Hej, jag heter Tommie. Jag tänkte skriva lite om mitt projket som jag håller på med.De första tankarna på att bygga något kul kom när jag tröttnat på min gamla BMW 520.
Den var otroligt slö och gick sönder hela tiden. Efter tag när jag slutligen fått sålt på
den fina BMWn så köpte jag mig en 142. Jag tänkte att den här kan man ju bygga nått kul på.
Efter ett tag så satt jag och några polare och kollade lite på blocket vilket vi brukar göra
ibland när vi har lite tråkigt. Då plötsligt fann vi den. En volvo femma med turbo. Priset var
bra och alla delar för rakställning fanns också. Så ett snabbt samtal så hade vi packat ihop oss
i 140. Som vanligt är det alltid lite trul med att hitta dit men till slut var vi där. Vi kollade
lite på motorn och den såg fräsch ut. Den hade bara gått 7000mil vilket man såg när man kollade i
loppen. Det var även med lite annat smått och gott. Jag köpte motorn och vi packade ner allt i bilen.
Planen för hur allt ska gå till:
Bromsar fram [x]
Bromsar bak [X] Laga rosten och spackla. [X]
Slänga på lite rostskydds färg så det blir en sleeper till en början. [X]
Besiktiga den orginal. [X]
Fixa lite med inredningen så den blir fräsch. [/]
Beställa massor av dyra delar till motor. [/]
Börja plocka ihop motorn. [/]
Fixa stötdämpare fjädring etc. [ ]
Försöka sätta i motorn. [ ]
Få den att starta [ ]
Test run [ ]
Jobba med finishen på bilen [ ]
[ ]= Ej påbörjat
[/]= Just nu
[x]= Finito Det är lite i stora drag. Får väl bli lite mer specificerat sen
Blocket fast ska ta lite bilder på när det är tvättat.
Insuget är lackat.
Toppen med GLT kammar, ska tydligen ge lite extra effekt
Grenröret, ska väl bli extraktor senare.
SpridareEfter ett tag kollade jag upp vad som verkligen gällde för besiktningen sen. Då kom naturligtvis
ett bakslag. Det var rätt så krångligt att besiktiga den motorn i en 140. Jag kollade då upp vad som
gällde för en 240 och där var det en lättnad. 1031 bakaxel, ventlilerade ok fram och ett intyg från
volvo att motorn endast är på 190hk.
Farsan har sen lite polare och de verkar som de kryllar av 242 bland dem. Han kollade sedan med en av
dem i fall han var sugen på att sälja sin och det var han. Jag köpte bilen billigt av och skicket var
väl sådär lite rostlagning krävdes.
Här stod bilen helt ensam längst in i hörnet på ett garage. Tror den blev glad av att jag hämtade ut den så att den kan få ett nytt liv.
När jag kommit hem med bilen
Rätt fränt med 164 lysen bak men kofångaren måste bort.
Så sitter den en rätt så stekig GT front på. Funderar på att sätta dioder i extralysena.
Kanske behöver fräschas upp lite här inne också.Vi tänkte ta borta bromsarna bak för de hade låst sig och när man inte hinner ställa under pallbockar
och har en ostabil domkraft på grus kan de gå åt skogen. Som tur var kom ingen till skada.
Nu används pallbockar hela tiden och den hissas bara upp på plan mark.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/53219/460828_zxawwv.jpg]()
Efter att ha låtit den stå en vecka så hade jag, min bror och en polare inget att göra en
söndag så vad gör man inte då.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/53219/460821_o7rvj7.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/53219/460824_780nui.jpg]()
[video]http://www.garaget.org/video/vol0ko817ydw[/video]
Det ska nu bli dags för lite allvar också i det här projektet.
Det jag tänkte börja med var att byta bromsarna. De som satt på var helt slut.
Nya ok och skivor köptes in. Får väl hoppas att dem duger ett tag.
Man får ju börja med att skruva bort de gamla sunkiga bromsarna.
Allt är nu borta och nu ska de nya delarna dit:P'
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/53219/460768_eb9ku7.jpg]()
Här är jag fullt upptagen med arbete.
Eftersom det var varmt på kvällen fick man unna sig lite dricka.
Nu sitter det på plats. Har nu även skruvat bort bromsarna igen och lackat naven på skivorna så att det inte ska rosta.
Färgen fick bli Vovlo orginal 240 orange, samma som bilen.