3910
Sök

skillnad på Bsr och Atm?

16 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
#1
vad e skillnaden egentligen på Bsr chippning och Atm?
Chippade min på Atm,men bara kul att höra om bsr?
Senast redigerat av Wendel_87 (4 september 2008)


10 287 Inlägg
4 september 2008
#2
BSR är inriktat mot "tjänstebilsfolket" och gör inga specialanpassningar. ATM kan göra "vad som helst" på beställning.

Man bör inse att en chipförsäljare inte tar fram alla chip själva, många chip som säljs av olika chipfirmor är tillverkade av samma firma. (Det finns ingen business att ta fram till udda märken annars).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 833 Inlägg
4 september 2008
#3
Steg1, BSR vs ATM är väl att man med atm chippet får du en mer aggressiv motorkaraktär. Annars är det väl i stort samma skit smile

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 september 2008
#4
Helt klart skillnader är det...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

TIG-svetsare
202 Inlägg
4 september 2008
#5
torpis skrev:
Helt klart skillnader är det...

Du kommer inte bli besviken på ATM iaf:D

"Spelar det ingen roll så kvittar det.."

5 089 Inlägg
4 september 2008
#6
När det gäller chippning så är det nog samma resultat från vilken firma det nä gäller.. och atm och bsr snor nog chip från varandra och för at få bästa effekt.. sen nrä det gäller mappning på högre trimmningsgrad blir det nog skillnad skulle jag tro.

\Lindgren

10 287 Inlägg
4 september 2008
#7
Njäää...

I det fall att firmorna tar fram egna chip så har dom ofta olika filosofi. Det finns mycket att lattja med i moderna motorstyrsystem och man kan vara mer eller mindre aggressiv med tex spjällöppning och momentkurvor. Det finns tex chip med laddtrycksbegränsning på låga växlar tex.

/Göran

FLindgren skrev:
När det gäller chippning så är det nog samma resultat från vilken firma det än gäller..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

61 Inlägg
4 september 2008
#8
Tror nog inte skillnaden är allt för stor.


2 924 Inlägg
4 september 2008
#9
Squadron skrev:
Steg1, BSR vs ATM är väl att man med atm chippet får du en mer aggressiv motorkaraktär. Annars är det väl i stort samma skit smile

Bygger de uppgifterna på fakta eller lösa forumsrykten?
Jag vet nämligen att BSR är kända för just "aggressivitet" pga lite högre laddtryck på lägre varv jämfört med andra... roll
Förvisso syfter jag mest på BSRs VAG chip jämfört konkurrenters VAG chip men det borde va liknande karaktäristik på de flesta märken om de är gjorde av BSR...

~ Life is short, have FUN! ~

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 september 2008
#10
Mycket tror blir det smile   Det finns bara två företag i Sverige som gör alla sina chip själva, BSR är det ena. BSR har aldrig sagt att deras bilar går fortast. Dem är lite tråkiga på det viset att de inte gör speciallösningar, de bromsar inte bilar på beställning och chansar aldrig.

BSR:s starkaste S40 gav nääästan 300hk, en av väldigt få speciallösningar från dem, Autotech starkaste ger mer än 806hk, den gör 0-235km/h på 10.25sek med FWD.   Vilken kund som är nöjdast är svårt att sia om.

Vem som går på aggressivast i sina chip är omöjligt att veta utan att titta i mjukvaran.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
4 september 2008
#11
BSR har begränsningar på 1an och 2an i sina chip. Dom gör skottsäkra saker för den breda massan..

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

8 253 Inlägg
4 september 2008
#12
Sån skillnad är det inte mellan dem Som exempel så bromsade en bekant sin 855T för att kolla vilken av bsr's och atm's steg 3 boxar som gav mest:

http://www.boostedbadger.nu/bilder/dynoatechvsbsr.jpg

De 2 översta är BSR och de 2 undre är ATM. Enda som gjordes åt bilen under bromsningen va boxbyte efter 2 pull.


92 Inlägg
4 september 2008
#13
torpis skrev:
Mycket tror blir det smile   Det finns bara två företag i Sverige som gör alla sina chip själva, BSR är det ena. BSR har aldrig sagt att deras bilar går fortast. Dem är lite tråkiga på det viset att de inte gör speciallösningar, de bromsar inte bilar på beställning och chansar aldrig.

BSR:s starkaste S40 gav nääästan 300hk, en av väldigt få speciallösningar från dem, Autotech starkaste ger mer än 806hk, den gör 0-235km/h på 10.25sek med FWD.   Vilken kund som är nöjdast är svårt att sia om.

Vem som går på aggressivast i sina chip är omöjligt att veta utan att titta i mjukvaran.

ja men då har väl bsr bara chippat, samt avgas o ic el något?? Atm  på 806 då e de väl en hel del gjort med motorn smile  inget illa menat, är själv kund hos atm, karnvall, han e super

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 september 2008
#14
nytro skrev:
torpis skrev:
Mycket tror blir det smile   Det finns bara två företag i Sverige som gör alla sina chip själva, BSR är det ena. BSR har aldrig sagt att deras bilar går fortast. Dem är lite tråkiga på det viset att de inte gör speciallösningar, de bromsar inte bilar på beställning och chansar aldrig.

BSR:s starkaste S40 gav nääästan 300hk, en av väldigt få speciallösningar från dem, Autotech starkaste ger mer än 806hk, den gör 0-235km/h på 10.25sek med FWD.   Vilken kund som är nöjdast är svårt att sia om.

Vem som går på aggressivast i sina chip är omöjligt att veta utan att titta i mjukvaran.

ja men då har väl bsr bara chippat, samt avgas o ic el något?? Atm  på 806 då e de väl en hel del gjort med motorn smile  inget illa menat, är själv kund hos atm, karnvall, han e super

Självklart är det olika spec på motorerna i exemplet.  Det var bara menat att visa att företagen har helt olika inriktning. Båda säljer chip för att finansiera utveckling. BSR och ATM har helt olika mål med sin forskning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

92 Inlägg
4 september 2008
#15
torpis skrev:
nytro skrev:
torpis skrev:
Mycket tror blir det smile   Det finns bara två företag i Sverige som gör alla sina chip själva, BSR är det ena. BSR har aldrig sagt att deras bilar går fortast. Dem är lite tråkiga på det viset att de inte gör speciallösningar, de bromsar inte bilar på beställning och chansar aldrig.

BSR:s starkaste S40 gav nääästan 300hk, en av väldigt få speciallösningar från dem, Autotech starkaste ger mer än 806hk, den gör 0-235km/h på 10.25sek med FWD.   Vilken kund som är nöjdast är svårt att sia om.

Vem som går på aggressivast i sina chip är omöjligt att veta utan att titta i mjukvaran.

ja men då har väl bsr bara chippat, samt avgas o ic el något?? Atm  på 806 då e de väl en hel del gjort med motorn smile  inget illa menat, är själv kund hos atm, karnvall, han e super

Självklart är det olika spec på motorerna i exemplet.  Det var bara menat att visa att företagen har helt olika inriktning. Båda säljer chip för att finansiera utveckling. BSR och ATM har helt olika mål med sin forskning.

precis, o atm e väl en av få som kan gå in i volvos styrboxar o mappa om dem smile

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

10 287 Inlägg
4 september 2008
#16
Gissar du eller vet du?

/Göran

nytro skrev:
atm e väl en av få som kan gå in i volvos styrboxar o mappa om dem smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 924 Inlägg
8 september 2008
#17
torpis skrev:
nytro skrev:
torpis skrev:
Mycket tror blir det smile   Det finns bara två företag i Sverige som gör alla sina chip själva, BSR är det ena. BSR har aldrig sagt att deras bilar går fortast. Dem är lite tråkiga på det viset att de inte gör speciallösningar, de bromsar inte bilar på beställning och chansar aldrig.

BSR:s starkaste S40 gav nääästan 300hk, en av väldigt få speciallösningar från dem, Autotech starkaste ger mer än 806hk, den gör 0-235km/h på 10.25sek med FWD.   Vilken kund som är nöjdast är svårt att sia om.

Vem som går på aggressivast i sina chip är omöjligt att veta utan att titta i mjukvaran.

ja men då har väl bsr bara chippat, samt avgas o ic el något?? Atm  på 806 då e de väl en hel del gjort med motorn smile  inget illa menat, är själv kund hos atm, karnvall, han e super

Självklart är det olika spec på motorerna i exemplet.  Det var bara menat att visa att företagen har helt olika inriktning. Båda säljer chip för att finansiera utveckling. BSR och ATM har helt olika mål med sin forskning.

Hur kan det vara relevant att jämföra en S40 med rejält ombyggd motor på 806hk från Atm mot en nästintill bara chippad S40 från BSR?
Snacka om att jämföra äpplen å päron...  roll

Om man ska jämföra nåt mätbart så är det väl HK/kr på samma bilmodell? Inte företagens inriktning wink
...och sen kanske även jämföra dess karaktäristik men då hamnar man på väldigt inviduella tyckande, alla gillar vi olika saker.
Senast redigerat av peegee (8 september 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
8 september 2008
#18
peegee skrev:
torpis skrev:
nytro skrev:

ja men då har väl bsr bara chippat, samt avgas o ic el något?? Atm  på 806 då e de väl en hel del gjort med motorn smile  inget illa menat, är själv kund hos atm, karnvall, han e super

Självklart är det olika spec på motorerna i exemplet.  Det var bara menat att visa att företagen har helt olika inriktning. Båda säljer chip för att finansiera utveckling. BSR och ATM har helt olika mål med sin forskning.

Hur kan det vara relevant att jämföra en S40 med rejält ombyggd motor på 806hk från Atm mot en nästintill bara chippad S40 från BSR?
Snacka om att jämföra äpplen å päron...  roll

Om man ska jämföra nåt mätbart så är det väl HK/kr på samma bilmodell? Inte företagens inriktning wink
...och sen kanske även jämföra dess karaktäristik men då hamnar man på väldigt inviduella tyckande, alla gillar vi olika saker.

Han jämför inte bilarna utan förklarar skillnaden mellan företagen... ATM och BSR då alltså.

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
8 september 2008
#19
roxe skrev:
BSR har begränsningar på 1an och 2an i sina chip. Dom gör skottsäkra saker för den breda massan..

Det har atm med, jag har haft både steg 3 och 4 från dem och båda gångerna har de vart lägre laddtryck på 1an och 2an...
När det gäller t.ex. steg 1 så tror jag det är svårt att märka nån skillnad på dem...


Forummoderator
10 576 Inlägg
8 september 2008
#20
Dansken- skrev:
R_fused skrev:
roxe skrev:
BSR har begränsningar på 1an och 2an i sina chip. Dom gör skottsäkra saker för den breda massan..

Det har atm med, jag har haft både steg 3 och 4 från dem och båda gångerna har de vart lägre laddtryck på 1an och 2an...
När det gäller t.ex. steg 1 så tror jag det är svårt att märka nån skillnad på dem...

Men har du frågat om du kan bli av med begränsningen? Det borde de väl kunde fixa tycker jag.

Självklart, men inte i ett standardchip.

Dock finns det ingen mening alls att ladda fullt på 1:an och 2:an

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök