3339
Sök

TV4 granskar drifting och "buskörning"

4 001 Inlägg
23 oktober 2008
Smajly skrev:
Casy skrev:
Precis som flera har påpekat, så skulle en asfalts-plan, typ 500 meter * 15 meter lösa problemet. Jag vet inte vad det kan kosta, men säkert mycket billigare än att renovera upp nya parkeringar varje år.
Sen kan jag säga att vägarna i norrland är ur-usla, även inne i städerna. Sjukt dåligt!

Ja billigt är det inte..
Vi är 7 villor i vårt lilla område. Vi har en privat väg från huvudvägen in förbi våra villor.
Ungefär 200 meter lång och 6 meter bred med en liten vändzon i nedersta änden..
Vi har nyss fått den nyasfalterad.. 4cm asfaltlager lades på hela vägen, brunnar höjdes, 6 stycken, med 4cm.. inget grävande eller annat utfördes och det kostade ca 90000:- (peab utförde jobbet).

det tycker inte jag verkade så farligt dyrt ändå, bara 75kr/kvm, men det är ju endast för ytan, det brukar vara underarbete m.m som kostar men som sagts innan i tråden så finns det gott om gamla flygbanor å annat som inte används.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

3 059 Inlägg
23 oktober 2008
kolvas skrev:
Smajly skrev:
Casy skrev:
Precis som flera har påpekat, så skulle en asfalts-plan, typ 500 meter * 15 meter lösa problemet. Jag vet inte vad det kan kosta, men säkert mycket billigare än att renovera upp nya parkeringar varje år.
Sen kan jag säga att vägarna i norrland är ur-usla, även inne i städerna. Sjukt dåligt!

Ja billigt är det inte..
Vi är 7 villor i vårt lilla område. Vi har en privat väg från huvudvägen in förbi våra villor.
Ungefär 200 meter lång och 6 meter bred med en liten vändzon i nedersta änden..
Vi har nyss fått den nyasfalterad.. 4cm asfaltlager lades på hela vägen, brunnar höjdes, 6 stycken, med 4cm.. inget grävande eller annat utfördes och det kostade ca 90000:- (peab utförde jobbet).

det tycker inte jag verkade så farligt dyrt ändå, bara 75kr/kvm, men det är ju endast för ytan, det brukar vara underarbete m.m som kostar men som sagts innan i tråden så finns det gott om gamla flygbanor å annat som inte används.

Ja de e bara ytan så litta dyrt ändå.

Jo det finns som du säger massor av flygbanor som är nedlagda..
Men skulle dom släppa dessa "fria" och det skulle hända en olycka där med att någon kanske dör så skulle folk ju gnälla på dom som låtit folket sladda runt där.. För deras del handlar det nog mest om säkerhet.

4 001 Inlägg
23 oktober 2008
Smajly skrev:
Men skulle dom släppa dessa "fria" och det skulle hända en olycka där med att någon kanske dör så skulle folk ju gnälla på dom som låtit folket sladda runt där.. För deras del handlar det nog mest om säkerhet.

inte släppa dom fira, det skulle vara någon klubb som ansvarar för banan, antingen en lokal flygarklubb eller motorklubb av något slag och att sedan banan hyrs ut under ordnade former till dom som vill, det funkar väl rätt hyfsat på t.ex Uråsa utanför Växjö och säkert på fler ställen. Emmaboda flygbana är det ju flera märkesklubbar som hyr. Om man går ihop 10-15 st så blir det inte många 100-lappar per skalle.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

2 283 Inlägg
23 oktober 2008
BornFromJets skrev:
Så j*vla löjligt beteende, så barnsligt och så idiotiskt vårdslöst! Gör det på en tävlingsarena eller så kan ju eran lilla ''klubb'' pröjsa för att anlägga en egen asfaltsplätt att bete er som svin på!

Varje gång jag ser något liknande är det 112 som gäller, eller spela lite lurigt och ha med sig filmkameran och låtsas vara åskådare, sedan fångar man förarna och bilarna på bild och överlämnar detta material skyndsamt till polisen!

Markägarna kan smälla upp bommar in till parkeringarna som låses och larmas när affärerna stänger, det vore helt klart den enklaste och billigaste lösningen.

Du är nog eller kommer bli en sån kärring som man alltid äggade husen hos eller allmänt var elaka mot smile

R.I.P. Michael Jackson!

Stålverksarbetare
372 Inlägg
23 oktober 2008
FireTraXX skrev:
MazterX skrev:
Denna tråden kommer ju leda till att någon skadas... hmm

Jag tycker att det är tråkigt för dom som får punga ut med en massa pengar för att återställa parkeringsrutor och liknande medans jag inte kan förstå dom som gnäller över rejsane ungdommar.
Här i Halmstad så finns det "tyvärr" inga pengar till att asfaltera en sträcka på 700-1000 meter till dom som vill annordna legala rejs. Men det fanns tydligen lite slantar till en ny idrottsarena som går lös på runt 360 MILJONER KR!!! mad

...

VV har si och så mycket pengar att göra av med.
Kommunen (Antar att det är de som pröjsat, i Malmö pröjsade iofs. Percy för nya arenan) har si och så mycket pengar att göra av med.
Den ena får inte del i den andras kaka, så är det bara.

Det du skriver är ju sant!
Men sen tycker jag att komunen som i detta fallet bygger en arena till idrott för 360 miljoner borde kunna avvara några slantar till en annan sport, Racing...
Det är ju trots allt inte en väg som ska anläggas det är en bana. smile

181 Inlägg
23 oktober 2008
discokapten skrev:
Synd att du inte klarade polishögskolans antagning. Träna mer, eller var du bara för dum?

Bästa idag ! haha big_smile

Driven
17 Inlägg
23 oktober 2008
Kul att det finns folk med olika åsikter på garaget!big_smile

MEN! vem kan leva ett helt liv utan att bryta mot en enda lag? Det du söker "BornFromJets" är perfektionism, kan dock även se att det finns en vis antydan till komprimiss i att du kan tänka dej att man samlas och delar med sig av sina historier osv, Bra! Men jag kan dörimot inte förstå vad du personligen har emot, låt oss kalla det för en kultur? för det är det vell nästan? Att busa lite med bilen har vell alla gjort sedan urminnestid?

Sen det där med att köra på banor och andra säkra lagliga platser är vell helt rätt! Säkerheten går förre allt, men med handen på hjärtat, finns det så många sådana banor i Sverige? En eller Två kanske som man får köra med sin egna personbil på.

Men, lite av intresse, har du något personligt emot att folk "målar" om parkeringsplatserna? För någonting måste ju driva dej för att få ut dej om kvällarna och leta efter kriminellabilister, som har ett brinnande intresse för bilar, tyckte tillochmed att jag läste att du gjort dej besväret att ta med dej kamera och TILLOCHMED med våld hållt kvar personer tills polisen kommit? Mycket  MYCKET märklig stil...

`Learn by doing´

Intresseklubben
673 Inlägg
23 oktober 2008
Fattar inte att du kan klaga så mycket "BornFromJets". Bara för du inte har en bil som orkar släppa på hjulen, så behöver du inte sura på annat folk..

Och orka ringa polisen för folk har lite roligt, ibland måste man kanske göra lite saker för att kommunerna ska öppna upp sina ögon och börja göra något åt saken! som t ex bygga en bana åt folket, så kan dom vara där och leka..

Tycker verkligen det e löjligt att ringa polisen, detta kommer ju aldrig sluta i alla fall! Sköt du ditt, så sköter poliserna sitt..

Aja, glädjedödare!

/Mvh Andreas

1 464 Inlägg
23 oktober 2008
Varför alla personangrepp? Jä·la trams...
Senast redigerat av MrJAM (23 oktober 2008)

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
23 oktober 2008
glöm inte underarbetet för att det ska bli bra där ni asfalterar, kostar lika mycket (om inte mer beroende på var man ska anlägga) som själva asfalten, är det bara en ny topp så är det såklart billigare men nyanlägningning är inte gratis.

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 oktober 2008
sir_daniel skrev:
glöm inte underarbetet för att det ska bli bra där ni asfalterar, kostar lika mycket (om inte mer beroende på var man ska anlägga) som själva asfalten, är det bara en ny topp så är det såklart billigare men nyanlägningning är inte gratis.

Jo, det är väldigt sant, beroende på vart man ska lägga banan, ska man först ta bort allt som är i vägen, kanske är intill en skogsdunge, eller surmark, eller vad det nu är för mark.
Oavsett måste marken jämnas till, ytskiktet skrapas bort, tills man kommer ner under humusskiktet, och en del av matjorden.
Detta paddas sen, för att det inte ska röra sig.
Sen lägger man på grövre bergskross, och paddar det så att det sätter sig ordentligt, och sen på med finare material, som låser bergskrossen, stenmjöl eller grövre grus.
Sen är det tal om att börja asfaltera.

Men om varje större parkering kostar 200 000 att laga, så tjänar kommunen ganska snabbt in det på att anlägga en bana, där man kan hålla till istället för att sprida ut sig på varje större parkering, såvida de inte ska spärra av alla parkeringar på helger och kvällar med containrar som under Vallåkra-helgen. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

KHRacing
23 oktober 2008
NIzmO skrev:
BornFromJets skrev:
Förstår inte folk att ''drifting'' är lika med skadegörelse och därför ingen motorsport. Fan, börja med riktig rally, F1 eller folkrace med riktig utbildning och på riktiga godkända banor än att vandalisera annans egendom! ''Drifting'' är ett brott och inte fan en motorsport som förtjänar någon större hänsyn.

Att sladda på parkeringar/rondeller har inget med drifting att göra, bara folk som använder det ordet alldeles för mycket, drifting ÄR en riktig motorsport!

Tack.smile

1 200 Inlägg
23 oktober 2008
Att ingen har jämfört det med klotter...

De som sprejar ned tågvagnar, tunnlar mm. tycker säkert att det är helfestligt, men lik förbannat är det skadegörelse som kostar rejält mycket att återställa.

Jag brukar själv sladda på stora, tomma ytor när de är täckta av snö och is, då detta både är underhållande och i hög grad lärorikt.

Jag har full förståelse för de som tycker att "drifting" på bar asfalt är kul att utöva, men jag har samtidigt förstående för de som stör sig på det. Brända gummistreck i kilometervis ser helt enkelt inte trevligt ut när man kommer till affären för att t.ex. handla mat, speciellt inte om man själv äger affären i fråga.
Senast redigerat av Minister (23 oktober 2008)

KHRacing
23 oktober 2008
JapMax skrev:
Svarta sladdspår är helt borta efter 6 månader, mer lr mindre beroende på hur mkt trafik de går på vägen.

Förövrigt tycker jag de är skitkul att göra långa svarta spår och ringar på asfalten mohaha

smile Exra långa är roligast: smile
[video]http://www.garaget.org/video/nsstsf811xc9[/video]

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 oktober 2008
Minister skrev:
Att ingen har jämfört det med klotter...

De som sprejar ned tågvagnar, tunnlar mm. tycker säkert att det är helfestligt, men lik förbannat är det skadegörelse som kostar rejält mycket att återställa.

Jag brukar själv sladda på stora, tomma ytor när de är täckta av snö och is, då detta både är underhållande och i hög grad lärorikt.

Jag har full förståelse för de som tycker att "drifting" på bar asfalt är kul att utöva, men jag har samtidigt förstående för de som stör sig på det. Brända gummistreck i kilometervis ser helt enkelt inte trevligt ut när man kommer till affären för att t.ex. handla mat, speciellt inte om man själv äger affären i fråga.

En del kommuner har faktiskt kommit på att stora tråkiga tegelväggar på fabriker/byggnader är just.... tråkiga.

Där har man börjat tillåta klottrare, som får klottra hur de vill, så länge det ser bra ut, fina bilder och så, inga personangrepp, eller dyl, men just att man tillåter det sänker mängden klotter på andra ställen.

Edit: OT: Med detta inlägg hänvisar jag till mitt ovanstående. smile
Om kommunerna ordnade/fixade riktiga banor skulle problemet med "illegal" drifting, gummibrännande minska, skulle jag tro.

Såg häromveckan en Bmw i Halmstad, som ställde sig mitt på en trafikerad väg, när han väntade på grönt ljus och brände däck så bakomvarande bilar och bilar vid sidan av inte såg något pga röken...

Det tycker jag är att dra det liiiite för långt. smile
Men en tom parkering en kväll är en helt annan sak.
Senast redigerat av TurbOla (23 oktober 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Evilmonkey
23 oktober 2008
BornFromJets skrev:
Så j*vla löjligt beteende, så barnsligt och så idiotiskt vårdslöst! Gör det på en tävlingsarena eller så kan ju eran lilla ''klubb'' pröjsa för att anlägga en egen asfaltsplätt att bete er som svin på!

Varje gång jag ser något liknande är det 112 som gäller, eller spela lite lurigt och ha med sig filmkameran och låtsas vara åskådare, sedan fångar man förarna och bilarna på bild och överlämnar detta material skyndsamt till polisen!

Markägarna kan smälla upp bommar in till parkeringarna som låses och larmas när affärerna stänger, det vore helt klart den enklaste och billigaste lösningen.

Herr Rättrådig ser jag,,,  sad

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
23 oktober 2008
Hade jag sagt vad jag tycker o tänker om Amatördäckarklubben tre lingon så hade jag antagligen blivigt utslängd och bannad från Gorg för all framtid för "Person angrepp"
Men men... folk kan nog ta o räkna ut rästen själva...
Tragiska människor med Storhetsvansinne och maktmissbruk är den Lindriga versionen..

Sump Runk Rätt O Slätt!

Evilmonkey
23 oktober 2008
BornFromJets skrev:
azid skrev:
BornFromJets skrev:
Förstår inte folk att ''drifting'' är lika med skadegörelse och därför ingen motorsport. Fan, börja med riktig rally, F1 eller folkrace med riktig utbildning och på riktiga godkända banor än att vandalisera annans egendom! ''Drifting'' är ett brott och inte fan en motorsport som förtjänar någon större hänsyn.

azid: Du ska inte uttala dig om hur mycket polisen har att göra och inte göra eftersom du inte kommer i närheten av dem positivt än vad jag gör, så gott som varje vecka i mitt eget jobb. Några av mina objekt har parkeringar där det brukar ''driftas'' på och eftersom det är skadegörelse så kan jag och mina kollegor gripa er i väntan på polis, sedan kan ni gå hem till mamma och böla för att den stygga vakten tog er.

Barnsligheter, väx upp och börja med en riktig motorsport på heltid som sagt!

Ni kan ju börja med att läsa vad brottet skadegörelse innebär. Svart på vitt, smack!

den enda myndighetsperson som jag ska stanna för är polisen.. behöver inte stanna för dig om du ser att jag sladdar

Många parkeringar som vi bevakar går det bara att ta sig ut de rätta vägarna eftersom det finns barriärer runtom. Vi ställer bara våra bilar i utfarterna och väntar på farbror blå, så lilla gubben kom inte och säg till mig hur jag sköter mitt arbete eller vad jag kan göra med dig.

Du..lille gubben,,,Skulle du blockera min väg så skulle jag utan tvekan offra bilen på att ladda rakt in i sidan på dig och ge på dig tills 4wd:n ger upp.
Du har ingen som helst rätt av kvarhålla en person som inte gjort sig skyldigt till brott.
Troligtvis så skulle du torska i rätten för att framfört ditt lilla fjollfordon på felaktigt sätt och därmed orsakat orsakat en olycka.
Tur att väktarna i vår lilla by ägnar sig åt sitt arbete istället för att sitta och lipa på "elaka motormänniskor" på ett forum för "elaka motormänniskor".
Ta på dig din söta lilla uniform och posera på snyggast.se eller liknande,,sylvester.com kanske.
Skulle tippa på att det är ett porum som passar dig bättre och att du får bättre gensvar där.

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
23 oktober 2008
BornFromJets skrev:

Du är nog den dummaste och mäst korkade person som nån gång skrivigt i detta forumet..
Att kläcka en sån sak i ett forum för Bilfantaster.. damn...

Ursäkta påhoppet.. men.. damn.. Du borde seriöst talat skämmas...
inte konstigt att ingen har respekt för väktare...

Sump Runk Rätt O Slätt!

Maskinförare
1 163 Inlägg
23 oktober 2008
TurbOla skrev:
Jo, det är väldigt sant, beroende på vart man ska lägga banan, ska man först ta bort allt som är i vägen, kanske är intill en skogsdunge, eller surmark, eller vad det nu är för mark.
Oavsett måste marken jämnas till, ytskiktet skrapas bort, tills man kommer ner under humusskiktet, och en del av matjorden.
Detta paddas sen, för att det inte ska röra sig.
Sen lägger man på grövre bergskross, och paddar det så att det sätter sig ordentligt, och sen på med finare material, som låser bergskrossen, stenmjöl eller grövre grus.
Sen är det tal om att börja asfaltera.

Men om varje större parkering kostar 200 000 att laga, så tjänar kommunen ganska snabbt in det på att anlägga en bana, där man kan hålla till istället för att sprida ut sig på varje större parkering, såvida de inte ska spärra av alla parkeringar på helger och kvällar med containrar som under Vallåkra-helgen. smile

Och den där faktan fick du från?
Jag som är maskinförare, med egen åsikt tycker bara hela det här är löjligt. Med att ens orka bry sig i om det råkar vara svarta sträck på en parkering.. Jisses.. Folk borde skaffa sig en hobby istället för att klaga på andras...

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök