jes skrev:
konstigt min -94:a har obd2 samt nya ratten som i 9-5
Det är så att du har ett OBD2 uttag men ej fullt ut fungerande OBD2.
96 kom det OBD2 fullt ut.
Mortalis skrev:
Iom att 9-5 fortfarande bygger på 9000 så
Nej så är det inte. I princip det enda 9-5 fick ärva av 9000 var motor och kraftöverföring, dock kraftigt modifierade.
9000 byggde på den gemensamma plattform som SAAB, Lancia och Fiat utarbetade tillsammans. Alfa kom sedan med i denna gemenskap då Fiat även slukade Alfa.
Plattformen till 9-5 bygger på en av GM's globala plattformer som bl.a Opel Vectra A även byggde på.
volvo_dude skrev:
tycker 9000 modellen talar för sig sj hur crap den är enda bil jag vet som rasar vid normal körning
skulle hellre åka 740 än 9000 och den gillar jag inte heller
de som skiljer mest är vell utsendet lite andra former mer el prylar stort sätt samma skit bil iaf en saab kan aldrig bli bra
Trots ditt nästan unika sätt att genom undvikande av att använda punkt och kommatecken skriva nästan obegriplig rappakalja, förstår jag trots allt att du inte gillar Saab.
Men vad i hela världen har du då att göra i denna tråd?
Vore det inte bättre att du startade en "Digga Volvo"-tråd istället där du och likasinnade kunde framhäva dessa fantastiska:rolleyes: vagnars eventuella förträfflighet?
- Jag har haft 4 st 9000 men ingen har rasat, vare sig vid normal körning eller busåka.
Men åter då till vad trådskaparen frågar efter.
94 kom som sagt den s.k kortmotorn. Den är i princip konstruerad efter samma ideer som den äldre, men har inga gemensamma delar.
Kortmotorn blev gemensam med den nya 900 som kom 94 (blev 9-3 -98) och när 9-5 kom som 98 års modell fick även den samma motor.
I princip används fortfarande samma motor än i dag i nuvarande 9-5.
9000 har aldrig haft samma konstruktion som 9-5 med vevhusventilationen, varför det aldrig varit några problem med oil-sludge på 9000.
I samband med att kortmotorn kom i 9000 fick den även en ny växellåda.
Jag tror att det var 94 som man övergav de lite knepiga ABS bromsarna som funnits på 9000 från 97 och som kom från Teves. ( Jag tror att SAAB och Ford var ganska unika med detta system då Ford hade samma system på Sierra och Scorpio).
94 övergick man från Bosch LH motorstyrsystem till Trionic. Det som kallas T5 heter egentligen på produktionsbilarna T5.5.
Väldigt mycket hände på elektroniksidan 94-96, under 97-98 hände inte så mycket. Har svårt att redogöra för när förändringar infördes då det kontinuerligt skedde förbättringar och tar för lång tid att kolla upp.