4138
Sök

Saab 900 2.0T Pysventil?

133 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej.
Kan jag koppla på en pysventil på min saab 900 2.0T -98 så jag kan ställa laddet från kupen.
Och isf hur kopplar man in en pysventil och vart hittar man en bra pysventil!?

Tack för alla svar!

MVH jonas

Jonas

111 Inlägg
10 oktober 2008
#2
Varför ska du ha en pysventil när du redan har ett superbt styrsystem? Kunde ju förstått dig om du hade en äldre 900a utan trionic eller en volvo eller japanare....

"The beast got 500 horsepower and a Borla exhaust system, it does 0-60 in about.... ehm 4.3 seconds..yeaah. -Wow you can read the broschuer."

1 585 Inlägg
10 oktober 2008
#3
Det är väll inte att rekomendera att köra med pysventil men det fungerar helt okey. Du montarar den på slangen till wastgaten. Sen kan du dra in den i kupén om du vill. Fast skruva inte upp laddet för mycket det gäller att tänka sig för. Det kan hända att bilen tar stryk av det därför är det väll bättre att trimma serriöst istället. Fast man kan ju alltid vrida upp det lite iallafall:)

133 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
#4
ok tack för svaren. jag glömde säga att den e trimmad på bsr med steg 3 men så har jag haft problem med att magnetventilen har pajat 3 gånger nu och tänkte därför sätta pysventil så att jag kunde ha stabilt laddtryck då den har laddat ca 1.4 eller 1.5 innan men så börjar den knäppa sig med att den inte ladda mer än 0.7 (grundtryck) och iblan ladda den "normalt" men kunde ej hålla trycket vilket resulterade i att den sjönk snabbt från 1.5 till 0.8.
Någon som vet varför magnetventilen går i sönder hela tiden?

mvh jonas

Jonas

111 Inlägg
10 oktober 2008
#5
Låter som att din Wastegate klocka inte riktigt pallar trycket? Dessutom tycker jag att 1.5 bar är på tok för mycket för bara ett steg 3?

"The beast got 500 horsepower and a Borla exhaust system, it does 0-60 in about.... ehm 4.3 seconds..yeaah. -Wow you can read the broschuer."

321 Inlägg
10 oktober 2008
#6
Montera en Dawes device. Bästa mekaniska laddtrycksstyrningen!

EViLution!

133 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
#7
Ok. Tänkte om det kunde ha med tendkasetten att göra att magnetventilen gick isönder? 1.5 e max trycket och i normalfall så faller den ner till 1.2.
Men det som jag mest blir arg på e ju detta med magnetventilen och att jag inte får samma effekt som jag hade tidigare... därför tänkte jag detta med pysen.

Jonas

111 Inlägg
10 oktober 2008
#8
Ring Maptun och kolla lite vad dem har att säga. För enligt mig är BSR ingen höjdare.....

"The beast got 500 horsepower and a Borla exhaust system, it does 0-60 in about.... ehm 4.3 seconds..yeaah. -Wow you can read the broschuer."

336 Inlägg
10 oktober 2008
#9
Förmodligen så är det databoxen som förstör MV, har pajjat 3st på min sen bytte jag databox, har funkat kanon efter det, eller nästan, fick byta en till men det hade inte med databoxen och göra.

133 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
#10
ne jag har haft problem med dem hela tiden mycker nonchalanta mot en hela tiden och ger aldrig några vetiga svar:(
Men iaf... kan jag koppla in en pys och ha laddet på 1.2-1.3 utan att skada motor mm!?

Jonas

336 Inlägg
10 oktober 2008
#11
Försök och hitta felet istället, hör med någon annan trimfirma, typ Nordic.

133 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
#12
jo jag klart jag vill hitta felet men ville bara höra om jag kunde ha en pys utan att bilen tog skada?

Jonas

133 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#13
ingen annan som har haft liknade problem och vet vad felet kan vara?

Jonas

133 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#14
SaaB_Turbo skrev:
Förmodligen så är det databoxen som förstör MV, har pajjat 3st på min sen bytte jag databox, har funkat kanon efter det, eller nästan, fick byta en till men det hade inte med databoxen och göra.

vad var problemet sista gången då?? var din tidigare databox chippad eller orginal? vet du om man kan kolla databoxen på något sätt med något instrument eller liknade efter felkoder mm?

Jonas

1 019 Inlägg
11 oktober 2008
#15
Foxxer skrev:
vet du om man kan kolla databoxen på något sätt med något instrument eller liknade efter felkoder mm?

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=113657

Om det visar sig att boxen är tasig så MÅSTE både box och magnetventil bytas samtidigt annars kommer det gå sönder igen. Dvs, trasig box har sönder hel magnetventil och trasig magnetventil har sönder hel box.


133 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#16
OK låtr trist.. kolla lite på din länk du skicka men e ej så insatt i det med elektronik o så så det var rena grekiskan för mig:(
Finns det någon firma som man kan lämna in boxen för kontrol eller kanske någon här i forumet som kan kolla det för en billig peng?

Jonas

1 019 Inlägg
11 oktober 2008
#17
Nordic Uhr och Maptun vet jag kan kolla boxen. Finns säkert fler firmor som kan göra det åt dej. Ring/maila och hör.


133 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#18
Ok ska kolla det. fast jag har ju bsr men det kanske kan gå iaf hos de andra!?
få kolla det iaf!

Jonas


Sök