4397
Sök

varför måste jag varva för värme?

124 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
#1
har ett FRUKTANSVÄRT störande problem i bilen, bilen det gäller är en ford mondeo -93 1.8td.
det är så att jag får ingen värme i kupén när jag inte varvar bilen till minst 2900rpm:S:S fattar inte hur detta kommer sig.
värt att nämna är att jag har haft systemet tomt för jag har haft läckage problem! men motor tempen ligger som den ska och det är så mycket vatten som det ska vara i bilen!
har kört med det såhär i ca 1 vecka och det blir ingen skillnad! så snälla hjälp mig!
mvh mattias


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
8 oktober 2008
#2
Så om du kör i tre timmar med varv under 2900RPM får du ingen värme ??

Eller menar du att bilen tar lång tid på sig att bli varm ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

124 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
#3
TBOC_Razor skrev:
Så om du kör i tre timmar med varv under 2900RPM får du ingen värme ??

Eller menar du att bilen tar lång tid på sig att bli varm ??

helt korrekt, har 10mil till jobbet och får ingen värme i kupen om ja inte varvar över 3000rpm!
men motorn är i normaltemp ända från första halv milen.... som sagt, har tillräckligt me dkylarvatten i!


Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
8 oktober 2008
#4
luft i systemet kanske!!

124 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
#5
dieselknackare skrev:
luft i systemet kanske!!

hur sjutton luftar jag detta då?
har haft systemet tomt pga läckage på senare så kan kanke vara detta....


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
8 oktober 2008
#6
Sen är det ju så att äldre mondeo har ett kasst värmepaket. Har upplevt detta själv och det står ofta med i begguider om bilen.

124 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
#7
Rspeter skrev:
Sen är det ju så att äldre mondeo har ett kasst värmepaket. Har upplevt detta själv och det står ofta med i begguider om bilen.

okej men vad var felet då? att det korkat igen eller vad? för mitt läcker ju inte


68 Inlägg
8 oktober 2008
#8
Ställ bilen i brant backe o skruva av korken till exp kärlet (om du har sådant)? jag fick göra så på vinterbilen... Den hade luft i systemet.. Mazda iofs


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
8 oktober 2008
#9
har samma problem med bmwn, om ngn vill ge mig tips så är det välkommet smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

blacken
8 oktober 2008
#10
Det är luft eller för lite kylvätska i kylsystemet.  Kolla behållaren som du fyller på, fyll den upp till maxstrecket,  kör motorn riktigt varm, låt den bli riktigt kall, kolla sedan påfyllningskärlet och fyll på om det behövs. Annars så ställ bilen så att påfyllningslocket blir högsta punkten, ta bort locket och kör motorn ett tag så att den blir varm, fyll på med vätska om det behövs..
Senast redigerat av blacken (8 oktober 2008)

68 Inlägg
8 oktober 2008
#11
Tippar på luft i systemet, annars kan det vara fel nivå. Kan vara en liten chans att det är termostat eller givare...

1 291 Inlägg
9 oktober 2008
#12
Jag skulle nog säga att värmepaketet börjar bli tätt, dvs du måste ha bra tryck i systemet innan du får tillräckligt med flöde genom värmepaketet. Började problemet efter tömningen av systemet? ingen symptom innan?


Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
9 oktober 2008
#13
kan det inte vara vattenpumpen som är dålig då??

vart med om det förr


124 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
#14
corsa_m skrev:
Jag skulle nog säga att värmepaketet börjar bli tätt, dvs du måste ha bra tryck i systemet innan du får tillräckligt med flöde genom värmepaketet. Började problemet efter tömningen av systemet? ingen symptom innan?

tja, ja det började precis efter systemet hade blivit nästan helt tomt....


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
9 oktober 2008
#15
Kör i maskindiskmedel i system det rengör bra!

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

8 Inlägg
23 oktober 2008
#16
Kan vara jätte svårt att lufta vissa kylsystem. Det finns specialverktyg som vaccum suger systemet, kan ibland få i upp till tre liter mer kylvätska, fast du har upp till max-strecket nu.

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 oktober 2008
#17
båge skrev:
har samma problem med bmwn, om ngn vill ge mig tips så är det välkommet smile

Ja, kör inte en meter förrens du bytt vattenpump samt lyftat systemet enl guide på Autopower.  BMW's motorer är extremt kännsliga för överhettning.  Motortempen kan mycket väl ligga rätt men motorn bli 1000grader varm och smälta ändå.
Senast redigerat av torpis (23 oktober 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

17 Inlägg
23 oktober 2008
#18
jag hade samma prob, jag tryckte på alla slangar som ahde med systemet att göra, å jag hörde hur det bubblade och kom luft ur behållaren.

mvh Polly

124 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
#19
kan ju säga till alla då att det var toppackningen som var kass! har proivat köra utan turbo för att få ner trycket på motorn å då fungerar det, har rivit isär de och det var toppackningen! något nytt lär man sig varje dag... tack för all hjälp!



Sök