3780
Sök

Problem med en stötdämpare till en Volvo 850! (bild finns)

112 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
Skulle lossa fjädern från stötdämparen. Använde en inseksnyckel i hålet på toppen för att hålla emot med och drog med en blocknyckel. "Pang" sa det, bilden visar resultatet. Man är ju tvungen att hålla emot på något sätt annars går det bara runt. Hur ska jag få bort muttern?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/5890/large/476904_qgk1ji.jpg

Bära eller Brista?!

Whitetrash
589 Inlägg
4 oktober 2008
Ta en polygrip, svetstång eller rörtång och håll i den skadade delen och dra.
Går inte det kapar du bort muttern, går ändå inte att använda isf.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

112 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
__Marcus skrev:
Ta en polygrip, svetstång eller rörtång och håll i den skadade delen och dra.
Går inte det kapar du bort muttern, går ändå inte att använda isf.

Kan tillägga att muttern sitter utav helvete, drog sönder flera verktyg innan det blev såhär. Kapar jag muttern så är ju hela stötdämparen förstörd!

Bära eller Brista?!

1 749 Inlägg
4 oktober 2008
Muttermaskin kanske?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Whitetrash
589 Inlägg
4 oktober 2008
Hm, har ju gjort det där jag å..Men steg två är att ta en annan mutter med samma dimension, m10 eller vad det kan vara, gänga på en liten bit bara och bränn i en svets i muttern.
Då har du något att hålla i.

Det bökiga blir att du lär kapa bort den svetsade muttern för att få av den första..
Senast redigerat av __Marcus (4 oktober 2008)

1 st Lanzar DC-12 köpes.

Whitetrash
589 Inlägg
4 oktober 2008
Du kan ju se efter om det finns yta på kolvstången som inte går ända in i dämparen och hålla i där med rörtången också...kanske är kaplad dock..

1 st Lanzar DC-12 köpes.

112 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
patrikke skrev:
Muttermaskin kanske?

Muttermaskin är också provat men det går fortfarande runt om man inte håller emot med något!

Bära eller Brista?!

112 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
__Marcus skrev:
Du kan ju se efter om det finns yta på kolvstången som inte går ända in i dämparen och hålla i där med rörtången också...kanske är kaplad dock..

Var inne på det också men ytan är för hal för att man ska kunna får grepp, sen riskerar man att förstöra kolven.

Ditt andra förslag om att svetsa dit en mutter är ju ett oprövat alternativ. Men som du säger kan det bli problem att få bort den första muttern sen.

Bära eller Brista?!

Whitetrash
589 Inlägg
4 oktober 2008
Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut under den där gummiskivan, men om vi säger att du borrar bort bulten och muttern, kan det ju finnas risk att du kan svetsa på en ny bult på ytan där den gamla numera trasiga sitter.

Lite långsökt kanske..

1 st Lanzar DC-12 köpes.

112 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
__Marcus skrev:
Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut under den där gummiskivan, men om vi säger att du borrar bort bulten och muttern, kan det ju finnas risk att du kan svetsa på en ny bult på ytan där den gamla numera trasiga sitter.

Lite långsökt kanske..

Ja, det skulle nog kunna funka men det känns lite overkill. Att köpa en dämpare från skroten känns som ett enklare och säkrare alternativ. Tack för alla förslag!

Bära eller Brista?!

56 Inlägg
4 oktober 2008
Testade du att värma innan den gick sönder??

Herr
285 Inlägg
4 oktober 2008
Kjellander skrev:
Skulle lossa fjädern från stötdämparen. Använde en inseksnyckel i hålet på toppen för att hålla emot med och drog med en blocknyckel. "Pang" sa det, bilden visar resultatet. Man är ju tvungen att hålla emot på något sätt annars går det bara runt. Hur ska jag få bort muttern?
http://www1.garaget.org/gallery/archive … qgk1ji.jpg

Bilden talar ju för sig själv. Volvokvalitet rakt igenom!

272 Inlägg
4 oktober 2008
Larzan skrev:
Bilden talar ju för sig själv. Volvokvalitet rakt igenom!

Årets sämsta inlägg.

För övrigt, testa sätt fast den trasiga delen i skruvstäd och ge järnet sen.

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!

3 235 Inlägg
4 oktober 2008
Mutterspräckare säger jag bara!

Det kommer garanterat att fungera, och det går dessutom betydligt fortare och enklare.
en ny mutter är säkert inget problem att skaffa.
Mutterspräckare kostar inte så mycket heller, typ 60-70 spänn på biltema.

Lycka till!

Whitetrash
589 Inlägg
4 oktober 2008
engolf skrev:

Det kommer garanterat att fungera, och det går dessutom betydligt fortare och enklare.

Lycka till!

Kan vara det bästa alternativet.

1 st Lanzar DC-12 köpes.

112 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
Volvovargen skrev:
Testade du att värma innan den gick sönder??

Jag skulle ha värmt den, men jag hade ingenting att värma med vid det tillfället...

Bära eller Brista?!

112 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
engolf skrev:

Lycka till!

Det låter ju intressant, men jag har aldrig använt mutterspräckare. Hur fungerar en sån?

Bära eller Brista?!

119 Inlägg
5 oktober 2008
ta en bit smärgelduk runt kolven, kläm åt med en STOR polygrip.. fram med muttermaskin. tror nog det lossnar

det var bättre förr.. ju förr ju bättre

3 235 Inlägg
5 oktober 2008
Så här ser en ut:
http://www.micro.se/tillbehor/verktyg/s … ckare-3002

Finns också på Biltema, och säkert Mekonomen.

Väldigt enkell att använda. Du sätter den runt mutter, och drar åt till mutterjäveln spricker. Går väldigt snabbt, typ 30 sek och du är färdig.

Entreprenör
1 784 Inlägg
5 oktober 2008
Kjellander skrev:
__Marcus skrev:

Lite långsökt kanske..

Ja, det skulle nog kunna funka men det känns lite overkill. Att köpa en dämpare från skroten känns som ett enklare och säkrare alternativ. Tack för alla förslag!

eftersom du måste skruva tillbaka muttern så e de enda som gäller en annan dämpare..annars blir de ju som nå jävla bonntraktormeck...kapa skiten å byt dämpare..

Sök