2728
Sök

ABS som aktiveras själv AKUT!!

Whatever :)
1 652 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#1
Tja.

Har en volvo 850 GLE -93.
Var ute och tog en sväng med bilen i dag och när jag skulle svänga in till min parkering så slog ABS:en till?
Vad kan de bero på? fast jag tryckte lätt på bromsen...

Varför jag måste ha ett hjälp batteri för att starta bilen? Det sitter ett 80 ampere batteri i bilen. så jag gick och hämta en annat batteri 72ampere och så small han igång som inget hade hänt.


När bilen startas så släckt laddlampan. Kan de bero på någon kortis någonstans?
Senast redigerat av XeptiQ (4 oktober 2008)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Vw trimmare
2 995 Inlägg
4 oktober 2008
#2
XeptiQ skrev:
Var ute och tog en sväng med bilen i dag och när jag skulle svänga in till min parkering så slog ABS:en till?
Vad kan de bero på? fast jag tryckte lätt på bromsen...

säker på att det var abs? blinkade lampan? slitna skivor på insidan gör att belägget "kilar" och skapar pumpande effekt i bromsen...


Whatever :)
1 652 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#3
hmm okej.. nej abs lampen blinkade inte.. men ska kolla över skivorna...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Audiholic
485 Inlägg
5 oktober 2008
#4
kan även bero på att du har skit på tänderna som abs givaren triggar på märks oftast i låga hastigheter..


Whatever :)
1 652 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#5
zlobo skrev:
kan även bero på att du har skit på tänderna som abs givaren triggar på märks oftast i låga hastigheter..

okej, räcker kanske med att man blåser rent dem då eller behövs de bytas ut?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

529 Inlägg
5 oktober 2008
#6
Lyser laddlampan när bilen är avslagen?

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
5 oktober 2008
#7
zlobo skrev:
kan även bero på att du har skit på tänderna som abs givaren triggar på märks oftast i låga hastigheter..

Är grus/damm magnetisk? Nej, därför påverkar inte det givaren... Skulle tippa på sprucka ringar snarare ön skitiga...


Whatever :)
1 652 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#8
bumpe skrev:
zlobo skrev:
kan även bero på att du har skit på tänderna som abs givaren triggar på märks oftast i låga hastigheter..

Är grus/damm magnetisk? Nej, därför påverkar inte det givaren... Skulle tippa på sprucka ringar snarare ön skitiga...

spruckna ringar? är de dom som sitter längt ut på sensor?... är inte så insatt i sensorer big_smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#9
JimpeBoy skrev:
Lyser laddlampan när bilen är avslagen?

hur menar du avslagen? eller menar du på " hack 2 " i tändningen eller om bilen typ själv dör?
hänger inte med där big_smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

505 Inlägg
6 oktober 2008
#10
Att den aktiveras av sig själv kan bero på att dina abs ringar/kransar är utnötta, eller spruckna. Ett rätt vanligt fel vad jag har uppfattat är att om båda är ojämt slitna eller sprucka och då efter du svängt lite så kan dessa sprickor eller nernötningarna komma paralellt med varandra och då så fort du nuddar bromsen "känner" absen att hjulen nitar.
Jag säger inte att det är såhär, men det är ju värt att titta upp iallafall:)

MVH Matte

Calibra Turbo 4x4

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 oktober 2008
#11
XeptiQ skrev:
spruckna ringar? är de dom som sitter längt ut på sensor?... är inte så insatt i sensorer big_smile

Givarkretsen fungerar med elektromagnetiska pulser som ger en pulssignal till ABS-enheten...
Det är som ett kugghjul och en impulsgivare (sensor). Sensorn sitter fast monterad och kransen/kugghjulet roterar tillsammans med hjulet.
Sensorn ger en strömkurva som ser ut som kuggarna på kransen till enheten. Blir avståndet för långt till kransen eller det är en spricka i den så avståndet mellan kuggarna blir längre får den fel signal och tror att hjulet är påväg att låsa sig...


Whatever :)
1 652 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#12
bumpe skrev:
XeptiQ skrev:
spruckna ringar? är de dom som sitter längt ut på sensor?... är inte så insatt i sensorer big_smile

Givarkretsen fungerar med elektromagnetiska pulser som ger en pulssignal till ABS-enheten...
Det är som ett kugghjul och en impulsgivare (sensor). Sensorn sitter fast monterad och kransen/kugghjulet roterar tillsammans med hjulet.
Sensorn ger en strömkurva som ser ut som kuggarna på kransen till enheten. Blir avståndet för långt till kransen eller det är en spricka i den så avståndet mellan kuggarna blir längre får den fel signal och tror att hjulet är påväg att låsa sig...

okej så om jag har förstått de rätt så kan de räcka med att jag tar en stålborste och puttar rent runt kransen? och kollar över givaren narturligtvis tongue

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser


Sök