3533
Sök

Besiktning på amazon. Bälten och spolare.

Vingåkers Bo
70 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
Hej , nu är det dags att besikta amazonen.
Men det är 2 saker jag undrar över. Är det Lag på att man måste ha bälten bak på en Volvo Amazon 1964årsmodell ?.
Sen den andra saken är , är det krav på att man måste ha vinrutespolare som gör så att det sprutar ut vatten på rutan?

EDIT : Fått svar på allt!.tongue
Senast redigerat av Tegelstenen (10 maj 2008)

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 maj 2008
1 Nej!
2 ?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Vingåkers Bo
70 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
okej , men 2an, vinrutespolarpumpen eller vad den heter , så det går inte att spruta spolarvätska på rutorna , men inte kan det vara krav på att den ska funka va?

3 650 Inlägg
9 maj 2008
Du måste ha spolarmunstycken..men funkar dom inte lr har du inga alls?

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 maj 2008
Köp en pump på biltema. Kostar 20kr? Jag hade en sån på min Amazon. Eller typ en 240 pump från skroten. Bara att koppla in.

Vingåkers Bo
70 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
spolarmunstycken finns, men jag tror pumpen har lagt av så det kommer inget ut genom dom

F-14 Tomcat Fighterpilot
887 Inlägg
9 maj 2008
Min Monza -75  hade inte heller fungerande munstycken.
Klarade besiktningen galant ändå. Dock så är mina gömda i "gälarna" framför framrutan, så bes.gubben kanske inte ens såg dom smile

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho

358 Inlägg
9 maj 2008
Brorsan fick anmärkning på att spolaren inte funkade.. kanske iof var för att de var andra deffekter på den också så fick han de på köpet smile

Vad jag har för mig så skall samtliga bälten finnas och fungera. Om bilen är typad för 4 personer så skall de finnas 4 bälten som är funktionella. Iaf på moderna bilar. Veteraner kan jag dessvärre inte uttala mig så mkt om..

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!

F-14 Tomcat Fighterpilot
887 Inlägg
9 maj 2008
zzzoder skrev:
Vad jag har för mig så skall samtliga bälten finnas och fungera. Om bilen är typad för 4 personer så skall de finnas 4 bälten som är funktionella. Iaf på moderna bilar. Veteraner kan jag dessvärre inte uttala mig så mkt om..

Hehe, jag garvar fortfarande åt mina bälten som jag gömt under sätet på Monzan.
Både bältet och spännet går att pilla under, och eftersom båda bakspännena+bältena är sönder så är det ypperligt att gömma undan dom när man åker iväg för besiktning.. wink

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 maj 2008
alseryd skrev:
När det gäller spolare och veteranare så funkar det så här!
Om spolar bunke och spolar motor sitter där så måste det funka.
Om du tar bort bunken och motorn till spolaren så anmärker inte dom.
Så länge grejer sitter där så måste dom funka.
Mvh Eva.

Låter helt rimligt! Är det inte samma sak med bälten? Om de finns där måste de klicka i även om det är eftermonterat. (Amazon -64 hade inte bakbälten original)

21 761 Inlägg
9 maj 2008
Min fars Amazon-67 har inga bälten bak (satt ej original heller), bilprovningen anmärker ingenting om detta.

Men jag gissar rent generellt att om det nu finns bälten ditsatta i efterhand så ska de nog fungera också, så brukar det väl vara med de flesta saker smile.

Förjaevle Brao
555 Inlägg
9 maj 2008
besiktade min pv den 1 :a april i år, (det är inget skämt...hehe)

finns det inte bälten orginal så behövs dom inte heller, spolning behövs nog, men den kollade dom iaf inte på min;)

Vingåkers Bo
70 Inlägg
Vingåkers Bo
70 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
När jag ändå håller på så kan jag fråga det här med. Hur ska spolarmunstyckerna vara inställda , först stog dom utot med skruven åt sidorna på bilen , men då med dom inne så kommer det ju ingen spolarvätska, så jag skruvade ut dom och då kommer det ju. Men då kommer ju spolarvattnet åt sidorna , så jag stalde dom öppot, men då blir det rätt svagt tryk och en grov stråle. Men om jag skruvar in skruven så kommer det ju inte ut nått vatten?
Det är orginal vinrutespolarmunstycken.

Sök