3918
Sök

Volvo eller Saab?

Saaboholic
3 129 Inlägg
11 september 2008
#21
Men orka jämföra en vanlig 2.0T med t5r.. är ju som att säga ska jag köpa en corsa eller en aero? ..

jämför aero mot t5.an iallafall så blir det mer jämn och likvärdig jämförelse..

"Liberty of thought is the life of the soul"

terazzi
11 september 2008
#22
Måste ändå säga volvon wink
Ja jag vet jag kör saab o rekommenderar volvo, men dem e hållbara som satan, billiga o sköta samt deras växellådor pajar inte ^^ sen att deras design inte tilltalar mig är en annan femma.
Men måste hålla med om att den 5an inte går av för hackor ändå ^^

403 Inlägg
11 september 2008
#23
Köp inte den valiga 2.0, är riktigt tråkig! En t5-r för 32tusen skulle jag kolla igenom riktigt ordentligt innan jag köpte den! Jag skulle valt 2.0t om den är i bra skick!

Meister
6 763 Inlägg
11 september 2008
#24
t5r för dom pengarna? Kostar inte de mer? Om du har t5r mot 2.0t så är ju valet lätt. Volvon. Men ställ en Aero där så tar jag aeron. Men har du inte råd så har du inte


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
11 september 2008
#25
Jag tycker att du ska ta o provköra båda bilarna, dom är helt klart jämnförbara med varandra, sen spelar det lite roll vad du ska ha bilen till? Bygger du en M3:a så lär du ju inte satsa massor på att trimma dom här så då spelar väl inte så stor roll egentligen, bättre att ha lite alternativ när man är ute och jagar bil.

Men en 320 e36 med skapliga mil lär du väl få för 35k?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 september 2008
#26
I en sådan här tråd lär det ju bli pajkastning till 1000, vilket Chrizz redan har demonstrerat med sin administrativa förmåga som tar bort inlägg.

Jag har ingen erfarenhet av Saab, men kör man normalt med dom så lär dom inte gå sönder (refererar till min kusins pappa som haft en 9-3 äldre modell som gått väldigt länge med endast ett problem, nämligen turboras en gång.) däremot vet jag inte hur de är när man buskör, med slitage på växellåda och sånt.

Volvos T5 har ju ett ganska unikt ljud, en av de främsta anledningarna till att jag köpte min. smile
Och sen som förut är sagt, så är växellådan inget som går ner i första taget, även om du trimmar en del.
Och reservdelspriserna är helt överkomliga.

Och kan man själv byta packboxen mellan växellåda och motor, genom att antingen sänka ner subframen eller hissa ur motor och växellåda (och installera H-profilvevstakar och sånt wink ) så kostar kalaset ca 200kr för packboxen.

Som andra sagt före mig, provkör bilarna och känn efter vilken som passar dig bäst!
Det är det enda rätta.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

187 Inlägg
11 september 2008
#27
Det är riktigt drygt att sälja bilar för tillfället, så priserna har sjunkit som fan på sistone. Att hitta en fin T-5R för runt 35lök är ingen omöjlighet.

Saabarna är generellt billigare men iom prisfallet på 850-bilarna är det förmodligen ingen stor skillnad nu.
Bra bilar bägge två, men T-5R är tveklöst den mest exklusiva av bilarna.
Senast redigerat av viktore (11 september 2008)

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 september 2008
#28
för mig får du köpa vilken bil som

Men några tips på (innan?) vägen

"rätt vanliga fel på 850"
Trasiga länkarmsbussningar bak
glapp i diverse leder/bussningar framvagn
Bakre vevaxeltätning läckage
Oljereturen från turbon till blocket läckage
Hjullager/abskransen fram

detta kan vara värt å kolla innan eventuellt köp för du ville väl slänga pengarna på m3:an wink
sen som sagt.... 850 finns de jävligt många av så även om  bara 1/10 bilar har något av dessa felen så hittar man alltid dom för de finns ju 100 st i varje stad tongue

saab har jag ingen erfarenhet av å tänker inte yttra mig om de

Good luck


8 886 Inlägg
12 september 2008
#29
Har plöjt igenom tråden och hittar inget om vilka årsmodeller det gäller eller prisnivå?
Men om modelåret inte spelar roll så tar jag en 9-3 2.0 T Aero Cab-08 alla dagar i veckan.
Dvs allternativ 2
Senast redigerat av Hamilton (12 september 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 september 2008
#30
Vad gäller 850 T-5R så är årsmodellen ganska begränsad till 1995. big_smile

Och jag tror inte han kan få en 9-3 2.0T Aero Cab -08 för ca 35 000kr.
Vilket är max vad han vill ge, det står om du läste lite nogrannare. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 886 Inlägg
12 september 2008
#31
TurbOla skrev:
Vad gäller 850 T-5R så är årsmodellen ganska begränsad till 1995. big_smile

Och jag tror inte han kan få en 9-3 2.0T Aero Cab -08 för ca 35 000kr.
Vilket är max vad han vill ge, det står om du läste lite nogrannare. wink

Ja det första man blir blind på är ögonen....lol
Får bli allternativ 2 fast lite billigare då roll

Fotograf på tierpidag.se

Administratör
11 960 Inlägg
12 september 2008
#32
Se vilka vettiga svar det går att få... helt utan pajkastning smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

volvoraggare
4 776 Inlägg
12 september 2008
#33
kvittar vilken bil man har huvedsaken att man kommer dit man ska

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

1 754 Inlägg
12 september 2008
#34
Både och?

Jag kan inget om allt.

DFFL
9 020 Inlägg
12 september 2008
#35
För det första så köp inte en saab utan turbo.
För det andra så provkör båda bilarna, den du gillar mest köper du. big_smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

OEM <3
6 957 Inlägg
12 september 2008
#36
Du får nog roligast med Volvon av dom 3 bilar du nämner i början,
MEN de står att reservdel/drift ska vara billigt å då ska du väl
välja saaben i mina ögon, blir lite lite billigare att åka utan turbo dock tråkigare.

Men provkör båda sen är väl inte valet så svårt?

OEM <3

Filkörning?
852 Inlägg
12 september 2008
#37
står det mellan:
saab 9-3 2.0I
saab 9-3 2.0t
och volvo 850 T5R

hade jag lätt tagit 850in
hade det däremot funnits med en 9-3 Aero hade jag tagit aeron. åker som en kung i min wink  skönare bil e svårt att hitta, sen så är körglädjen stor! (delvis pga att man luras som fan av att hastighetsmätaren som e lite udda utformad, men jag blir gärna lurad av det. wink det känns verkligen när turbokicken kommer o de e så jävla gött)



Sök