3568
Sök

Ljudet dör när ja vill spela högt (CTR 04)

109 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
Så fort ja höjer volymen så dör ljudet. Sänker ja till "normal volym" så kommer de tillbaks efter några sekunder. Spelade rät högt häromdagen och efter de så blev detta.
Har en 10"bas o 600W slutsteg plus orginal diskanter just nu. Har aldrig varit me om att tidigare och har ingen anning om va som hänt. E inte så jätte haj på biljud.

När ljudet stängs av så e de inte alls lika högt som ja spelat förut.
Kollade på slutsteget när ljudet stängs av, "Protect" lampan lysser då. Men har ju kunnat spela mycke högre innan så varför händer detta nu för ?

Nån som vet va som kan vara fel ?

Lastbilschafför
86 Inlägg
11 maj 2008
Oftast när de klipper (enligt mina "upplevelser") så ha de varit antingen nå kabelbrott eller att steget/stereon inte orkat driva.
men kolla så att inga kablar ligger i kläm och/eller blivit "skalade" samt att allting sitter fast ordentligt och att de inte tar i varandra

Det är hårt att ligga på topp :D

21 761 Inlägg
11 maj 2008
Det kan exempelvis vara strömmen som inte räcker till. Plocka fram multimetern och mät spänningen på stegets kopplingsplint där strömkablarna sitter, spela sedan på hög volym och se hur pass mycket som spänningen sjunker.

Kika också en extra gång på fastsättningen av strömkablarna så att ingen har lossnat eller glappar, kolla även stegets minuskabel där den sitter fast i karossen.

109 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
Borde ju inte vara att steget inte orkar driva, eftersom ja spelat mycke högre innan detta hände.
Men ska kolla upp de där me sladdar o de om nåt e glapp eller liknande..

Skogsfan
649 Inlägg
11 maj 2008
Jag tycker du skall göra som drönirettab skriver och kolla upp spänningen. Kan ju hända att batteri/generator inte mår lika bra längre eller att det hänt något med kablarna någonstans. Så mät med multimeter så kan du ju iaf utesluta det alternativt lokalisera felet.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
11 maj 2008
vad för steg å vad för bas?

284 Inlägg
12 maj 2008
det är vanligt att steg klipper när dom får en får en för låg matarspänning

13 Inlägg
12 maj 2008
En kondensator kanske vore nått?

103 Inlägg
12 maj 2008
Jag hade exakt samma problem tidigare, det berodde då på att jorden var dålig.. Tvivlar inte en sekund på att det är samma grej för dig.. Steget går i protectläge när spänningen sjunker för mycket.. Mitt tips: Kolla jorden!

8 156 Inlägg
12 maj 2008
Vad har du för kablage, steg och element?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Skogsfan
649 Inlägg
12 maj 2008
Ajin skrev:
En kondensator kanske vore nått?

Kondensator kommer inte hjälpa. Inte långvarit sett i.a.f.

Gör som vi sa förut, kolla över spänningen. Ifall alla kopplingspunkter är ok men du fortfarande har spänningsfall så kan det vara flera saker. För tunna kablar, för dåligt/utslitet batteri/generator. Viktigt är också att kolla över batteriets minus så att där är plåtrent och ordentligt med kontakt med plåten.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

109 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
christofer_k skrev:

Bas: MDS Dynamic DS250RS 10" 700WMAX/350WRMS
Slutsteg: Jensen 600W 4-Kanals

Men ja ska kolla upp de där me jordningen och sladdar mm imorgon. Om de e glapp eller något liknande..

2 126 Inlägg
12 maj 2008
bruhn skrev:
christofer_k skrev:

Men ja ska kolla upp de där me jordningen och sladdar mm imorgon. Om de e glapp eller något liknande..

E ditt batteri gammalt? Laddar generatorn vad den ska?

109 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
Big_JN skrev:
bruhn skrev:
christofer_k skrev:

E ditt batteri gammalt? Laddar generatorn vad den ska?

Har aldrig varit något problem me o starta bilen o så. Men ska kolla upp batteri, sladdar osv imorgon..

284 Inlägg
13 maj 2008
har man gamla kopplingar på sin bil kan det skillja en hel del    när jag kopplade ihop min utrustning hadde jag bara 12,8 volt bak till kondingen   efter ha gjort rent alla anslutningar till batteri och generator  hadde jag 14,1   med en stömförlust från batteri till steg på 0,02 volt    det var en stor förbättring  kan jag säga
Senast redigerat av ziderbeat (13 maj 2008)

1 634 Inlägg
18 maj 2008
Kan mycket väl vara så att dina högtalarkablar är kortslutna. Dvs att någon kardel ifrån + spretar och tar kontakt med - eller tvärt om. Då går mina steg in i protect iaf tongue Spelade på låg/moderat volym, men höjde jag lite hamna steget i protect.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sök