Från mitt perspektiv ser det ut som om du har köpt ett riktigt risigt fordon. Min erfarenhet av Volvo är att problem uppstår, men att dom oftast är simpla och mycket lätt att hitta med vanlig felsökning och lite logisk tankeverksamhet. Vad som även är positivt är att man vid problem kan sätta sig i bekväm position vartsomhelst i motorrummet, motorn i sig är t.ex. en mycket skön sittplats och underlättar felsökning för att man kommer närmare delarna. När man sedan stiger ur kan man dra ner byxorna och be en kompis fylla i volvoavtrycket på röven.
Du kanske skulle beskrivit lite nogrannare, du har helt utelämnat om det är motorn som inte tänder till som den ska eller om det inte gnistar då du satt ett tändstift i tändhatten och lagt det mot jordad punkt och harvat och därigenom inte sett någon gnista? Om du lägger kabeln från tändspolen nära något jordat, gnistar den? Det gäller ju att avgöra vart det saknas signal och det gör man ju inte genom att byta varenda del i motorn och hoppas på det bästa. Har du då testat det sistnämnda så vet du ju att det inte kommer någon gnista fram till fördelaren, då vet du att det knappast är den som är felet, onödigt byte. Går det någon gnista när du vrider av tändningen eller om du skickar en signalström till spolen? (När du vrider av tändningen brukar den ladda ur och skicka en skön stöt när du står och håller i tändkablarna ovetandes om vad som väntar). Isåfall fungerar den ju, onödigt byte. Finns det ingen felsökningslåda i dessa modeller?
Senast redigerat av Wezzli (8 maj 2008)
Man vet aldrig, före man vet