3757
Sök

problem med min 244,a. Dör och blir strömlös?

Små kåt i mercedes ! ^^,
71 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
#1
hej,jag har ett konstigt problem med min bil.
När man kör som vanligt och bilen går helt perfekt,så kan den helt plötsligt dö och jävlat bli livlös.
blir en kortis och sen är batteriet dött? men start motorn går runt.
sen om jag väntar en stund så laddas batteriet upp av sej självt sakta men säkert, så efter några minuter går den att starta. och detta händer även fast jag köpt ett nytt batteri och ny kol i generatorn.

Tändningen dör och sen blir de kortis. och när bilen är igång sjunker spänningen i batteriet.

Motorn är en b23e (glt) misstänker dioderna i generatorn? den kanske har gått sina dagar?
någon som har fler förslag?


Snälla hjälp!

Varför heter det "kofångare" när de lika gärna kunnat heta "getfångare" elr "renfångare" ? :P

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 maj 2008
#2
kolla jord kablarna från bartteriet kan va mycket oxid eller så kan kabeln va nästan av smile kolla åsså spänningen på batterit när bilen är igång den ska ligga runt 14 volt annars laddar den inte som den ska=)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Små kåt i mercedes ! ^^,
71 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
#3
Okej,men den stjäl ström? den sjunker när bilen är igång. och sen när den passerar 10-11 volt då dör bilen. sad och sen när den är död så ökar spänningen igen? =/

Varför heter det "kofångare" när de lika gärna kunnat heta "getfångare" elr "renfångare" ? :P

Evolution Garage
394 Inlägg
18 maj 2008
#4
Att byta/renovera generator låter som en tanke faktiskt. 10-11 Volt är alldeles för lite. Men se som sagt till att kolla jordkablar först.
Du har inte kopplat in någon ny stereo eller liknande nyligen? Kanske något som är felkopplat och drar tjyvström.
Generatorrem som slirar eller är dåligt spänd?

Testa att mäta på misstänkta kablar när tändningen är avslagen.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 maj 2008
#5
för att få ström måste du ha jord,  har du dålig jord så får du dålig ström tongue  men kolla så att ha laddar ordentligt  du kan testa att sätta en start kabel från jord på batteriet å sen till motorn  för att se om det va dålig jord:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

21 761 Inlägg
18 maj 2008
#6
snowrider89 skrev:
och detta händer även fast jag köpt ett nytt batteri och ny kol i generatorn.

Så det där hände alltså innan du bytte batteri och kol?

Du har mycket problem med din stackars 240 märker jag wink. Gör som turboforssen skriver, kolla upp batteriets jordkablar (båda två). En inte helt ovanlig sak är att just jordkabeln ner till karossen får dålig kontakt pga att det sitter färg kvar under kabelskon, skrapa i så fall plåtrent och rengör kabelskon innan du skruvar fast den igen.

Kika också nere vid generatorn så att laddningskabeln (B+) sitter som den ska och att generatorn har bra jordkontakt i själva fästet.

Lyser laddlampan när det krånglar så där?
Senast redigerat av Drönirettab (18 maj 2008)

Små kåt i mercedes ! ^^,
71 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
#7
Alltså jag ska kika nu på de ni säger :p och ja den har lyst väldigt lääänge. med laddningslampan lyser fast än jag bytte kol och laddningsrelät sad  men ska skrapa rent och kolla kablarna.
har även laddat upp batteriet så nu lyser den inte.  men de blir ju kortis jävlat från ingenstans?
den kan gå bra väldigt länge och sen så poff! och den är stendöd.

Varför heter det "kofångare" när de lika gärna kunnat heta "getfångare" elr "renfångare" ? :P

Små kåt i mercedes ! ^^,
71 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
#8
BILEN FIXAD! big_smile jorden i karrosen var dålig. slipade rent satte dit den igen. och den laddar 13 v på tomgång och när ja gasar så laddar den för fullt! big_smile tack alla gorgare! smile

Varför heter det "kofångare" när de lika gärna kunnat heta "getfångare" elr "renfångare" ? :P

21 761 Inlägg
18 maj 2008
#9
Kul att du fixade det smile. Sånt där är alltid trist.

En liten grej bara: Om du endast har halvljuset igång, ingen fläkt eller så, och motorn går på tomgång (typ 900-1000 varv) så bör generatorn klara av att ladda med åtminstone runt 14V ifall batteriet dessutom är helt fulladdat.

Små kåt i mercedes ! ^^,
71 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
#10
men den laddar bara kring 13 v på tomgång utan halvljuset igång? sen när ja gasa så ladda den upp mot 14
och tidigare så rasa bara spänningen ju? oavset om ja gasa för fullt elr om de var på tomgång. och nu så lyser ju inte laddningslampan heller.  så felet är ju fixat? elr yikes
+ att tidigare så var ju tomgången knasig och pendla,men nu är den stabil. och ingen kortis har de blivit än heller smile

Varför heter det "kofångare" när de lika gärna kunnat heta "getfångare" elr "renfångare" ? :P

Forummoderator
26 375 Inlägg
18 maj 2008
#11
Drönirettab skrev:
Kul att du fixade det smile. Sånt där är alltid trist.

En liten grej bara: Om du endast har halvljuset igång, ingen fläkt eller så, och motorn går på tomgång (typ 900-1000 varv) så bör generatorn klara av att ladda med åtminstone runt 14V ifall batteriet dessutom är helt fulladdat.

Står jag på tomgången utan nåt igång så laddar inte min 14v i alla fall. Men däremot så stiger
det en aningens aningen när man antingen gasar eller kör.
Runt 14v ligger den på när man kör. Däremot om fläktremmen börjar tjuta - så den slirar - så
ligger det på runt 11-12v tills remmen kommer på bättre tankar.

Så jag tycker det låter normalt..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 761 Inlägg
18 maj 2008
#12
snowrider89 skrev:
men den laddar bara kring 13 v på tomgång utan halvljuset igång? sen när ja gasa så ladda den upp mot 14
och tidigare så rasa bara spänningen ju? oavset om ja gasa för fullt elr om de var på tomgång. och nu så lyser ju inte laddningslampan heller.  så felet är ju fixat? elr yikes

Jo, visst har du fixat felet. Lugn nu, ät inte upp mig wink. Jag tyckte bara att generatorn borde ge lite mer på tomgång smile.

Små kåt i mercedes ! ^^,
71 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
#13
aha okej. tongue men iof så ska man inte ropa hej i förtid smile men allt verkar vara i sin ordning nu så smile
Lugn ska inte äta upp dej wink tack för svaren.

Varför heter det "kofångare" när de lika gärna kunnat heta "getfångare" elr "renfångare" ? :P

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 maj 2008
#14
härligt att höra att det löste sig=)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

21 761 Inlägg
18 maj 2008
#15
AirOne skrev:
Står jag på tomgången utan nåt igång så laddar inte min 14v i alla fall. Men däremot så stiger
det en aningens aningen när man antingen gasar eller kör.
Runt 14v ligger den på när man kör. Däremot om fläktremmen börjar tjuta - så den slirar - så
ligger det på runt 11-12v tills remmen kommer på bättre tankar.

Så jag tycker det låter normalt..

Nu har jag inte haft så många bilar med externt laddrelä, men tex en 240-77 (55A generator) som jag hade förut kunde iaf ge ut runt 13,8V på tomgång med halvljuset igång. Då var tomgången omkring 900-1000 varv om jag inte minns fel.

En sån där insprutare drar ju lite mer än en förgasarmotor förstås, tar jag min 240 med B230E så drar den runt 24-25A med endast halvljuset igång. Det är aningen mindre än halva maxströmmen som en vanlig generator till 240 kan ge och vid tomgång (900-1000 varv) så borde laddspänningen kunna hållas närmare 14V tycker jag.

Däremot om man har typ 600-700 varv i tomgång, då kommer säkert laddspänningen att sjunka.

Det är väl möjligt att generatorerna med externt laddrelä är sämre på att ladda vid tomgång, vet inte riktigt smile.

21 761 Inlägg
18 maj 2008
#16
snowrider89 skrev:
Lugn ska inte äta upp dej wink

Vilken tur, jag bor ju inte så ruskigt långt ifrån dig ju, typ 10 mil bara wink.

Små kåt i mercedes ! ^^,
71 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
#17
hehe de är lugnt smile men hoppas nu bara de är de som var felet. ny kol och slipat alla jordfästningar! smile
och vipps så börja den ladda normalt igen. var skönt att se.
men de återstår och se om kortslutningarna ger sej osv smile

Varför heter det "kofångare" när de lika gärna kunnat heta "getfångare" elr "renfångare" ? :P

Evolution Garage
394 Inlägg
21 maj 2008
#18
Drönirettab skrev:
AirOne skrev:
Står jag på tomgången utan nåt igång så laddar inte min 14v i alla fall. Men däremot så stiger
det en aningens aningen när man antingen gasar eller kör.
Runt 14v ligger den på när man kör. Däremot om fläktremmen börjar tjuta - så den slirar - så
ligger det på runt 11-12v tills remmen kommer på bättre tankar.

Så jag tycker det låter normalt..

Nu har jag inte haft så många bilar med externt laddrelä, men tex en 240-77 (55A generator) som jag hade förut kunde iaf ge ut runt 13,8V på tomgång med halvljuset igång. Då var tomgången omkring 900-1000 varv om jag inte minns fel.

En sån där insprutare drar ju lite mer än en förgasarmotor förstås, tar jag min 240 med B230E så drar den runt 24-25A med endast halvljuset igång. Det är aningen mindre än halva maxströmmen som en vanlig generator till 240 kan ge och vid tomgång (900-1000 varv) så borde laddspänningen kunna hållas närmare 14V tycker jag.

Däremot om man har typ 600-700 varv i tomgång, då kommer säkert laddspänningen att sjunka.

Det är väl möjligt att generatorerna med externt laddrelä är sämre på att ladda vid tomgång, vet inte riktigt smile.

Härligt att det löst sig!

Kan som tillägg säga att min 240 är en insprutare och den ligger på 13.6-13.8 oavsett tomgång eller när jag höjer motorvarvet. Så problemet låter löst! :-)

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

21 761 Inlägg
21 maj 2008
#19
13,6-13,8V är för låg laddspänning faktiskt, batteriet blir inte bra laddat då. Min 240GLT-86 har ny generator (Biltemas 100A) och laddar mer än 14V på tomgång (900-1000 varv) med halvljuset igång.

Din bil borde ha högre laddspänning tycker jag, kolla på alla kablar och kontaktytor. Ta loss batterijordkabeln ner till karossen och slipa plåtrent, se även till att generatorchassiets jordkabel är i bra skick och har bra kontakt.
Senast redigerat av Drönirettab (21 maj 2008)

Evolution Garage
394 Inlägg
23 maj 2008
#20
Drönirettab skrev:
13,6-13,8V är för låg laddspänning faktiskt, batteriet blir inte bra laddat då. Min 240GLT-86 har ny generator (Biltemas 100A) och laddar mer än 14V på tomgång (900-1000 varv) med halvljuset igång.

Din bil borde ha högre laddspänning tycker jag, kolla på alla kablar och kontaktytor. Ta loss batterijordkabeln ner till karossen och slipa plåtrent, se även till att generatorchassiets jordkabel är i bra skick och har bra kontakt.

Jo men 100A är väl lite mer än orginal smile (65A?).... men som du säger så är 13.6-13.8 inte optimalt, men den laddar minst 60-80% då i alla fall. och det funkar ju så länge man inte har värstingstereo och feta extraljus smile

Men nu var det inte min bil tråden gällde, och problemet för trådskaparen verkar vara löst, så nu får vi starta något nytt om vi vill prata vidare cool

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage


Sök