2813
Sök

Frågan om katalysatorn?

48 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
#1
Tja sitter och funderar på detta om att skita i katalysatorn och köra raka rör om det verkligen ger något. För någon dag sedan så snackade jag med en polare som har en SAAB 9-3a som ska köpa tre tums avgassystem och skita i katalysatorn för att det ska "ge mer effekt" som många säger. Men nu har jag hört att om man skiter i katalysatorn så förlorar man lite kraft för att det är uträknat ett "motstånd" till motorn så man ska få ut mer effekt i motorn. Vilket katalysatorn. Tycker att det låter rimligt men vill ha fler åsikter.cool


1 772 Inlägg
28 maj 2008
#2
Har också hört att man ska få lite mer effekt av att ta bort katten. En race/sportkat är ju ett alternativ.

Bilar nyare än 1989 måste ha katalysator.
2,5" system är bättre för bilar utan turbo, som du säger måste de finnas ett litet motstånd.
3" för bilar med turbo.
Senast redigerat av Nordstrom_J (28 maj 2008)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

1 661 Inlägg
28 maj 2008
#3
Nordstrom_J skrev:
Har också hört att man ska få lite mer effekt av att ta bort katten. En race/sportkat är ju ett alternativ.

Bilar nyare än 1989 måste ha katalysator.
2,5" system är bättre för bilar utan turbo, som du säger måste de finnas ett litet motstånd.
3" för bilar med turbo.

Beror ju på vad du har för effekt. i en klen turbobil är 2.5" gott nog.
I en med kraft behövs rejäla doningar.

Och , ja katalysatorn tar effekt. Skaffa sport/race katt.

36 Inlägg
28 maj 2008
#4
Tänk på miljön lilla du :'(

223 Inlägg
28 maj 2008
#5
Tja har liggandes en 3tum sport kat , det är en metalisk kat som skall inte stoppa flödet eller något men ger bra värden på besiktningen om du är intreserad så säljer ja den gärna!

summitracing.com

48 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
#6
Nordstrom_J skrev:
Har också hört att man ska få lite mer effekt av att ta bort katten. En race/sportkat är ju ett alternativ.

Bilar nyare än 1989 måste ha katalysator.
2,5" system är bättre för bilar utan turbo, som du säger måste de finnas ett litet motstånd.
3" för bilar med turbo.

Så om jag förstår rätt så ska man ha kvar katen??eller?? För racekat är ju uträknad så att den inte ska ge någon förlust.


2 126 Inlägg
28 maj 2008
#7
Nordstrom_J skrev:
Har också hört att man ska få lite mer effekt av att ta bort katten. En race/sportkat är ju ett alternativ.

Bilar nyare än 1989 måste ha katalysator.
2,5" system är bättre för bilar utan turbo, som du säger måste de finnas ett litet motstånd.
3" för bilar med turbo.

Enda anledning till att NA bilar behöver lite "motstånd" är för att behålla mellanregistret på motorn effektmässigt behöver dom inget motstånd, dock förlorar den vrid på lägre varv!

Och visst går det bra att köra utan kat!



Sök