3354
Sök

Dela 12v batteri på mitten = 6V?

134 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Vet ett par stycken som inte haft råd att handla nytt 6volt batteri som istället delat ett 12v på mitten men hur bra fungerar det igentligen?.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
20 oktober 2008
hur har dom gjort då med tanke på plus och minus polerna?

2slow

2 123 Inlägg
20 oktober 2008
Öhh ?
Hur lyckas dom med det ?
Lättaste är ju att köpa ett 12V och sen sätta ett motstånd så du får ner det till 6V

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
20 oktober 2008
finns nötter till allt...

C H E V R O L E T <3

134 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
vet inte rikitgt hur. men går ju en vägg mellan polerna och om man kapar mer åt plus polen till så går det även ut en kabel eller nått liknande från väggen från minus sidan och den är tydligen plus och minus har du ju kvar som vanligt.

134 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Fredrik.Gustavsson skrev:
Öhh ?
Hur lyckas dom med det ?
Lättaste är ju att köpa ett 12V och sen sätta ett motstånd så du får ner det till 6V

vad för slgas motstånd behövs då?. hur ska man koppla det? behöver nämligen ett nytt bateri till min 6volts bil men har inte dom pengaran nu

Whitetrash
589 Inlägg
20 oktober 2008
Det går alldeles utmärkt, teoretiskt, med tanke på att ett 12v batteri är uppdelat i 6 celler på 2 volt vardera.
Och varje cell har ju en förbindning till sin granne, och där tar man ut den pol man behöver, + eller -.

Däremot om man ska börja på att såga isär ett batteri så kommer man mista all batterisyra - så det gäller att ha batterisyra på lösvikt - vilket inte är det allra lättaste att få tag i vad jag förstått.

Räcker nämligen inte med batterivatten - det är nått helt annat.

Sen ska du få tätt i ditt nya 6 volts batteri också..kan ju aldrig vara värt besväret..

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

134 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
__Marcus skrev:
Det går alldeles utmärkt, teoretiskt, med tanke på att ett 12v batteri är uppdelat i 6 celler på 2 volt vardera.
Och varje cell har ju en förbindning till sin granne, och där tar man ut den pol man behöver, + eller -.

Däremot om man ska börja på att såga isär ett batteri så kommer man mista all batterisyra - så det gäller att ha batterisyra på lösvikt - vilket inte är det allra lättaste att få tag i vad jag förstått.

Sen ska du få tätt i ditt nya 6 volts batteri också..kan ju aldrig vara värt besväret..

kaper man efter 3 celler så läcker ju inget ut från dem?. går ju väggar så du har du ju kvar 3 fungerande celler elelr?. kanse har helt fel

Whitetrash
589 Inlägg
20 oktober 2008
makaronisen skrev:
__Marcus skrev:

kaper man efter 3 celler så läcker ju inget ut från dem?. går ju väggar så du har du ju kvar 3 fungerande celler elelr?. kanse har helt fel

Kan väl vara så på vissa batterier - men det är hur som helst inte meningen att man ska kapa dom där bara för att det råkar vara en vägg där.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

21 761 Inlägg
20 oktober 2008
Jag avråder starkt att försöka göra såna saker, batteriet blir mer eller mindre förstört och man riskerar att själv skadas. Spara istället ihop till ett batteri.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
20 oktober 2008
Kan du inte bara fixa motstånd så du får 6V istället?

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
20 oktober 2008
biltema har billiga batterier eller ja du ska då definitivt inte börja kapa i batterierna blir inte bra, går i teorin men aldrig i praktiken..
Senast redigerat av The_Mechanic (20 oktober 2008)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
20 oktober 2008
Jo det GÅR att kapa ett batteri så som han säger.
Men skulle absolut inte rekommendera det för det är farligt och rent av korkat.
Men visst går det att göra det inget snack om det.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 oktober 2008
Ursäkta, men det var bland det dummaste jag någonsin hört big_smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

jobbar påre
751 Inlägg
20 oktober 2008
haha. jaa visst gåre.men som sagt.inte hade jag då gjort de..med tanke på att det kan bildas gas runt batteriet och får du minsta lilla gnista (kan även hända fast du nu inte ska kapa batteriet) så kan batteriet explodera.och du har batterisyra över hela dig och lite till..
såå batterier ska man ha respekt för. så jag råder dig att INTE kapa och inte vara så sniken, gå å köp ett batteri. spela roll om de kostar nån tusenlapp lr va de kostar.de är värt de

Herr
285 Inlägg
20 oktober 2008
Eeh, skämtar trådskaparen?

519 Inlägg
20 oktober 2008
Hehe det känns som om det är trådskaparen själv som provat på detta och sen kör med "det var en kompis"..

134 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Nu har jag tatt och prövat detta och det verkar funkar mycket bra. bilen startar och går igen men ett nytt 6v batteri=)

Random Hero
4 047 Inlägg
21 oktober 2008
livslängden blir ju hälften av vad ett riktigt 6v batteri skulle haft ? är strömstyrkan o inre resistans rätt o så ? inte bara o sätta i va som helst

Dog food lid. Backwards

Med-lem
129 Inlägg
21 oktober 2008
12v batteri med en liten 6v trafo borde göra susen

Man får aldrig en andra schans att ge ett första intryck.

Sök