2883
Sök

El fråga ang faser

This is me
334 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
Har ett litet bekymmer hos mig. Har satt in en ny central i mitt hus samt förlaggt en helt ny kabel från gamla centralen. Problemet är att den gamla centralen har ingen logisk förklaring till hus faserna ligger L1 L2 L3. Gamla färger i centralen.

Jag gjorde så här. skruva ut en av huvudsäkringarna kollade på el mätaren vilken fas som försvann sen mätte upp vilken kabel. Osv. Kopplade in faserna. Problemet jag har just nu är att spisen verkar inte gå på full effekt. Går plattorna på 1-fas eller går de också segt då om faserna skulle ligga fel?

Vad jag har för mig är det bara ugnen som har 3 fas?
Finns det något bättre sätt att komma fram till faserna?

Jag har el utbildning! wink
Senast redigerat av Danniboy (30 maj 2008)

22 Inlägg
30 maj 2008
De spelar ingen roll om L1 L2 L3 ligger i rätt ordning. Mer om när du ska använda en tex 3-fas elmotor så kan de va att den snurrar på fel håll men det är bara till att byta plats på 2faser.

Dra fram ungen och byta 2faser eller byta i centralen så ska de nog funger.

4 554 Inlägg
30 maj 2008
som föregående skrev så spelar inte fasföljden någon roll om du har en rent resistiv last (element spis etc) som går på 2 eller 3 faser. det är först när du ska ha en motor eller annan reaktiv last inkopplad som de påverkar. lycka till med felsökningen.. va du än gör så koppla inte ur nollan om du får för dej något då kan de gå illa
ah såg nu att du hade utbildning hoppas de löser sig

This is me
334 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
Okej, alltså spelar spis ingen roll? Det blir alltså då att ev fixa en ny spis =/

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
1 juni 2008
Danniboy skrev:
Okej, alltså spelar spis ingen roll? Det blir alltså då att ev fixa en ny spis =/

En del spisar ska ju byglas lite hur som bakpå, har du kollat upp det?
Du sa att du hade elutbildning, om du jobbar på en elfirma kanske ni har ett sånt där verktyg man kopplar in på dom inkommande faserna för att se att dom ligger rätt.

Distributionselektriker
222 Inlägg
1 juni 2008
tror det e fel på spisen.....

4 554 Inlägg
1 juni 2008
lättast är att mäta i uttaget där spiskontakten ska i och se så du har alla faserna nolla samt jord har fu allt rätt där så är de ju något med spisen kolla så att spisen inte är kopplat på enfas eller delan 2 fas osv de finns   garanterat byglingar där anslutningen av sladden på spissidan går in..

Sök