3511
Sök

Olagligt?

Jägare
172 Inlägg
22 mars 2006
Trådstartare
Hur olagligt är det igentligen att köra med en annan motor än vad som står i papprena.!? tänkte mer på om man smäller en bil har jag hört att försäkringen gäller bara om det blir utredning och dom kollar.? Om man kör på nån gångare då och dom kommer på att det är fel motor blir man själv erkätnings kyldig då lr täcker försäkring det? har hört att ingen ska gå oförsäkrad så det gäller då?

/tack på förhand, Robert!

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P

1 741 Inlägg
22 mars 2006
har för mig man får mycket högre självriskt iaf..
eller så kanske det blir så att du bara får "trafik" försäkring + högre självriskt..

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Jägare
172 Inlägg
22 mars 2006
Trådstartare
tecman skrev:
har för mig man får mycket högre självriskt iaf..
eller så kanske det blir så att du bara får "trafik" försäkring + högre självriskt..

Ok tack trodde nått liknade..! ingen annan som vet mer konkret?

RushRacing.tk
278 Inlägg
22 mars 2006
Journath skrev:
Hur olagligt är det igentligen att köra med en annan motor än vad som står i papprena.!? tänkte mer på om man smäller en bil har jag hört att försäkringen gäller bara om det blir utredning och dom kollar.? Om man kör på nån gångare då och dom kommer på att det är fel motor blir man själv erkätnings kyldig då lr täcker försäkring det? har hört att ingen ska gå oförsäkrad så det gäller då?

/tack på förhand, Robert!

Undrar om försäkringen täcker något alls. Täcker för den andra personens bilskador men inte för dina skador på din bil.. kör du på någon så vet jag inte riktigt... jag hade nog ärligt talat inte chansat.. säg att du råkar skrota bilen å du inte får ut några pengar.. Absolut smidigaste e ju att fråga försäkringsbolaget vad som gäller... Kan ju få problem vid t.ex en flygande kontroll också... polisen kollar ju reggbeviset.. öppnar dom huven å de e en kunnig polis så tror jag inte att dom blir glada...

78 Inlägg
22 mars 2006
Försäkringen täcker inget alls.Om dom nu kollar det,är ju inte så stor risk att dom gör.

RushRacing.tk
278 Inlägg
22 mars 2006
mmange skrev:
Försäkringen täcker inget alls.Om dom nu kollar det,är ju inte så stor risk att dom gör.

Kollar gör dom. försäkringsbolagen har blivit hårdare nu me allt... kollar ju till å me upp vem som igentligen kör bilen mest m.m... ofta bilarna står på någon av föräldrarna...
Senast redigerat av Gislekillen (22 mars 2006)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 mars 2006
Försäkring gäller ej......Flygande besikting....tja om du bara har en annan motor i (Orginal skick) så blir det körförbud + ombesiktning eventuellt en liten bot....Har du däremot annan motor + trimm så blir det många många många böter + Körförbud + Ombesiktning Samt en utskällning smile

Jägare
172 Inlägg
22 mars 2006
Trådstartare
ok tack för alla svara! jag föredrar nogg och bes som ombygggt fordon hos Sfro lr va det heter!

Jägermeister
910 Inlägg
22 mars 2006
En sak du kan göra är att säga att du monterat i motorn för ett par dagar och håller på och provkör den innan registreringsbesiktningen och kollar så att allt funkar, har för mig att man får köra med bytt motor ett tag men är inte helt säker på saken...

Du kan ju ta och ringa in till bilprovningen eller vägverket och höra efter hur det är med den saken.

En gång är ingen gång...

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
22 mars 2006
man får ju köra en oreggad besiktigad/avställd bil till och från garaget... så säg bara att du är påväg till garaget om någon polis stoppar dig!

Team Insane Racing

81 Inlägg
22 mars 2006
Malm3n skrev:
man får ju köra en oreggad besiktigad/avställd bil till och från garaget... så säg bara att du är påväg till garaget om någon polis stoppar dig!

Man får absolut INTE köra en avställd bil till o från garaget. För det första så får man inte köra avställd bil alls, då man inte får framföra icke trafikförsäkrade motorfordon på väg. För det andra så är det närmaste väg till auktoriserad verkstad och/eller till besiktning som gäller vid framförande av fordon som är trafikförsäkrade men med körförbud, ej det egna garaget.
Huruvida man får några böter eller ej vid egen provkörning vid reparation av fordon med körförbud är nog upp till polisman skulle jag tro. Har själv blivit stoppad en gång vid ett sådant tillfälle o slapp antagligen undan böter tack vare att jag var iklädd mekarkläderna o polisen trodde på min historia om provkörning.

Angående frågan om försäkring gäller ombyggt men ej registreringsbesiktat fordon vet jag ej. Av egen erfarenhet så kan jag bara säga att jag fick ut fullvärde vid en stöldskada av en bil som hade en icke godkänd motor. Värderingsmannen var fullt medveten om detta men lade t.o.m till extra ersättning för motorskador som tjuvarna hade åsamkat. :-)
Kör man på någon med ett icke godkänt fordon skulle jag tro att regelboken följs till punkt o pricka. Ring o fråga försäkringsbolget för korrekt svar skulle jag råda till.

Skador som uppkommer med ett icke trafikförsäkrat fordon inblandat, eller som inte har en gällande försäkring, får ersättning från Trafikförsäkringsföreningen, heter det väl?!. Det är dit alla pengar går när man får straffavgift när man glömt försäkra den nya bilen.. vilket säkert mer än en råkat ut för här!? :-) På så sätt är ingen oförsäkrad vid skada av motorfordon.

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

tekniker
88 Inlägg
23 mars 2006
Som föregående debattör skrev: MAN FÅR INTE köra en oreggad/avställd bil över huvud taget.
2/ olika böter mm för att du har bytt motor. bullshit. den paragraf som gäller är i det fallet att du kört ett oebsiktigat fordon, sedan om du har 50 eller 500 hkr spelar banne mig ingen roll. I och för sig kan du få ett körförbud på bilen på plats men bötes summan är den samma som vid oreggat fordon 900,oo... Samma gäller om du skulle rulla omkring med ej SBP godkända fäljar o däck på bilen...mm

Jägare
172 Inlägg
23 mars 2006
Trådstartare
Ok värkar som vissa har rätt bra koll på det här.. som skat jag får ringa försäkringes bolaget och VV å fråga.. Tack för alla svar!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 mars 2006
- Antingen får du köra olagligt, eller så kan du stoppa i en motor som är avgascertifierad med turbo/kompressor (till exempel 850 T5 i Volvo 240). Ett tredje alternativ är att bygga om så mycket att du kan regga som amatörbyggt fordon. För att kunna göra det måste du ändra mycket - "flipfront" med egentillverkade ramben/innerskärmsersättande rör och annan hjulupphängning kan vara ett sätt.

Blir man stoppad blir det körförbud + Ombesiktning...ungefär samma gäller vid byte av motor.
Senast redigerat av MeloveGolf (23 mars 2006)

Old School Ford
600 Inlägg
23 mars 2006
men om man har en orginalare +50hk och krockar.. vad gör man då?
och kan man försäkra? bes?

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 mars 2006
beror på om det syns att den är trimmad....

Old School Ford
600 Inlägg
23 mars 2006
te.x
det Syns tydligt kan man lägga till

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Sök