3465
Sök

Ford scorpio, Bra eller dålig?

Byggbas
117 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
Hej, ska snart köpa en bil då jag är 18 år. Jag har hittat en ford scorpio 1996 med 2,3 liters motorn. Frågan är om det är en bra bil? Tar den mycket bensin, håller den? Tack på förhand/Martin

DFFL
9 020 Inlägg
18 september 2008
Enda jag vet är att den inte tycker om att meja ner stängselstaket och lyktstolpar.
För då vägrar den starta och när man varit hemma och ätit så har någon satt eld på den.

Kanske inte händer alla?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

157 Inlägg
18 september 2008
är den sämsta bilen som har gjorts  kommer ett nytt problem med den varje dag den hör hemma på en bilskort

audi 100

Byggbas
117 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
peking_86 skrev:
är den sämsta bilen som har gjorts  kommer ett nytt problem med den varje dag den hör hemma på en bilskort

Vad är det som är problemen med den då?

1 639 Inlägg
18 september 2008
Dom är törstiga !

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

* Klåpare
1 718 Inlägg
19 september 2008
peking_86 skrev:

Skönt att se någon skriva något med substans istället för hopplösa fördommar... roll

Det du ska se upp med på Scorpion är topplockspackningen. Den är förbrukningsvara om bilen mest körs korta sträckor utan att riktigt komma upp i temp, eller körs så hårt att de har hög temp lång tid. Kolla även packningen till vattenpumpen.
Vacuumslangarna sitter lite opassligt placerade också, så det är relativt vanligt att egr (avgasåterföring) systemet inte funkar som det ska, med ojämn tomgång, ryckig gång och dåliga avgasvärden som följd.

Allt jag känner till iaf.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
19 september 2008
Phenylamine skrev:
Hej, ska snart köpa en bil då jag är 18 år. Jag har hittat en ford scorpio 1996 med 2,3 liters motorn. Frågan är om det är en bra bil? Tar den mycket bensin, håller den? Tack på förhand/Martin

Jag hade en gammel scorpio förut

Dock var det en 96a cosworth. Bekväma och lyxiga bilar, men otroligt törstiga och plastiga. Rostar väll kanske rätt mycket runt hjulhus och bakluckan. Annars är det trevliga bilar och jag skulle gärna skaffat en till.

Saabvilde!
1 708 Inlägg
19 september 2008
Tänker inte gå in på några jätteavancerade grejer men de rostar, är fula, dricker massa bensin, och ser plastiga ut.

Skulle nog inte ta emot den om någon kastade den efter mej. tongue

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
19 september 2008
scorpio är nog inget för en ungdom skulle jag tro då det är en stor bil.. dock soppasnåla, iaf dom jag har haft och dom vi haft inom familjen, dock har vi alldrig haft nån sån där ny men endå.. sen är det ju ford som dom krånglar sällan!, att man får byta lite slitdelar är väll en sak men det får man ju göra på alla bilar smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

C(^^,)
453 Inlägg
19 september 2008
Den nyare scorpan ( Års runt 99 ) SUCK`S!!
Fixat felet whopps kommer nästa!
Mkt el fel är bilen känd för!

2 600 Inlägg
19 september 2008
bara se till att hitta en som är välvårdad . annars så kolla rost i bakskärmar,´och du verka fått lite info om topppackningen. bussingar i framvangnen. annars en skön bil och som jag själv var ägare av en 94 och var nöjd me den skön bil drog inte så mö soppa 2,0 liters dohc rätt snål me ändå hyffsat bra me krut i.   den nya modellen som kom 95  ser fulare ut. om jag va du skulle jag satsa på en 94 eller 93 a. lycka till. det är absolut inte en skit bil! sen om man ha otur me bilar är ju en annan sak.

gör som jag kör gubba racer=)

126 Inlägg
22 april 2009
Kanske är sent ute nu men har en Scorpio 2,3 -97 sen två år tillbaka och tycker den fungerar helt okej,förutom att ena säkringsdosan brann som tydligen är vanligt fel då regvattnet från vidrutan rinner rak ner på den och är dräneringen igen täpt så kan de hända att den ligger i blöt,har även problem med låset på bakluckan,tycker inte den är så super törstig har automat och den drar ca 0,8-09 de är ju inte mer än va en gammal volvo drar, ett annat minus e skatten som det är en stor och tung bil så är skatten ganska hög över 2000kr men som sagt den är helt okej.

Spännande män luktar diesel

12 086 Inlägg
22 april 2009
FireTraXX skrev:
Enda jag vet är att den inte tycker om att meja ner stängselstaket och lyktstolpar.
För då vägrar den starta och när man varit hemma och ätit så har någon satt eld på den.

Kanske inte händer alla?

Jo, det känns bekant smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
126 Inlägg
23 april 2009
Sedanen är ju klassad som århundets fulaste bil,men de kan jag inte förstå tycker den ser lite häftig ut och fransmännen kallar ju den för skrattande grodan..

te_wik skrev:
http://cdn.motors.co.uk/d/used-photos/h … P21YUM.jpg

Säger väl allt?

Mvh Tommy

Spännande män luktar diesel

blacken
23 april 2009
En problembil. Är det något sådant som du siktar på så ska du blänga på Granada MKI eller MKII...

3 121 Inlägg
23 april 2009
Jag har kört scorpio gen i två år och pappa i sex år. Dock var det ju när bilen var nyare. Vi har haft både 2.0 8v, 2,3 och Cosworthen.
Ljusår modernare i inredning och funktioner än den äldre modellen, dock lite plastigt. Gott om utrustning och de bilar vi har haft har aldrig krånglat med el-fel. Exteriört kanske det inte är en lika stor succe.
Det bästa med bilen är helt klart ljudisoleringen, verkligen oerhört tyst jämfört med många bilar i samma storleksklass. Rostskyddet verkar vara som på Opel Omega B, inte helt perfekt.

2,0:an går billigt men inte överdrivet pigg, Cosworten går bra men dricker strax över litern.

Klena bromsskivor som har en tendens att slå sig så fort man kör inspirerat (men vem gör det med en slö, mjuk tvåtonsklump?). Mekanismen till torkararmarna går lätt sönder. Funkar inte handbromsen och man behöver nya trummor och backar är det mer än svindyrt.

Sök