3879
Sök

Moddning av usa-klarglasblinkers volvo C70?

Giftig
419 Inlägg
22 april 2008
Trådstartare
Har sökt lite efter om det är någon som har gjort nått liknande men inte hittat något så nu gör jag en egen tråd.

Jo det är så att jag undrar om det är någon som har volvos originalklarglasblinkers till C70 -04 eller vilken årsmodell det nu är.
Och om ni har sådana så undrar jag hur konstruktionen är gjord ifall ni tror att det går att öppna de på något sätt så att man kan få bort den gul/orangea reflexrutan. har ett par klarglas blinkers nu med med en Neutral reflex som man kanske kan fästa in istället.

Original klarglasblinkersena är ju så mycket snyggare men jag vill inte ha den orangea rutan, och det känns lite saftigt att lägga ut 1600:- på de om det inte verkar finnas någon möjlighet till att kunna byta.

Någon som har några tankar eller tips om vad ni tror?

Tacksam för alla tankar.

LTJD

726 Inlägg
22 april 2008
det går ju inte att bara plocka ur den, är ju om du på något kan skära ur den , men nja

Giftig
419 Inlägg
22 april 2008
Trådstartare
Jo det förstår jag med, men jag tänkte först och främst om det går att få bort själva glaset, sen måste man ju antagligen skära på nått sätt som du säger. Är beredd att offra mina klarglas jag har nu iallafall om det är någon som vet lite hur volvos klarglasblinker är uppbyggda.
Senast redigerat av _VeNoM_ (22 april 2008)

LTJD

Sänk bensinskatten!
182 Inlägg
22 april 2008
Jag provade att ta isär ett par klarglas blinkers till en v40 för att kunna måla dessa invändigt. Och dessa är limmade hela vägen runt.
Och det finns vissa knep så det går att få isär dessa någorlunda smidigt. Jag provade att koka en blinkers men det va lite svårt att få värmen på dessa att bli jämt då å sen fick man sitta med en mejsel och bryta upp dem och då sprack det på sina ställen.
Provade även att värma 2 stycken i ungen vid olika tillfällen. Blir helt klart bättre resultat av detta. Nästan inga sprickor alls när man bryter upp dem. Men dock så va värmen för hög bägge gångerna så hela blinkersarna blev snea när dem sen stelnade igen.
Jag hade en temp på 80 grader så håller man sig kring 60 så borde det fungera.
Hoppas det gav lite klarhet av detta.
Lycka till om du tar isär dem.

/MatteR

bilbytarkung
196 Inlägg
22 april 2008
går att sitta å värma med en värme pistol å bryta lite försiktigt med en mejsel om dom är limmade vill säga

sponsor:
RUDSKOGA BIL&DÄCKSERVICE AB

Giftig
419 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
MatteR skrev:
Jag provade att ta isär ett par klarglas blinkers till en v40 för att kunna måla dessa invändigt. Och dessa är limmade hela vägen runt.
Och det finns vissa knep så det går att få isär dessa någorlunda smidigt. Jag provade att koka en blinkers men det va lite svårt att få värmen på dessa att bli jämt då å sen fick man sitta med en mejsel och bryta upp dem och då sprack det på sina ställen.
Provade även att värma 2 stycken i ungen vid olika tillfällen. Blir helt klart bättre resultat av detta. Nästan inga sprickor alls när man bryter upp dem. Men dock så va värmen för hög bägge gångerna så hela blinkersarna blev snea när dem sen stelnade igen.

Okej tackar för att du har vågat dig på det här innan så jag slipper va den första som öppnar upp ett par blinkers.
Okej då vet jag att man ska ta det lite lugnt iallafall då, hur länge hade du de i ugnen då? är det bara å chansa lite å känna efter imellanåt kanske.
Jo jag kan behöva all lycka som finns om jag nu vågar ge mig på det vill säga smile

Nån mer som har nått annat att tillägga??
Tar tacksamt emot alla tankar
Senast redigerat av _VeNoM_ (23 april 2008)

LTJD

Giftig
419 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
anderzohn skrev:
går att sitta å värma med en värme pistol å bryta lite försiktigt med en mejsel om dom är limmade vill säga

Jo det är ju en ídé, men jag är lite rädd för att det ska spricka för mycket eller tappa formen men det här kanske är enda sättet.

LTJD

Sänk bensinskatten!
182 Inlägg
23 april 2008
_VeNoM_ skrev:
MatteR skrev:

Okej tackar för att du har vågat dig på det här innan så jag slipper va den första som öppnar upp ett par blinkers.
Okej då vet jag att man ska ta det lite lugnt iallafall då, hur länge hade du de i ugnen då? är det bara å chansa lite å känna efter imellanåt kanske.
Jo jag kan behöva all lycka som finns om jag nu vågar ge mig på det vill säga smile

Vet inte hur lång tid jag tog. Men på 60 grader kan du nog ta iaf 20 min. Men sen får du ju bryta lite lätt med en mejsel så märker du när det börjar släppa.

/MatteR

Giftig
419 Inlägg
24 april 2008
Trådstartare
MatteR skrev:
_VeNoM_ skrev:
MatteR skrev:

Vet inte hur lång tid jag tog. Men på 60 grader kan du nog ta iaf 20 min. Men sen får du ju bryta lite lätt med en mejsel så märker du när det börjar släppa.

Okej då får man köra lite på känn å hoppas det går bra då smile

LTJD

Sänk bensinskatten!
182 Inlägg
24 april 2008
Ja gör det. Men akta dig lite för värmen i ugnen bara. För min ena blinkers sjönk ihop efter att jag tagit ut den ur ugnen men när den väl var där inne så såg man inga tendeser till det.
Lycka till och vill gärna se resultat big_smile

/MatteR

Giftig
419 Inlägg
26 april 2008
Trådstartare
Okej, jag kanske testar med värmepistol först då för att om möjligt undvika detta missöde. Men då blir det väl kanske svårare att smälta limmet jämnt runt om hela, vi får se.

Självklart kommer jag att lägga upp bilder på hur det blev (om det går vill säga)

LTJD

Sänk bensinskatten!
182 Inlägg
27 april 2008
Du kan ju även försöka att såga isär dem med fiskelina eller dyligt för att få limmet att lossna lite lättare.

/MatteR

Sök