3777
Sök

Volvo vitblockares vevlager

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 oktober 2008
Marlboroman skrev:
TurbOla skrev:
Marlboroman skrev:

450:- för den bredare varianten hos SPM.

Bredare?

De är 2mm bredare än dem som satt i våra maskiner från fabrik.

Vad gör det för skillnad mot original, förutom att dom inte kan röra sig i sidled?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 004 Inlägg
14 oktober 2008
TurbOla skrev:
Marlboroman skrev:
TurbOla skrev:

Bredare?

Vad gör det för skillnad mot original, förutom att dom inte kan röra sig i sidled?

är ingen expert på vit motorer men den det känns som du svarade på frågan själv smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 oktober 2008
262turbo skrev:
TurbOla skrev:
Marlboroman skrev:

är ingen expert på vit motorer men den det känns som du svarade på frågan själv smile

8 253 Inlägg
14 oktober 2008
TurbOla skrev:
Marlboroman skrev:
TurbOla skrev:

Bredare?

Större lageryta tål högre belastning. Och har du samma vrid med smala lagren som med dem breda så minskar ju trycket per ytenhet som lagret utsätts för vilket gör att de håller bättre. Är man noga så blir det ju liiite mer friktion med bredare lager, men det är inget som märks och att risken för ras minskar överväger.

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 oktober 2008
Marlboroman skrev:
TurbOla skrev:
Marlboroman skrev:

Större lageryta tål högre belastning. Och har du samma vrid med smala lagren som med dem breda så minskar ju trycket per ytenhet som lagret utsätts för vilket gör att de håller bättre. Är man noga så blir det ju liiite mer friktion med bredare lager, men det är inget som märks och att risken för ras minskar överväger.

D.v.s motorn håller längre. smile
Det gillar jag. tongue
Ska säga åt Pacman att han får sätta i såna lager då.

143 Inlägg
14 oktober 2008
TurbOla skrev:
Marlboroman skrev:
TurbOla skrev:

D.v.s motorn håller längre. smile
Det gillar jag. tongue
Ska säga åt Pacman att han får sätta i såna lager då.

Man snappar upp nåt nytt härifrån varje gång man kikar in big_smile SPM lager blir de.

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 juni 2009
TurbOla skrev:
Marlboroman skrev:
Mccoy skrev:
Vevlagersats kostar 458:- på AutoTech.

450:- för den bredare varianten hos SPM.

Bredare?

Exakt hur breda är de bredare lagren?

jag jämför med ett lager från en S40 2.0t -98 och det är 20mm brett.  kartongen på bilden är SPM "breda" eller skall vara iaf 8det jag beställde) men de är ju också 20mm breda...

http://x40nordic.com/Gallery/Upload/parner.JPG

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 juni 2009
Som jag har fått för mig är de "bredare" lagerna ca 2mm bredare än original, dels får de inte så mycket rörelse i sidled, samt större anläggningsyta, dock också lite mer friktion.

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 juni 2009
TurbOla skrev:
Som jag har fått för mig är de "bredare" lagerna ca 2mm bredare än original, dels får de inte så mycket rörelse i sidled, samt större anläggningsyta, dock också lite mer friktion.

Ja, men hur breda är original då?

på bilden syns ett originallager jämfört med "de breda" men de är ju samma bredd!

det finns tre alternativ:

*Parner säljer lager som är bredare än på någon 850modell men lika breda som dagens alal vitmotorer
*Parner har skickar mig fel lager
*Parner trodde att jag hade noll koll som virrade om så mycket effekt i en T4 och skickade mig smala lager i hopp om att virrpannan inget skulle märka

anledningen att jag inte bara frågar honom direkt är att jag vill själv veta måtten som är rätt så jag kan ställa på lite hårdare

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 253 Inlägg
18 juni 2009
torpis skrev:

Snabb mätning av ett par gamla lager till femma jag har liggandes säger att dem är knappt 19mm breda

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 juni 2009
Marlboroman skrev:
torpis skrev:

Snabb mätning av ett par gamla lager till femma jag har liggandes säger att dem är knappt 19mm breda

Okej, tackar.  Mitt i mellan alltså wink

424 Inlägg
19 juni 2009
torpis skrev:
Marlboroman skrev:
torpis skrev:

Okej, tackar.  Mitt i mellan alltså wink

Mätte mina original också nu och fick fram 19,1 något där

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 juni 2009
Då borde ju de breda lagerna vara 21mm. smile

424 Inlägg
19 juni 2009
TurbOla skrev:
Då borde ju de breda lagerna vara 21mm. smile

Man kan ju tycka de

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

Snål gnällspik
402 Inlägg
19 juni 2009
Jag tycker det är många som har problem med vevlager på vitfemmorna...det är ju konstigt då en 5:a eller 6:a bör tåla mycket eftersom det är så många lager.
Det finns ju många problem med smörjningen dock på dessa motorer:
*Vevhusventilationen -brukar alltid sätta igen, alla slangar bör bytas och oljefällan
*Oljesilen i pickup'en sätter igen =sämre oljetryck
*Packningen till oljepickup'en läcker "sämre tryck
*Slangarna till oljekylaren kan ge sig

Kan det inte vara problem med smörjningen?

Volvo S80 2,9.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
24 januari 2012
Tjena
Jag är på gång att montera rakställd femma nu och har en B5254T (193hk) som jag har tänkt att montera i bilen min. Troligen kommer det bli en riktig 2,3 senare.
Motorn ska ha gått 13k men har glappa vevlager .. Jag har hört att just dessa motorer har haft problem med detta, sant eller falskt ?
Motor ser ialf välskött ut, den är ren och fin inuti, den är ialf inte så där svart/brun joxig som många är när man öppnar dom.

Men jag läste i tråden att SPM vevlager var bra och prisvärda, dock såg jag att han hade vevlager av mycket hög kvalité. Är det dessa för 750kr ni talar om ??

http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=51

5 cyl vit motor
      Std.     450:-                                    
       0,25    550:-                                   
       0,50    700:-                                 

6 cyl vit motor 
       Std.  540:-                                     
       0,25  660:-                                   
       0,50  840:-                         

Vevlager av mycket hög kvalite:
       5 cyl vit motor 750:-   

Mvh S.Österdahl

1 028 Inlägg
3 januari 2013
vi säger nu att min motor e ett ihopa plock från olika bilar (T5) ska man ändå gå på nummert på plocket bakom svänghjulet + nummer på veven? vilket nummer på veven? om jag ska ha Ramlager?

Vevlager finns de bara en storlek av eller? Ska man ha från D5 eller S60R? sägs att dom e starkare?

Står ett nummer på ett av mina som tydligen ska va ett R lager men vilket ja egentligen inte vet, Mitt Nr e 30637236
D6B A

Eller har ni ART Nr på sånna lager.
PRIS?

Hur vet man att man kan få plats med dom "breda" lagerna? finns dom på volvo?

Har inget å skriva ännu

8 253 Inlägg
4 januari 2013
volvo_grabb skrev:
vi säger nu att min motor e ett ihopa plock från olika bilar (T5) ska man ändå gå på nummert på plocket bakom svänghjulet + nummer på veven? vilket nummer på veven? om jag ska ha Ramlager?

Det är inga nummer, det är 6st bokstäver. Och ja, man lär gå på klassningen på blocket och vevaxeln. Och för att veta exakt vilka lager man behöver på vilken plats så lär man jämföra bokstäverna mot en tabell och beställa efter den.

volvo_grabb skrev:
Vevlager finns de bara en storlek av eller? Ska man ha från D5 eller S60R? sägs att dom e starkare?

Vevlager finns det 3 storlekar på om man tänker på innerdiametern: standard samt 1: och 2:a överdimension. D5 lagren sägs vara starkast. "Breda" lagren passar rakt i. Och ja, det finns bredare lager på volvo då dem vart standard i senare modeller. Ingen koll på vad dem kostar idag, men jag gav 980:- för D5 vevlager sist jag köpte såna.

1 028 Inlägg
6 januari 2013
Marlboroman skrev:
volvo_grabb skrev:

Det är inga nummer, det är 6st bokstäver. Och ja, man lär gå på klassningen på blocket och vevaxeln. Och för att veta exakt vilka lager man behöver på vilken plats så lär man jämföra bokstäverna mot en tabell och beställa efter den.

volvo_grabb skrev:

Vevlager finns det 3 storlekar på om man tänker på innerdiametern: standard samt 1: och 2:a överdimension. D5 lagren sägs vara starkast. "Breda" lagren passar rakt i. Och ja, det finns bredare lager på volvo då dem vart standard i senare modeller. Ingen koll på vad dem kostar idag, men jag gav 980:- för D5 vevlager sist jag köpte såna.

köpte du D5 lager till din 850?

Har inget å skriva ännu

8 253 Inlägg
6 januari 2013
volvo_grabb skrev:
köpte du D5 lager till din 850?

Ramlagren är D5, vevlagren är den nyare bredare vanliga varianten.

Sök