4235
Sök

Svårstyrd Bmw e30,Någon som har varit med om något liknande

Idiot..
285 Inlägg
26 april 2008
Trådstartare
Hej.

Helt plötsligt när jag skulle köra så var bilen väldigt svårstyrd.
Den har inte servo så det är inte servon som har gett upp.

Ratten snurrar inte tillbaka till "Raktframläget" när jag kör,Ratten  fastnar/stannar kvar dit jag svängde,Och bilen är verkligen svårstyrd,i princip som att jag skulle stå stilla och ratta en bil utan servo fast att jag ligger och kör 110.
Sen känns det ungefär som att den "hugger"  tungt,normalt,tungt,normalt,tungt,normalt.

Jag försökte smörja upp allting som hade med styrningen att göra men det gjorde ingen skillnad.
Bilen är en Bmw e30 318iS från 1988 och har gått 20.XXXmil och är inte så hårt körde skulle jag tro.
Bilen har varit  använd dagligen och det har inte varit några som helst problem med den innan.

Är det någon som har varit med om något liknande ?

/ Fille

1 327 Inlägg
27 april 2008
Något som har blivit krökt eller nått lager som givit upp? Testa hissa upp bilen fram och ratta fram och tillbaks och se vad som händer.

Quattro User
260 Inlägg
28 april 2008
Möjligen en totalt ihopkärvad spindelled, styrled eller fjäderbenslagring
Senast redigerat av FourRings (28 april 2008)

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

Idiot..
285 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
Tänkte dra iväg till en polare imorgon och hissa upp bilen med riktig lyft och kolla.
Vet inte om jag har blivit van vid att den är så tungstyrd eller om den har blivit lite lättare att styra nu,men det känns iaf som det.

Tack för tipsen wink

1 353 Inlägg
28 april 2008
Fjäderbenslagringarna?

eller blev det så när du stoppade på sommarhjulen?

There's no replacement for displacement

Idiot..
285 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
Batta skrev:
Fjäderbenslagringarna?

eller blev det så när du stoppade på sommarhjulen?

Det blev inte så när sommardäcken sattes på.

Men nu har det gått så långt att bilen inte går att köra längre.
Hörde ett  dunkande ljud när jag körde med bilen och det lät bara mer och mer.
Sen började bilen vibrera och nästan vobbla.

Så jag stannade till vid vägkanten och ryckte lite i hjulen och märkte att det har blivit världens glapp vid vänster framdäck,ungefär som om jag inte skulle ha skruvat fast däcket ordentligt.

Så det var bara att lägga sig och köra i 20-30km/t hem.
Jag kom också på att jag har glömt att berätta om hjullagret som gnisslade när jag körde längre sträckor,Dock så hände det inte så ofta att det började låta.

Så det kanske är hjullagret och bussningarna som är slut i framvagnen,ska försöka att leta reda på lite info om vad det kan vara för fel och sedan försöka mig på att laga bilen.
För jag älskar verkligen den här bilen och hoppas på att det inte kostar mer laga felet än vad jag köpte bilen för.

/Fille

1 353 Inlägg
1 maj 2008
hjullager borde inte göra så att det går tungt att styra..

det gör ju att hjulet rullar tungt om det är dåligt.

du får gärna skriva här sen vad det var för fel om du upptäcker det, så man vet vad det kan vara om min skulle bli så i framtiden smile

There's no replacement for displacement

671 Inlägg
3 maj 2008
Hej

Har haft ett gäng E12 o E28or förr och om man hade glapp i styrningen så drog man åt en skruv på styrsnäckan. En insexbult som låstes fast med mutter efter önskat läge infunnit sig.

För lite åtdraget = rattglapp som på en gammal Ferguson
För mkt åtdraget = tungstyrd och vill inte återgå till neutralläget , liknande det du beskriver...

Kolla styrsnäckan !

e...

Sök