4217
Sök

Vilka servicearbeten kan vi (ej mek-kunniga) göra själva?

Blyfot
829 Inlägg
28 oktober 2008
AeroMalm skrev:
volvokrille12 skrev:
byta olja+ filter,tändstift,luftfilter, bromaklosar, broms vätska, kontroll av glykol och spolarvätska är typiska saker alla bör kunna

ska man kontrollera glykolen ska man ju ah en refragremeter för att se hur många minus grader kylarvätska klarar innan den fryser...

tänkte på mängden i först hand... Men de är sant som du säger... Man är väl lite bortskämd när man har såna saker hemma redan...

"bara en mor kan älska en sån son"

1 161 Inlägg
28 oktober 2008
jag anser inte mej sj som mek kunnig direkt men har ändå lyckats byta växellåda på min bil med ganska mkt hjälp dock..
men det beror ju lite på tålamod o om man vågar testa sej fram lite grann så brukar de gå bra me ganska mkt olika saker smile

Lycka till med mekandet smile

Mvh Jonas

Ford Racing
479 Inlägg
28 oktober 2008
Köp en gammal bubbla.dom är nog lättmekast! wink

Ja Just!

12 086 Inlägg
28 oktober 2008
volvokrille12 skrev:
AeroMalm skrev:
volvokrille12 skrev:
byta olja+ filter,tändstift,luftfilter, bromaklosar, broms vätska, kontroll av glykol och spolarvätska är typiska saker alla bör kunna

ska man kontrollera glykolen ska man ju ah en refragremeter för att se hur många minus grader kylarvätska klarar innan den fryser...

tänkte på mängden i först hand... Men de är sant som du säger... Man är väl lite bortskämd när man har såna saker hemma redan...

Man är väl inte borskämd om man har en glykometer (som mina så fint heter) jag har två wink

fordelvis skrev:
Köp en gammal bubbla.dom är nog lättmekast! wink

Lättmekast? lol
Senast redigerat av JapMax (28 oktober 2008)

Blyfot
829 Inlägg
28 oktober 2008
Jag menar att jag är van att de mesta som behövs redan finns hemma. Och att någon som inte skruvar mycke kan sakna lite utrustning

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
28 oktober 2008
Beror väl på hur "ej mek-kunnig" man är men torkarblad, fläktremmar, diverse glödlampor, däck och sånt borde väl de flesta fixa.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Blyfot
829 Inlägg
28 oktober 2008
Men om man är kunnig eller inte är egetligen ointressant. Har man intresset så brukar man kunna klara av de mesta.. Men behöver ju skruva för att lära sig. Alla är vi barn i början

8 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
Tack för alla tips. Har gjort en del arbeten tex oljebyte + filter. Tändstift.
Varför skrapar ljudet i radion? Har kollat att masten är ok. Det är Toyotas originalradio från -00.
Skall försöka att byta växellådsoljan - är detta svårt? En kille på Gör det själv  verkstaden gav mig ett tips. Ta bort damasken runt växelspaken och häll oljan där! Driver han med en nybörjare?
Vilka fler ställen skall och kan man byta olja på ?

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 oktober 2008
bogartius skrev:
Tack för alla tips. Har gjort en del arbeten tex oljebyte + filter. Tändstift.
Varför skrapar ljudet i radion? Har kollat att masten är ok. Det är Toyotas originalradio från -00.
Skall försöka att byta växellådsoljan - är detta svårt? En kille på Gör det själv  verkstaden gav mig ett tips. Ta bort damasken runt växelspaken och häll oljan där! Driver han med en nybörjare?
Vilka fler ställen skall och kan man byta olja på ?

Han skrattar nog gott åt dig nu! lol
Om bilen är framhjulsdriven och manuell så fyller du på den i antingen vänster eller höger hjulhus, antar jag, på min bil sitter avtappningspluggen och påfyllnings/nivåpluggen på vänster sida på växellådan.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
29 oktober 2008
men är den bakhjulsdriven så kan du fylla på vid växelspaken..bara att ta bort den..
mycket enklare än att pumpa in oljan i lådan

8 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
OLJEBYTE
Motoroljan och växellådsoljan är nu bytta. Är det fler oljebyten en nybörjare kan göra?

Har en Toyota Corolla 1.4  -00.

Jo varför går det inte att lyssna på radion? Den bara brusar.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
30 oktober 2008
bogartius skrev:

antennkabeln halkat ut?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Avstängd
93 Inlägg
30 oktober 2008
peegee skrev:
En otroligt inviduell frågeställning...

En del lär ju sig direkt bara dom saker på ett par bilder... andra lyckas inte dra skruvar åt rätt hall även om de blivit undervisade 100ggr…

Haynes reparationsböcker tycker jag är en bra start för många men även där ska man ta det med en nypa salt då vissa operationer som ex kolvringsbyten kan se enkelt ut i dess beskrivning...

"Ej mek-kunnig" kan betyda så väl den snart pensionerade tanten som är lokalvårdare på jobbet, bög-frisören vid torget eller civilingenjören i mekatronik som kan det mesta teoretiskt... de går lixom inte att jämföra så väl occh heller inte säga svart på vitt men de exempel som nämnts här kan väl klassas som lättmekade.

"The hard way is the best learning way if you dare to continue trying..."

bög-frisören vid torget lol  trådskaparen hette BOG nånting Ö är inte tillåtet i namn va`?lol
Senast redigerat av agentchaos (30 oktober 2008)

Avstängd
93 Inlägg
30 oktober 2008
bogartius skrev:
OLJEBYTE
Motoroljan och växellådsoljan är nu bytta. Är det fler oljebyten en nybörjare kan göra?

Har en Toyota Corolla 1.4  -00.

tänder du på manlig hjälp bara , eller är du seriös?
Jo varför går det inte att lyssna på radion? Den bara brusar lol
Senast redigerat av agentchaos (30 oktober 2008)

Sök