddtrycket (chippat eller nått) så närmarm an sig gränsen för vad LMM kan mäta, är det dessutom kall ute och luften har högre densitet så kan den få en peak utanför sitt mätområde och tänder upp lampan som en varning.
farligt....mja egentligen inte men är prylarna gammla så kan de gå sönder om man ligger på max värde. Kompisens Subaru smällde en LMM när det var kallt ute och 3" avgassystemet gjorde att laddtrycket vart lite högt.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
kan det bli fel på det ändå? typ att det har kängat upp sig eller hur man ska säga`? alltså att LMM går inte botten är väl inget alvarligt eller kan den gå sönder av det*?
LMM kan bara mäta en viss luftmassa, överskrids den så säger bilen till. Har man varit i farten och ändrat laddtrycket (chippat eller nått) så närmarm an sig gränsen för vad LMM kan mäta, är det dessutom kall ute och luften har högre densitet så kan den få en peak utanför sitt mätområde och tänder upp lampan som en varning.
farligt....mja egentligen inte men är prylarna gammla så kan de gå sönder om man ligger på max värde. Kompisens Subaru smällde en LMM när det var kallt ute och 3" avgassystemet gjorde att laddtrycket vart lite högt.
okej..men alltså enda sätter och få reda på hur det egentligen ligger till så ska man kolla felkoden när lampan fortfarande lysser..
Jo har lampan lyst finns det alltid en felkod lagrad (I normala fall) dock ligger felet lagrat som intermittent istället för permanet, dock behöver felet inte ha status permanent när lampan lyser bara tillräckligt frekvent. Vissa felkoder måste man radera för att släcka motorlampan/varningslampa. Men har du läst ut felkoderna? Isåfall hur och med vad då?
Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
min bil vet tillochmed när batteriet varit dåligt laddat... Volvo plockade ut de felkoderna iaf, mitt OBD2 interface såg dem inte,,,
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-