2769
Sök

Nybörjarfunderingar kring sänkning

603 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
Det är så här att nu när nya fälgar är köpt och så har jag blivit väldigt sugen på att sänka bilen och få hjulen att ligga snyggt i hjulhusen både fram och bak.
Inte som nu, då man nästan kan säga att jag med slutsteg, högtalare och "bråte", redan sänkt bilen bak.
Men kan man få detta snyggt utjämnat? Byta både stötdämpare och fjädrar eller hur hänger det ihop?
Bäst att lämna in åt någon eller klarar man av det bara man inte har tummen helt mitt i handen?
Vart köpa grejorna isåfall? Eller alternativt vem lämna in det till, bor i skaraborg men har inte varit främmande för att åka några mil förrut.

Sebbe

In hoc signo vinces

Solfilmsmontör
947 Inlägg
14 maj 2008
Rekommenderar dig till att bara byta fjädrar då detta är det billigaste. Kolla med BSR vet inte om dom finns i din närhet men dom har sänknings fjädrar till de flesta bilar. Sänknings fjädrar är ofta lite hårdare och påverkas inte lika mycket av lasten. Rekommenderar inte dig att byta bara fjädrar själv om du inte har kunskapen och verktygen. Skall du byta ut hela benen brukar detta inte vara jätte svårt (om du köper komplett med dämpare och fjäder som redan är ihopasatt).

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

603 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
Kornz skrev:
Rekommenderar dig till att bara byta fjädrar då detta är det billigaste. Kolla med BSR vet inte om dom finns i din närhet men dom har sänknings fjädrar till de flesta bilar. Sänknings fjädrar är ofta lite hårdare och påverkas inte lika mycket av lasten. Rekommenderar inte dig att byta bara fjädrar själv om du inte har kunskapen och verktygen. Skall du byta ut hela benen brukar detta inte vara jätte svårt (om du köper komplett med dämpare och fjäder som redan är ihopasatt).

Tackar för klara och bra tips.
Bara en sak jag undrar; om man även skulle byta dämpare, vad vinner man på det gämfört med att ha kvar de gamla!? bättre köregenskaper? och med sportfjädrar sänker man enbart bilen?

In hoc signo vinces

60 Inlägg
15 maj 2008
Hur långt har bilen gått? Blev ENORM skillnad med nya dämpare för min del, klart värt pengarna! dessutom är det kanske lika bra att byta rubbet när du ändå håller på så slipper du riva ner grejorna igen vid ett senare tillfälle? smile

Mvh Daniel

edit: Bilen kändes mycket mindre svampig och väghållningen blev mycket bättre. Körde med enbart nya fjädrar ett tag, lirade inte alls bra ihop.
Senast redigerat av Jaktlund (15 maj 2008)

12 086 Inlägg
15 maj 2008
Går att köpa billiga satser i tyskland, jag köpte fjädrar och dämpare till min Bmw för 2700kr fraktat.

Men tänkte på en sak är de inte torrosion på din kärra?
Då byter man bara fjädrar fram, bak justerar man torrosionsstavarna.

Diktator
968 Inlägg
15 maj 2008
dämparna brukar slitas fortare om man sänker men inte fixar dämpare... handlar det om rejäl säkning och du struntar i nya dämpare kan du lika gärna köra utan dämpare, dom är slut inom 1 månad

603 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
JapMax skrev:
Men tänkte på en sak är de inte torrosion på din kärra?
Då byter man bara fjädrar fram, bak justerar man torrosionsstavarna.

Ingen aning, som sagt har jag aldrig varit inne och pysslat på detta området.
Hur kollar jag upp detta?

In hoc signo vinces

44 Inlägg
15 maj 2008
Byt dämparna också om du ska byta fjädrar. Kör du med originaldämparna så tar de stryk och tar slut ganska fort.

603 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
Okej nu tror jag att jag förstår.
Det som gäller är alltså att byta både fjädrar och dämpare.
Efter lite googlande efter torrosion upptäckte jag att jag alltså med bara ögat kan kolla ifall jag har de vanliga spiralfjädrfarna bak, annars har jag torrosion bak. Och i såfall ska jag inte byta någontingen bak, utan justera de där benen på något vis. Rätt uppfattat!?!?
Rekomenderar ni att jag ska lämna in det till någon eller kan jag ge mig på det själv? Har som sagt aldrig pillat med det där tidigare.

In hoc signo vinces

44 Inlägg
17 maj 2008
Lämna in det så får du det rätt gjort från första början. Istället för att börja pilla och upptäcka att du inte fattar hur man gör.

Sök