3012
Sök

Tona blinkers svarta, lagligt?

260 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
Såg en fräck Saab 900 här som hade bokstavligt talat kolsvarta blinkers fram.. Tänkte det är ju helt klart att gå emot strömmen som säger du ska ha vita, hehe.. MEN det är väl knappast det minsta algligt, eller?
Vad jag kan tro så är det inte lagligt att tona alls, eller? roll

C(^^,)
453 Inlägg
21 september 2008
Ne inte lagligt nånstans!
Dock finns det Smoke tonade glas som e lagliga men inte lika snyggt wink

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
21 september 2008
skitolagligt du får inte ändra på en e-märkt lykta då e den inte e-märkt längre å därmed inte längre laglig men vafan varför skall man va laglig hela tiden då

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
21 september 2008
brukar väll vara lungt så länge man ser när lampan blinkar... har bessat och blivit stoppad med svarta blinkas och aldrig har det nämnt nått om dom

2slow

16 197 Inlägg
21 september 2008
de e INTE lagligt.. sen att vissa klarar sig både vid "flygande" å vanlig besiktning e en annan sak--

"Testar man inte så får man aldrig veta"

* Klåpare
1 718 Inlägg
21 september 2008
evilaudio skrev:
de e INTE lagligt.. sen att vissa klarar sig både vid "flygande" å vanlig besiktning e en annan sak--

Precis. Det händer allt som oftast att folk säger "inga problem, jag har alltid klarat besiktningen" eller "snuten sa inget om det".
Det är snyggt, men inte lagligt. Vill du göra det ändå så är det upp till dig. smile

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

3 Inlägg
21 september 2008
Kör själv med tonade baklyktor och det var inget besiktningen blev särskilt nöjda över, polisen har dock aldrig sagt något dom gånger jag blivit stoppad.

1 353 Inlägg
21 september 2008
Det är icke lagligt, men sällan som polis/besiktning bryr sig om det, så länge det blinkar orange.

jag har sprayat mina lyktor, sidoblinkers, och framblinkers kolsvarta, men köpte orange blinkerslampor med lite högre watt, så dom blinkar orange fortfarande, men är kolsvarta när dom icke används smile

besiktigade i onsdags, och dom brydde sig inte ^^

There's no replacement for displacement

260 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
Jag har funderat lite på det här med att tona och jag tror det kan bli snyggt på en för övrigt vit bil.. Dessutom har ju jag de snygga baklyktorna enligt mig tongue

Men kan inte riktigt avgöra om jag ska "röktona" bak, blinkers m.m. eller kolsvart.. Kolsvart känns rått men kanske lite väl?

66 Inlägg
21 september 2008
Släng upp en bild hur det ser ut när dom är tonade

156 Inlägg
28 mars 2010
Har själv tonade baklyktor till min. Syns på bilderna jag har lagt upp.. Dock funderar jag på hur lagligt de är också. För ibland säger folk att de gått igenom å ibland inte.. Kan inte  TrSt göra klart för vad som gäller tonade vs otonat.

8 251 Inlägg
28 mars 2010
Tubriken skrev:
Har själv tonade baklyktor till min. Syns på bilderna jag har lagt upp.. Dock funderar jag på hur lagligt de är också. För ibland säger folk att de gått igenom å ibland inte.. Kan inte  TrSt göra klart för vad som gäller tonade vs otonat.

Det är fullständigt glasklart vad som gäller: alla former av färg eller filmer och liknande är fullständigt olagligt. Så fort man över huvudtaget gör någonting siom ändrar hur lyserna såg ut / fungerar / lampor mot för hur dem var när bilen lämnade fabriken är odiskutabelt förbjudet. _Reglerna är tydliga, däremot är det si och så med tillämpningen.

2 982 Inlägg
28 mars 2010
Marlboroman skrev:
Tubriken skrev:

Det är fullständigt glasklart vad som gäller: alla former av färg eller filmer och liknande är fullständigt olagligt. Så fort man över huvudtaget gör någonting siom ändrar hur lyserna såg ut / fungerar / lampor mot för hur dem var när bilen lämnade fabriken är odiskutabelt förbjudet. _Reglerna är tydliga, däremot är det si och så med tillämpningen.

Helt rätt, du får inte ens ha icke godkända glödlampor på bilen .
har med helbilsgodkännandet att göra. -> att man klarar igenom besiktning med xenonkonvert på dimljus är en annan femma. det har och göra med hur snäll besiktningsmannen är

260 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:

Du har så rätt så. Och det där med tillämpningen verkar knixigt eftersom vissa klarar sig igenom besiktningen med tonat, vissa måste ha röd reflex "eftermonterad" osv. Men det är ju aldrig lagligt bara för att en besiktningsman släpper igenom det.

156 Inlägg
28 mars 2010
De är bara att besiktningsmännen ser igenom att de är "OK" enligt dom. Igentligen så ska inget vara tonat om allt ska vara korrekt alltså. Lite krångligt detta då folk gör som de vill med tonad eller otonade bilar.

För ja vet att man behöver inte ha torkare på bakrutorna osv.. smile

Men ja.. borde vara glasklart från bilprovningen mot alla så man inte känner sig säker bara för att bilen vart godkänd.. så åker man på flygande besiktning.

Men hur är de om man nu skulle bygga egna lampor med diodringar som finns på gamla glasen?

Driifter;)
1 630 Inlägg
28 mars 2010
det är inte ens lagligt o klarlacka på lampor om man ska vara riktigt riktigt noga.. för man får inte på föra någon typ av färgskikt på E märkta lampor

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 mars 2010
Amazon_123GT skrev:
det är inte ens lagligt o klarlacka på lampor om man ska vara riktigt riktigt noga.. för man får inte på föra någon typ av färgskikt på E märkta lampor

klarlack är väl inte en färg ? smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Driifter;)
1 630 Inlägg
28 mars 2010
färg o färg men du påför juh ett skikt av något ovanpå lampan o det är ju inte lagligt även om de nu är transperant

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Sök