sir_daniel skrev:
glöm inte underarbetet för att det ska bli bra där ni asfalterar, kostar lika mycket (om inte mer beroende på var man ska anlägga) som själva asfalten, är det bara en ny topp så är det såklart billigare men nyanlägningning är inte gratis.
Jo, det är väldigt sant, beroende på vart man ska lägga banan, ska man först ta bort allt som är i vägen, kanske är intill en skogsdunge, eller surmark, eller vad det nu är för mark.
Oavsett måste marken jämnas till, ytskiktet skrapas bort, tills man kommer ner under humusskiktet, och en del av matjorden.
Detta paddas sen, för att det inte ska röra sig.
Sen lägger man på grövre bergskross, och paddar det så att det sätter sig ordentligt, och sen på med finare material, som låser bergskrossen, stenmjöl eller grövre grus.
Sen är det tal om att börja asfaltera.
Men om varje större parkering kostar 200 000 att laga, så tjänar kommunen ganska snabbt in det på att anlägga en bana, där man kan hålla till istället för att sprida ut sig på varje större parkering, såvida de inte ska spärra av alla parkeringar på helger och kvällar med containrar som under Vallåkra-helgen.