Peugeot 406 är en trevlig bil. Jag brukar köra runt 0,7 blandad körning med en 135hp 2,0 st. Interiören är lite plastig men orginalstereon låter helt ok och man sitter helt ok också, även bak. Motorn går bra upp till 5500 rpm, de sista tusen är ingen vits alls förutom att det låter mer kanske... Det är dock vare sej motorn eller kvalitetskänslan som är poängen med bilen dock. Poängen är att den är kul att köra OCH bekväm! Multilink bak och en finfin framvagn gör verkligen sitt... Den känns lätt och agil i kurvor och tenderar sällan till tokunderstyr. En fin lift off oversteer finns också. Det beror givetvis på däck. Hade Pirelli p6000 på förut, och då var det kul och bekvämt som jag beskrev. Nu sitter Hankook komfortgummi på och chassit kommer verkligen på skam. Hade nog vart en ännu bättre bil med 17tummare på istället för 15...
Att bilen är gubbig säger jag inget mer om än att jag kör ifrån en 350hp, chassitrimmad volvo 740 genom allt vad kurvor heter.
Problem? Nej, inte många faktiskt, det franska ursprunget till trots. Har bytt endast en liten detalj i multilinkbakvagnen efter 15000 mil. En ynka bussning. Bromsar och så går ju alltid åt men verkligen inte jobbigt mycket... Rostar inte mer än en saab 9-3 heller, dvs inte mycket!
Summa summarum: En bra bruksbil med ett strålande chassi som passar både gubbe och kurvglada förare. visserligen "bara" 135 hp men väger inte mer än 1470 kg heller. En bra bil om man får tag i ett fint ex. Och det finns det väl många när så många gubbar kör dom...
Mvh Emil