4396
Sök

Saab 9000 skillnad på 93-94 och 95-98?

26 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hejsan..

Funderar på att köpa en 9000 turbo 2,3a och har hört att Saab uppdaterat 9000 mellan 94 och 95. Jag undrar om de stämmer och i sånt fall vad som uppdaterades?

MVH Danne

582 Inlägg
18 oktober 2008
#2
-93 har gammla ratten och obd1 kontakt-94 har nya ratten och obd2 har jag för mej. för jag hade en 9000cse(2.3i) 93:a och har nu en 9000cse -94(2.3T) och det är skillnaden vad jag har märkt .hoppas fler kan fylla på

hej

26 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#3
jes skrev:
-93 har gammla ratten och obd1 kontakt-94 har nya ratten och obd2 har jag för mej. för jag hade en 9000cse(2.3i) 93:a och har nu en 9000cse -94(2.3T) och det är skillnaden vad jag har märkt .hoppas fler kan fylla på

Okej, men jag har hört att de ska vara en stor skillnad mellan modellen som kom fram till 94 och sen dom som kom 95 och frammåt?

582 Inlägg
18 oktober 2008
#4
Spazzme skrev:
jes skrev:
-93 har gammla ratten och obd1 kontakt-94 har nya ratten och obd2 har jag för mej. för jag hade en 9000cse(2.3i) 93:a och har nu en 9000cse -94(2.3T) och det är skillnaden vad jag har märkt .hoppas fler kan fylla på

Okej, men jag har hört att de ska vara en stor skillnad mellan modellen som kom fram till 94 och sen dom som kom 95 och frammåt?

är det inte -94 och uppåt som skiljer sej från 92-93 orna.vill oxå veta faktist:/

hej

221 Inlägg
18 oktober 2008
#5
Vet att motorn ska skilja, man brukar tala om korta och långa motorn. Vet dock inte vad det är för skillnad, hoppas någon saab kunnig kan säga det nu.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
18 oktober 2008
#6
Vid -94 började dom kanske med Trionic 5 ??

Det var väl även däromkring som dom började att galva karossen och därmed slapp den klassiska saab-sjukan med rost i dörrar och skärmkanter.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
18 oktober 2008
#7
-94 kom galvade dörrar, nya motor (kortmotorn) samt massa små uppdateringar. bytet från tronic 5,2 till 5,5

95 bytte dem ratt, vissa -95 har obd2 men det kom som standard -96

Största skillnaden är mellan 92-93 och 94-98 sen har dem små bytt lite saker med åren

*edit* sen kanske det skilljer på ratten mellan 92-93 och -94....Men -95 kom den nya ratten som liknar den som sitter i 9-5/9-3
Senast redigerat av kwansa (18 oktober 2008)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

582 Inlägg
19 oktober 2008
#8
konstigt min -94:a har obd2 samt nya ratten som i 9-5

hej

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
19 oktober 2008
#9
de som skiljer mest är vell utsendet lite andra former mer el prylar stort sätt samma skit bil iaf en saab kan aldrig bli bra


huh?
10 427 Inlägg
19 oktober 2008
#10
volvo_dude skrev:
de som skiljer mest är vell utsendet lite andra former mer el prylar stort sätt samma skit bil iaf en saab kan aldrig bli bra

9000 är nog bland det bättre som rullat ur en svensk fabrik.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
19 oktober 2008
#11
tycker 9000 modellen talar för sig sj hur crap den är enda bil jag vet som rasar vid normal körning
skulle hellre åka 740 än 9000 och den gillar jag inte heller


VW-nörd?
4 332 Inlägg
19 oktober 2008
#12
steifan skrev:
volvo_dude skrev:
de som skiljer mest är vell utsendet lite andra former mer el prylar stort sätt samma skit bil iaf en saab kan aldrig bli bra

9000 är nog bland det bättre som rullat ur en svensk fabrik.

Iom att 9-5 fortfarande bygger på 9000 så


Körv
3 535 Inlägg
19 oktober 2008
#13
volvo_dude skrev:
tycker 9000 modellen talar för sig sj hur crap den är enda bil jag vet som rasar vid normal körning
skulle hellre åka 740 än 9000 och den gillar jag inte heller

9000 är faktiskt en bra bil. Bra komfort, bra kräm i motorn. SVENSK!

Truckdriving Man

53 Inlägg
19 oktober 2008
#14
jes skrev:
konstigt min -94:a har obd2 samt nya ratten som i 9-5

Det är så att du har ett OBD2 uttag men ej fullt ut fungerande OBD2.
96 kom det OBD2 fullt ut.

Mortalis skrev:
Iom att 9-5 fortfarande bygger på 9000 så

Nej så är det inte. I princip det enda 9-5 fick ärva av 9000 var motor och kraftöverföring, dock kraftigt modifierade.
9000 byggde på den gemensamma plattform som SAAB, Lancia och Fiat utarbetade tillsammans. Alfa kom sedan med i denna gemenskap då Fiat även slukade Alfa.
Plattformen till 9-5 bygger på en av GM's globala plattformer som bl.a Opel Vectra A även byggde på.


volvo_dude  skrev:
tycker 9000 modellen talar för sig sj hur crap den är enda bil jag vet som rasar vid normal körning
skulle hellre åka 740 än 9000 och den gillar jag inte heller

de som skiljer mest är vell utsendet lite andra former mer el prylar stort sätt samma skit bil iaf en saab kan aldrig bli bra

Trots ditt nästan unika sätt att genom undvikande av att använda punkt och kommatecken skriva nästan obegriplig rappakalja, förstår jag trots allt att du inte gillar Saab.
Men vad i hela världen har du då att göra i denna tråd?
Vore det inte bättre att du startade en "Digga Volvo"-tråd istället där du och likasinnade kunde framhäva dessa fantastiska:rolleyes: vagnars eventuella förträfflighet?

- Jag har haft 4 st 9000 men ingen har rasat, vare sig vid normal körning eller busåka.

Men åter då till vad trådskaparen frågar efter.

94 kom som sagt den s.k kortmotorn. Den är i princip konstruerad efter samma ideer som den äldre, men har inga gemensamma delar.
Kortmotorn blev gemensam med den nya 900  som kom 94 (blev 9-3 -98) och när 9-5 kom som 98 års modell fick även den samma motor.
I princip används fortfarande samma motor än i dag i nuvarande 9-5.
9000 har aldrig haft samma konstruktion som 9-5 med vevhusventilationen, varför det aldrig varit några problem med oil-sludge på 9000.

I samband med att kortmotorn kom i 9000 fick den även en ny växellåda.

Jag tror att det var 94 som man övergav de lite knepiga ABS bromsarna som funnits på 9000 från 97 och som kom från Teves. ( Jag tror att SAAB och Ford var ganska unika med detta system då Ford hade samma system på Sierra och Scorpio).

94 övergick man från Bosch LH motorstyrsystem till Trionic. Det som kallas T5 heter egentligen på produktionsbilarna T5.5.

Väldigt mycket hände på elektroniksidan 94-96, under 97-98 hände inte så mycket. Har svårt att redogöra för när förändringar infördes då det kontinuerligt skedde förbättringar och tar för lång tid att kolla upp.

9000 CSE 2,3T/200 Aut A50 -97

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
19 oktober 2008
#15
volvo_dude skrev:
tycker 9000 modellen talar för sig sj hur crap den är enda bil jag vet som rasar vid normal körning
skulle hellre åka 740 än 9000 och den gillar jag inte heller

Hahahahahah, säger 940mannen. Kör en 9000 med turbo så kan jag lova dig att du aldrig sätter din fot i en volvo igen.

Jag har själv kört en hel del volvos samt buskört saabar och kan inte påstå att saabarna pajjar oftare än volvo.

Till ts: en 9k efter 96 är väll att rekomendera men oavsett om du väljer en 92 eller 98 så kommer du bli nöjd.
Senast redigerat av TenZer (19 oktober 2008)

Rock'n Roll

741 Inlägg
19 oktober 2008
#16
volvo_dude skrev:
tycker 9000 modellen talar för sig sj hur crap den är enda bil jag vet som rasar vid normal körning
skulle hellre åka 740 än 9000 och den gillar jag inte heller

Vad är det för skillnad på en 740 och en 940?

274 Inlägg
19 oktober 2008
#17
Slattabjornen skrev:
jes skrev:
konstigt min -94:a har obd2 samt nya ratten som i 9-5

Det är så att du har ett OBD2 uttag men ej fullt ut fungerande OBD2.
96 kom det OBD2 fullt ut.

Mortalis skrev:
Iom att 9-5 fortfarande bygger på 9000 så

Nej så är det inte. I princip det enda 9-5 fick ärva av 9000 var motor och kraftöverföring, dock kraftigt modifierade.
9000 byggde på den gemensamma plattform som SAAB, Lancia och Fiat utarbetade tillsammans. Alfa kom sedan med i denna gemenskap då Fiat även slukade Alfa.
Plattformen till 9-5 bygger på en av GM's globala plattformer som bl.a Opel Vectra A även byggde på.


volvo_dude  skrev:
tycker 9000 modellen talar för sig sj hur crap den är enda bil jag vet som rasar vid normal körning
skulle hellre åka 740 än 9000 och den gillar jag inte heller

de som skiljer mest är vell utsendet lite andra former mer el prylar stort sätt samma skit bil iaf en saab kan aldrig bli bra

Trots ditt nästan unika sätt att genom undvikande av att använda punkt och kommatecken skriva nästan obegriplig rappakalja, förstår jag trots allt att du inte gillar Saab.
Men vad i hela världen har du då att göra i denna tråd?
Vore det inte bättre att du startade en "Digga Volvo"-tråd istället där du och likasinnade kunde framhäva dessa fantastiska:rolleyes: vagnars eventuella förträfflighet?

- Jag har haft 4 st 9000 men ingen har rasat, vare sig vid normal körning eller busåka.

Men åter då till vad trådskaparen frågar efter.

94 kom som sagt den s.k kortmotorn. Den är i princip konstruerad efter samma ideer som den äldre, men har inga gemensamma delar.
Kortmotorn blev gemensam med den nya 900  som kom 94 (blev 9-3 -98) och när 9-5 kom som 98 års modell fick även den samma motor.
I princip används fortfarande samma motor än i dag i nuvarande 9-5.
9000 har aldrig haft samma konstruktion som 9-5 med vevhusventilationen, varför det aldrig varit några problem med oil-sludge på 9000.

I samband med att kortmotorn kom i 9000 fick den även en ny växellåda.

Jag tror att det var 94 som man övergav de lite knepiga ABS bromsarna som funnits på 9000 från 97 och som kom från Teves. ( Jag tror att SAAB och Ford var ganska unika med detta system då Ford hade samma system på Sierra och Scorpio).

94 övergick man från Bosch LH motorstyrsystem till Trionic. Det som kallas T5 heter egentligen på produktionsbilarna T5.5.

Väldigt mycket hände på elektroniksidan 94-96, under 97-98 hände inte så mycket. Har svårt att redogöra för när förändringar infördes då det kontinuerligt skedde förbättringar och tar för lång tid att kolla upp.

lollollol

582 Inlägg
19 oktober 2008
#18
steifan skrev:
volvo_dude skrev:
de som skiljer mest är vell utsendet lite andra former mer el prylar stort sätt samma skit bil iaf en saab kan aldrig bli bra

9000 är nog bland det bättre som rullat ur en svensk fabrik.

väl talat!!!

hej

26 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
#19
Tack så mycket för alla svaren! Har varit till väldigt stor hjälp!
Nu ska jag bara sälj eller hitta nån som vill byta mot min Prelude ^^

827 Inlägg
27 juni 2009
#20
MrEricsson skrev:
de som skiljer mest är vell utsendet lite andra former mer el prylar stort sätt samma skit bil iaf en saab kan aldrig bli bra

"kan aldrig bli bra"?
ställ upp din gammla 940 med blå plysh så ska ja köra ifrån dig på backen, dummaste inlägget ja läst.


jag har haft volvo 245, 740, 945 och 855R innan saaben o den enda som var  bättre va R´en men det va för att det e femma i den, men då e det oxå en helt annan prisklass.
Min 740 höll i en vecka sen rasa bakaxeln o ja buskör med alla min bilar, o 945 var väll en bra bruks bil men fan så tråkig och 245 gjorde inget annat än krångla så fort vintern va över så skrota ja den.



Sök