Undrar om det är någon som provat? Har 2 steg. Förstår självklart att det är bättre att dra en 50mm^2 kabel till ett block och sen dela upp det hela men då jag redan har 2 st 25mm^2 kablar undrar jag om det blir bättre att dra dessa till ett block och sen dela upp till de två stegen än att använda en kabel till varje steg?
Självklart fungerar det att köra båda kablarna till ett "fuse-block" och sedan splitta upp till respektive steg. Så kommer jag göra nästa gång jag drar nya kablar i bilen, för att dra 50mm2 kablar SUGER. Nästa gång blir det 2 eller 3st 21mm2 kablar ifrån främre batteriet till ett fuseblock i skuffen. Så Nej, det är inte bättre att dra 1st 50mm2 kabel och splitta, varken du eller dina steg lär märka någon skillnad.
är de inte viktigt o ha exakt lika långa kablar då? strömmer brukar ju ta kortaste vägen?
nej, det har ingen som helst betydelse, särskilt inte när det gäller likström & svagström. Här gäller endast kortaste vägen = mindre motstånd/spänningsfall
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
okej för har 2 st 21mm2 kablar som ligger.. men steget vill ha ha lite grövre så då kan ja dra dubbla o smeta in i steget istället för o köpa mig en ny 50mm2 lr liknande utan problem?
okej för har 2 st 21mm2 kablar som ligger.. men steget vill ha ha lite grövre så då kan ja dra dubbla o smeta in i steget istället för o köpa mig en ny 50mm2 lr liknande utan problem?
ifall du drar dubbla till en Fusebox och sedan en enkel de sista 50-60cm så lär det räcka till, 50-60cm 21mm2 klara säkert av 150-200A, du kommer inte att tappa nånting på det där. Det är lite överdrivet det här med grovlekarna på strömkabel i bilar, man måste ju ha i åtanke att det är inte konstant belastning man pratar om.
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Så tjocka är dom inte, va inga problem för mig nån gång... Om du ska dra 3 st 21 mm2 så tar det garanterat upp mer plats än en enkel 50 mm2. En 50 mm2 har ju bara några millimeter mer i diameter.
1 säkring till varje kabel som tar ett steg. Glöm inte 21mm till gemensam jordpunkt från varje steg. Satsa på renslipat utan taggbrickor. Drar du genom plåtar använd genomföringar. Innan du kopplar batteriet, checka av alla plintar/skruvar att det sitter.
Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
okej då gör ja så 2 st 21mm2 kablar med varsin säkringshållare vid batteriet och sen stoppar ja in dom i mitt steg o likadan på jorden fast utan säkring:P