3066
Sök

Kuggade Uppkörningen för B-Körkort

1 772 Inlägg
12 september 2008
imilj skrev:
Sexyicecube skrev:
Får man göra uppkörningen även om man kuggat på skrivningen nuförtiden? Verkar lite..skumt :S

Yesbox, man ska boka båda samtididigt och göra det ena även om man failar den andra. Byråkratiskt krångel om du frågar mig. Och proven är giltiga i endast 2månader, förut var det 1 år.

Dock är det ju bra om man skulle klara båda proven, allt går ju mycket fortare då smile Och är det någon som har koll på om man får boka halkbanan när man är 17 år och 9 månader?

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

615 Inlägg
12 september 2008
Verkar vara fler och fler privatister som kuggar hmm
Jag måste haft en jäkla tur som privatist att jag klarade både skrivningen och körningen på första försöket.
(HAde dessutom TVÅ uppkörningsmän i min bil :S)
Senast redigerat av Fizzer (12 september 2008)

Let's stance!

3 059 Inlägg
12 september 2008
Ja de e väl allmänt kännt att dom e hårdare mot privatister.. Sen om dom är eller inte vet ja inte..
Jag tog osse skrivning o körning på första försöket helt privatist, dock bara en uppkörningstjej i bilen..

6 Inlägg
17 november 2010
Tja!
Jag ska nästa vecka ta min uppkörning, jag kuggade på teorin men jag tänker klara uppkörningen, men jag har ingen i familjen som har körkort, därför är det väldigt svårt för mig att veta vad jag ska kunna osv. Min lärare har aldrig sagt att jag är redo förkörkortet, men min mamma va med mig när jag körde en gång och tkr att jag ska ta och försöka köra upp, för hon kände att jag var en säker förare. I körskolan så övar jag bara på de saker som jag inte är bäst på vilket är de små saker som man egentligen klarar av, det gäller bara att man vågar. Men det jag vill fråga är, jag har gjort inre och yttre säkerhetskontroller men jag har aldrig fått lära mig om motorhuvudet, och hur man ska kolla oljan och så, måste man veta sånt när man kör upp ?
Tack på förhand !

SÄNK MER!
389 Inlägg
17 november 2010
det är alltid bra att kunna. men det är inte säkert att du ska göra en kontroll under huven innan uppkörning. men säkrast är att lära dig kolla olja, samt alla vätskor. lycka till!

SÄNK MER!
389 Inlägg
17 november 2010
NordstromJ skrev:
Dock är det ju bra om man skulle klara båda proven, allt går ju mycket fortare då smile Och är det någon som har koll på om man får boka halkbanan när man är 17 år och 9 månader?

självklar fär man köra halkan vid 17 års ålder. tror man kan göra det när man är 16 med. halkan gäller i 5 år eller tills du tar körkortet

6 Inlägg
17 november 2010
Okeej tack så mkt big_smile, men om det skulle vara något som jag faila på, men om jag skulle klara allt annat skulle de kunna bortse från failet med oljan då tror du?

SÄNK MER!
389 Inlägg
17 november 2010
92mj skrev:
Okeej tack så mkt big_smile, men om det skulle vara något som jag faila på, men om jag skulle klara allt annat skulle de kunna bortse från failet med oljan då tror du?

det beror väll helt på vem du kör upp med. jag vet en som kugga pga att han parkerade lite snett i perkeringsruta..

6 Inlägg
17 november 2010
Är det sant, okeej men men det är bara göra sitt bästa sen se vad det leder till wink

Pim_Pim
17 november 2010
På tal om uppkörning, det hade jag i dag o det gick kanon ! smile

6 Inlägg
17 november 2010
Va roligt Grattis big_smile, var det svårt?, vilken kontroll fick du göra ? jag ska snart göra min uppkörning, och jag är nervös, är orolig att jag inte kommer klara mig hmm

Pim_Pim
17 november 2010
92mj skrev:
Va roligt Grattis big_smile, var det svårt?, vilken kontroll fick du göra ? jag ska snart göra min uppkörning, och jag är nervös, är orolig att jag inte kommer klara mig hmm

Tackar Tackar, näe det var rätt så lätt tycker jag, fick bara kolla däcken på bilen. Kör som en kärring o kolla mycket i speglarna så klarar du det nog ska du se ! smile

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
18 november 2010
När jag tog mitt körkort gjorde jag allt privat. Uppkörningen va mest ett stort skämt. Det va i det närmaste snöstorm. Sikten va minimal och det va snorhalt. Vi körde i ca 15min sen va han nöjd och jag fick min lapp smile

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

6 Inlägg
18 november 2010
Är det sant, men asså det beror väl mycket på vem man kör upp med, om jag får däcken så vet jag att vinterdäck ska vara 3mm och sommar däck ska vara 1.6 mm har jag för mig, men jag har ingen aning om hur jag ska se det, men det som jag oroar mig mest för om de ber mig visa vart oljestickan sitter och vart man fyller på oljan och allt det där, har ingen bil hemma så jag kan inte kolla det hmm

SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
18 november 2010
92mj skrev:
Är det sant, men asså det beror väl mycket på vem man kör upp med, om jag får däcken så vet jag att vinterdäck ska vara 3mm och sommar däck ska vara 1.6 mm har jag för mig, men jag har ingen aning om hur jag ska se det, men det som jag oroar mig mest för om de ber mig visa vart oljestickan sitter och vart man fyller på oljan och allt det där, har ingen bil hemma så jag kan inte kolla det hmm

Vart allt sitter (eller vilken uppmärkning det har) står väl i körkortsboken.
Det är inte så avancerat att gissa heller wink ...lite logik i det hela så går det nog bra.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

5 198 Inlägg
18 november 2010
dahlens skrev:
92mj skrev:

det beror väll helt på vem du kör upp med. jag vet en som kugga pga att han parkerade lite snett i perkeringsruta..

Tror jag inte på (säkert fler oxå) det tittar inte på enskilda saker om det inte är allvarligt.. de ser på helheten.. skulle dom kugga för sånt så skulle 50% av folket inte få körkort.

SÄNK MER!
389 Inlägg
18 november 2010
gamlingen skrev:
dahlens skrev:
92mj skrev:

Tror jag inte på (säkert fler oxå) det tittar inte på enskilda saker om det inte är allvarligt.. de ser på helheten.. skulle dom kugga för sånt så skulle 50% av folket inte få körkort.

tro som du vill, men han gjorde det. vissa som examinerar i örebro är hårda som fan.

5 198 Inlägg
18 november 2010
dahlens skrev:
gamlingen skrev:
dahlens skrev:

tro som du vill, men han gjorde det. vissa som examinerar i örebro är hårda som fan.

Så vitt jag vet så är det varken trafikfarligt eller olagligt att parkera snett så länge man står I rutan. Och samma regler bör ju gälla oavsett VAR i sverige man kör upp,, påstår dom en kuggning för att man står snett i en ruta och det står som orsak,då får man skylla sej själv om man inte överklagar beslutet.

6 Inlägg
18 november 2010
Ah, men det beror på vem man antagligen kör med i sådana fall, men hoppas de kan bortse från att man är nervös. Tack förresten så mycket för svaren big_smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 november 2010
CC72 skrev:
Får man göra uppkörningen även om man kuggat på skrivningen nuförtiden? Verkar lite..skumt :S

Jag tycker väl inte att det spelar någon roll egentligen. Nog kan man kugga teorin fastän man inte är osäker på trafikreglerna när det är så mycket frågor om märkning av barnstolar, alkohol, bromssträckor, släpvagnsvikter, belysning osv. Teorin tar ju dessutom upp många extremfall som man har en jäkla otur om man stöter på på uppkörningen.

Jag säger inte att teoriprovet är onödigt, men visst går det att kugga det utan att vara livsfarlig i trafiken.
Dessutom måste man ju numer om jag har förstått det rätt klara det underkända momentet, vare sig det är teorin eller uppkörningen, inom två månader för att slippa göra om båda. Det kan här uppstå problem om det är lång kö för att få göra proven. Då kanske man får vara beredd att boka uppkörning på annan ort. Det kanske inte är någon höjdare att köra upp på en plats man inte hittar på sad
Regeländringen kom väl till av att man ville korta köerna till körprov. Förr kunde man ju bara köra upp om man hade klarat teorin vilket ledde till att man inte kunde utnyttja sitt bokade körprov om man inte klarade teorin, och en uppkörningstid gick förlorad. Med de nya reglerna kan ju tiden utnyttjas även om man kuggar teorin.

Sök