perzy skrev:
Jag fattar inte din frågeställning riktigt...men ett extremt vanligt problem på 9000 är att slavcylindern till kopplingen pajar. Det blir då svårt att koppla ur. Kopplingspedalen kan fastna i nedtrampat läge. Gör den det?
Slavcylindern sitter vid pedalerna och kostar ca 1500 kr. På verkstad kostar det väl kanske 2000 att byta.
Visst brukar detta hända. Men att det är en åkomma som
speciellt drabbar 9000, vet jag inte. Jag har reparerat åtskilliga BMW, MB, Japaner m.fl med hydraulisk kopplingsmanövrering i samma ofattning som SAAB.
Vill göra en rättelse här om vokabulären så att det inte blir missförstånd om tid ska beställas på verkstad.
På SAAB 9000 85-89 sitter kopplingens
HUVUDcylinder under den svarta plasten mellan vindruta och motor.
Fr.om årsm. 90 sitter
HUVUDcylindern nere vid pedalerna.
Till båda dessa cylindrar finns det renoveringssatser, men frågan är om det inte är bäst att sätta i ny på så gammal bil. Brukar visst inte kosta så förfärligt mkt.
Vettigt kan vara att också fundera på slangen mellan huvud och slavcyl. Gamla slangar kan släppa ifrån sig gummibitar inuti som kan totalsabba en ny slavcylinder.
Kopplingens
SLAVcylinder sitter i kopplingskåpan på växellådan, för att komma åt den måste lådan ner.
Rekommenderar inte att renovera cylindern. Byte till ny som gäller där.
F.ö ganska förvirrad tråd det här. Dels beroende av trådskaparens oförmåga att beskriva felet/problemet, dels på grund av alla inlägg där det gissas hejvilt trots att man "erkänner" att man inte kan så mkt om bilar. Liknar faktiskt inläggen i div moppeforum. Tjoo.