De är 2mm bredare än dem som satt i våra maskiner från fabrik.
Vad gör det för skillnad mot original, förutom att dom inte kan röra sig i sidled?
Större lageryta tål högre belastning. Och har du samma vrid med smala lagren som med dem breda så minskar ju trycket per ytenhet som lagret utsätts för vilket gör att de håller bättre. Är man noga så blir det ju liiite mer friktion med bredare lager, men det är inget som märks och att risken för ras minskar överväger.
De är 2mm bredare än dem som satt i våra maskiner från fabrik.
Vad gör det för skillnad mot original, förutom att dom inte kan röra sig i sidled?
Större lageryta tål högre belastning. Och har du samma vrid med smala lagren som med dem breda så minskar ju trycket per ytenhet som lagret utsätts för vilket gör att de håller bättre. Är man noga så blir det ju liiite mer friktion med bredare lager, men det är inget som märks och att risken för ras minskar överväger.
D.v.s motorn håller längre. Det gillar jag. Ska säga åt Pacman att han får sätta i såna lager då.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Vad gör det för skillnad mot original, förutom att dom inte kan röra sig i sidled?
Större lageryta tål högre belastning. Och har du samma vrid med smala lagren som med dem breda så minskar ju trycket per ytenhet som lagret utsätts för vilket gör att de håller bättre. Är man noga så blir det ju liiite mer friktion med bredare lager, men det är inget som märks och att risken för ras minskar överväger.
D.v.s motorn håller längre. Det gillar jag. Ska säga åt Pacman att han får sätta i såna lager då.
Man snappar upp nåt nytt härifrån varje gång man kikar in SPM lager blir de.
jag jämför med ett lager från en S40 2.0t -98 och det är 20mm brett. kartongen på bilden är SPM "breda" eller skall vara iaf 8det jag beställde) men de är ju också 20mm breda...
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Som jag har fått för mig är de "bredare" lagerna ca 2mm bredare än original, dels får de inte så mycket rörelse i sidled, samt större anläggningsyta, dock också lite mer friktion.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Som jag har fått för mig är de "bredare" lagerna ca 2mm bredare än original, dels får de inte så mycket rörelse i sidled, samt större anläggningsyta, dock också lite mer friktion.
Ja, men hur breda är original då?
på bilden syns ett originallager jämfört med "de breda" men de är ju samma bredd!
det finns tre alternativ:
*Parner säljer lager som är bredare än på någon 850modell men lika breda som dagens alal vitmotorer *Parner har skickar mig fel lager *Parner trodde att jag hade noll koll som virrade om så mycket effekt i en T4 och skickade mig smala lager i hopp om att virrpannan inget skulle märka
anledningen att jag inte bara frågar honom direkt är att jag vill själv veta måtten som är rätt så jag kan ställa på lite hårdare
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Snabb mätning av ett par gamla lager till femma jag har liggandes säger att dem är knappt 19mm breda
Okej, tackar. Mitt i mellan alltså
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Jag tycker det är många som har problem med vevlager på vitfemmorna...det är ju konstigt då en 5:a eller 6:a bör tåla mycket eftersom det är så många lager. Det finns ju många problem med smörjningen dock på dessa motorer: *Vevhusventilationen -brukar alltid sätta igen, alla slangar bör bytas och oljefällan *Oljesilen i pickup'en sätter igen =sämre oljetryck *Packningen till oljepickup'en läcker "sämre tryck *Slangarna till oljekylaren kan ge sig
Tjena Jag är på gång att montera rakställd femma nu och har en B5254T (193hk) som jag har tänkt att montera i bilen min. Troligen kommer det bli en riktig 2,3 senare. Motorn ska ha gått 13k men har glappa vevlager .. Jag har hört att just dessa motorer har haft problem med detta, sant eller falskt ? Motor ser ialf välskött ut, den är ren och fin inuti, den är ialf inte så där svart/brun joxig som många är när man öppnar dom.
Men jag läste i tråden att SPM vevlager var bra och prisvärda, dock såg jag att han hade vevlager av mycket hög kvalité. Är det dessa för 750kr ni talar om ??
vi säger nu att min motor e ett ihopa plock från olika bilar (T5) ska man ändå gå på nummert på plocket bakom svänghjulet + nummer på veven? vilket nummer på veven? om jag ska ha Ramlager?
Vevlager finns de bara en storlek av eller? Ska man ha från D5 eller S60R? sägs att dom e starkare?
Står ett nummer på ett av mina som tydligen ska va ett R lager men vilket ja egentligen inte vet, Mitt Nr e 30637236 D6B A
Eller har ni ART Nr på sånna lager. PRIS?
Hur vet man att man kan få plats med dom "breda" lagerna? finns dom på volvo?
vi säger nu att min motor e ett ihopa plock från olika bilar (T5) ska man ändå gå på nummert på plocket bakom svänghjulet + nummer på veven? vilket nummer på veven? om jag ska ha Ramlager?
Det är inga nummer, det är 6st bokstäver. Och ja, man lär gå på klassningen på blocket och vevaxeln. Och för att veta exakt vilka lager man behöver på vilken plats så lär man jämföra bokstäverna mot en tabell och beställa efter den.
volvo_grabb skrev:
Vevlager finns de bara en storlek av eller? Ska man ha från D5 eller S60R? sägs att dom e starkare?
Hur vet man att man kan få plats med dom "breda" lagerna? finns dom på volvo?
Vevlager finns det 3 storlekar på om man tänker på innerdiametern: standard samt 1: och 2:a överdimension. D5 lagren sägs vara starkast. "Breda" lagren passar rakt i. Och ja, det finns bredare lager på volvo då dem vart standard i senare modeller. Ingen koll på vad dem kostar idag, men jag gav 980:- för D5 vevlager sist jag köpte såna.
vi säger nu att min motor e ett ihopa plock från olika bilar (T5) ska man ändå gå på nummert på plocket bakom svänghjulet + nummer på veven? vilket nummer på veven? om jag ska ha Ramlager?
Det är inga nummer, det är 6st bokstäver. Och ja, man lär gå på klassningen på blocket och vevaxeln. Och för att veta exakt vilka lager man behöver på vilken plats så lär man jämföra bokstäverna mot en tabell och beställa efter den.
volvo_grabb skrev:
Vevlager finns de bara en storlek av eller? Ska man ha från D5 eller S60R? sägs att dom e starkare?
Hur vet man att man kan få plats med dom "breda" lagerna? finns dom på volvo?
Vevlager finns det 3 storlekar på om man tänker på innerdiametern: standard samt 1: och 2:a överdimension. D5 lagren sägs vara starkast. "Breda" lagren passar rakt i. Och ja, det finns bredare lager på volvo då dem vart standard i senare modeller. Ingen koll på vad dem kostar idag, men jag gav 980:- för D5 vevlager sist jag köpte såna.