4111
Sök

Avgasvärden helt åt skogen!!

Mr Robban
18 Inlägg
22 april 2008
Trådstartare
Var och besiktigade bilen förra veckan och fick då nerslag på avgasvärdena:( är det nån som är duktig på det o kanske kan se vad det bara att se resultaten??

besiktningsresultatet
http://www.garaget.org/show_ext.php?car … age=829360

:cool:BMW-POWER:D

Nattarbetare
173 Inlägg
22 april 2008
typ kolla lambdan om den inte gett sig (det kan dom testa på en verkstad med ett verktyg) kolla tändkablarna så det inte är överslag i dom det kan ge fel värde me, så var det i min.

Att styla en volvo är som att sminka en gris

9 108 Inlägg
22 april 2008
Lambdavärdet är ju det enda som är bra wink Jag tippar på att katten är kass.

131 Inlägg
22 april 2008
Hur långt har motorn gått?

Varför CO-halten är så hög. Det kan bero på att du inte har en fullständig förbränning av bränslet. Då bränslet innehåller kolföreningar.

HC-halten kanske sänks om du byter motorolja o filter. Drar bilen mkt olja? Kan vara dåliga kolvringar väntiltätningar som läcker och olja förbränns i cylindrarna. Därav hög hc-halt

En annan orsak kan vara katalysatorn som har gett sig
Senast redigerat av Speed_Advanced (22 april 2008)

I drive I laugh and I Conquer

Mr Robban
18 Inlägg
22 april 2008
Trådstartare
Det sitter väl inga tändkablar i den motorn, är väl en tändspole till varja stift?
Den drar ingen olja, inte märkvärt iaf. Lästa nått på autopower om att det kunde vara lambdan, även att det var det ända som är godkänt men åt det feta hållet.
Katten är ju en möjlighet, om LMM är dålig då, hur påverkas det??

Mr Robban
18 Inlägg
22 april 2008
Trådstartare
bilen har gått 16800mil...

XBL: FOR mxHOLGE
93 Inlägg
22 april 2008
Jag hade för hög hc-halt tomgång.
Hittade en slang som läckte..bytte den och fick tydliga förändringar på ombes....
men jag har helt annan motor.

35 Inlägg
23 april 2008
Man behöver CO2 och O2 siffrorna för att kunna ge en exaktare diagnos.

761 Inlägg
23 april 2008
Robban_e skrev:
Var och besiktigade bilen förra veckan och fick då nerslag på avgasvärdena:( är det nån som är duktig på det o kanske kan se vad det bara att se resultaten??

besiktningsresultatet
http://www.garaget.org/show_ext.php?car … age=829360

Byt olja, och en allmän service med nya stift osv kommer nog rädda upp läget, dvs om alla slangar är hela... Värdena är ju bara något förhöjda så jag gissar att din olja är full av bensin.

edit: Jag antar att din motor var ordentligt varmkörd innan de kollade avgaserna? SBP slarvar som fan med det.
Senast redigerat av Markus_MR2 (23 april 2008)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
23 april 2008
MilleN skrev:
Lambdavärdet är ju det enda som är bra wink Jag tippar på att katten är kass.

Lambdavärdet och lambdasonden är inte samma sak. Bara för att lambdavärdet skulle vara för högt betyder ju inte nödvändigtvis att sonden är sönder. Saken som kan påverka detta värde är ex läckande avgas mm...
Men nu var ju inte det problemet denna gången...

Mr Robban
18 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
nja fick ju vänta en stund, men SBP tog en extra sväng men det hjälpte inte...

2 201 Inlägg
23 april 2008
jag hade samma fel på min. har du original eller extractor grenrör?sitter lambdan på rätt ställe, så den läser rätt (om du tex har extractor) lamband kan vara kass, katten kan vara kass.

på min var det en blandning av allt, jag hade extractor
Senast redigerat av peter_1976 (23 april 2008)

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
23 april 2008
skulle tippa på att katten e kass, för skulle lambdan vara slut så skulle det märkas på värdet

Mr Robban
18 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
hela avgassystemet är original...

8 Inlägg
23 april 2008
när jag besiktigade bilen så var co och hc hur höga som hellst då slog jag i 6l t-sprit och 3l k-sprit 10l e-85 och värdet blev noll en tillfällig lösning lycka till

Mr Robban
18 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
haft bilen inne nu på att läsa av felkoder, lambda trasig, lmm ger fel signal men det gör den väl då den inte får nått värde att gå på från lambdan...

Mvh Robban

Nismo
758 Inlägg
30 april 2008
Inte så underligt då, smile Hoppas de löser sig!

1 050 Inlägg
30 april 2008
Robban_e skrev:
bilen har gått 16800mil...

Om det är en Tysk-import, så räkna då minst med det dubbla ca: 32.000 mil. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Mr Robban
18 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
tror nog att det stämmer rätt bra, har service papper från bmw i tyskland o fram tills den gick till sverige

Sök