2487
Sök

Datafråga - skumt och jobbigt fel

1 570 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
Hej finns det några datasnillen här? smile

Jag har en AMD64 2ghz, 1gb ram, 9600gt grafikkort.

Mitt problem är när jag spelar tex spelar ett spel så flyter det hur bra som helst men helt plötsligt segar datorn ner i exakt 2 min och sen flyter det igen och efter en stund 2 min segdeg igen. Datorn orkar ju dra spelen eftersom jag kör de flesta i högsta grafikläget men varför blir det exakta intervaller på lagget?

Jag har gjort och kollat följande:

kört utan internetsladden inkopplad
scannat efter virus, trojaner och spyware
bytt antivirusprogram/stängt av antivirusprogrammet
processorn blir inte överhettad
grafikkortet blir inte överhettat

Tacksam för alla tips! smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 oktober 2008
Vad har du för nätagg då? Märke och Watt och gärna ålder på de...nätagg kan sega ner datorer rätt rejält om de ligger på gränsen till hur mkt ström du måste ha..
Kan ju vara hårddisk, minne, dåligt kablage också...finns ju program för de med om man vill testa, memtest 86 för minnen, ubscd för hårddiskar..

4 571 Inlägg
14 oktober 2008
Börja med att formatera operativ disken så har du löst allt vad mjukvarufel heter.

Fortsätter det spöka är det någon del av hårdvaran och då är det uteslutningsmetoden som gäller oftast såvida du inte köpt datorn komplett av ett företag för då är det serviceanmälan.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 oktober 2008
Om du köpt datorn ihopsatt, utan att modifiera den. så borde inte nätagg:et vara ett problem.

Jag har under åren byggt upp min egen dator, med setup:

AMD Athalon 64x2 5000+
3Gib RAM
Asus M2N Moderkort
XfX nVidia 8800GTX
osvosv.
Och jag har ett 650W nätaggrigat i den roll
Senast redigerat av LeafBox (14 oktober 2008)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 570 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
Ok tack så mkt för svaren smile Jag tror det är ett studioljudkort från förra seklet som spökar. Säkert inte anpassat för spel och 2000 talet. Jag får kolla nätagget också om felet kommer igen. Det är säkert för klent. Annars kastar jag burken och köper en nyare. Tack tack! smile

Hemmasittare
241 Inlägg
14 oktober 2008
Om nätagget var för klent borde du ju inte återfå kraften igen efter det där 2 minuters intervallet som du säger. Eller skulle nätagget ha "laddats upp" eller vadå? smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 oktober 2008
Nej, men om ngn process behöver lite extra "kräm" varje 2min så finns det ju inget där, eftersom spelandet tar upp allt.

Prova stänga av explorer.exe via Aktivitetshanteraren och spela, om samma sak händer då, då är det ngt annat som spökar

1 814 Inlägg
14 oktober 2008
Sen är inte W allt, kolla vad den matar på 12V linan/orna. Har en FSP  Bluestorm II 500W själv som känns stabil som berget.

Vill du ha mera krut är Corsairs nätagg riktigt bra (tillverkas av seasonic)

Miklen
14 oktober 2008
Vad är det som säger att inte är överhettad..beror väl på vilka gränser som är satta. Många nya moderkort har ju cpu thermal throttling som sänker hastighet på cpu vid vissa temperaturer..går ju att ställa ibland.. har du realtidsövervakning på värmen ? för under tiden du stängt av spelet å sen kollar värmen så har den förmodligen sjunkt me ganska många x antal grader..

Master of the obvious
636 Inlägg
14 oktober 2008
Det låter som om det vore något om blir överhettat, kan antagligen vara nätagget. Då slår den av och låter agget bli kallare och slår på igen.

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC

VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 oktober 2008
Blir CPU och GFX för varmt så brukar den stänga av datorn i förebyggande syfte (starta om den), inte bara frysa och hoppas att problemet löser sig sjläv.
Det kan vara så att du har för lite RAM för spelen också så att du behöver använda väldigt mkt virtuellt minne, som är riktigt slött...blir det mkt i spelet och den behöver skriva till virtuella minnet samtidigt så går det slött som fan...
Men nätagget är vad jag tror, även om det har 4000 Watt så kan åldern göra att den ger mindre Watt än när de va nytt, och märket spelar roll jao...
Men vad har du för temp i datorn enligt Speedfan som är ett gratisprogram men ganska bra?

Miklen
14 oktober 2008
Mortalis det är delvis fel.. om dessa komponenter blir för varma.. sen några år.. så har dom mer eller mindre stängts av..gått på kanske 20% därav lagget..sen när dom kommit ner i temp så kör dom på igen.. är ju som sagt olika bland olika system..

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 oktober 2008
Men inget utav dessa förslag ger en direkt förklaring till att allting bara stannar upp varje 2min.
om det nu är så exakt som han beskriver, måste det ju vara ngt som händer varje 2min, som stör eller kommer i vägen för att datorn ska kunna lägga tillräckligt med kraft i spelet
Senast redigerat av LeafBox (14 oktober 2008)

123 Inlägg
15 oktober 2008
Låter som ett överhettningsproblem i min bok iaf.
Kolla tempraturerna och eventuellt blås ut datorn på damm och liknande.
90% av fallen är det nästan alltid överhettning som är problemet.

4 571 Inlägg
15 oktober 2008
Jag tror fortfarande att felet är mjukvarurelaterat och att det är någon process eller liknande som ligger och snor sås lite nu och då.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 oktober 2008
Izual skrev:
Jag tror fortfarande att felet är mjukvarurelaterat och att det är någon process eller liknande som ligger och snor sås lite nu och då.

Precis vad jag menar wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 oktober 2008
AMD har inget motsvarande Intels Speedstep eller liknande som ligger och spökar?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
16 oktober 2008
Hur har du kollat att den inte blir överhettad?
Alla nya processorer throttlar när det blir för varmt, dvs dom klockar ner sig själva och sänker spänningen. Sen blir det svalt igen och så går den tillbaka till originalhastigheten igen och blir för varm osv osv. Så egentligen blir den aldrig "överhettad" då den kan anpassa sin egna temperatur, bara att prestandan blir lidande så fort den gör det.

Pröva ha fönstret öppet en längre stund så det blir svalt i rummet, sen drar du igång nått spel och ser om det blir bättre. Du kan också öppna upp sidan på datorn och eventuellt placera en bordsfläkt som blåser rakt in.

406 Inlägg
21 november 2008
Själv tycker jag att du ska blåsa hela datorn. Kan vara ett mjukvarufel. Om inte det funkar så vet jag att det kan bli så om man kör med förlite ram minne. 1gb är inget att rekomendera. Själv kör jag med 4gb och det funkar sådär. Jag rekomenderar att du sätter i 2 bg ram minst. Nätage ska du kunna klara dig på 350 Watt. Själv vet jag att ett nätage klarar sig i minst 5 år innan det börjar förlora krafft. Själv kör jag med 550 Watt i min dator och då har jag.

Amd phenom 9850 x4 på 125 Watt

4gb ram

1gb grafik

500gb hdd mm. Så om det nu skulle vara så att du har förlite watt så skulle inte datorn funka. om den skulle funka med förlite watt så skulle hela datorn vara trasig innom 6 mån.

MvH Glenn Wiberg

1 570 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
Tack för svaren. Felet var ett riktigt sunkigt moderkort som automatiskt klockar ner när det blir över 50 grader eller nåt. Det går att lira vissa spel men tyngre spel klarar den inte, det blir 2min avbrott jämt och då kör jag med öppet chassi och typ 3-4 extra fläktar. Det blir att slänga och köpa nytt datorpaket snart ändå. Men tack ändå smile

Sök