3680
Sök

bultändring 4x100 till 5x120

1 498 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
#1
Undrar om någon vet om det finns spacers som ändrar från 4 till 5 bult 4x100 till 5x120?


1 498 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
#3
Dom tillverkar bara inom samma bultantal.


16 197 Inlägg
28 oktober 2008
#4
ascona-tic skrev:
Dom tillverkar bara inom samma bultantal.

av en simpel anleding.. spacern bilr för klen eftersom 2 av hålen kommer vänding nära varann.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 498 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
#5
evilaudio skrev:
ascona-tic skrev:
Dom tillverkar bara inom samma bultantal.

av en simpel anleding.. spacern bilr för klen eftersom 2 av hålen kommer vänding nära varann.

Det kanske beror på vilket matrial dom tillverkas av och manton tillverkar dom i aluminium. Ta tex saab adapterplattorna från 4x108 till 5x110 så det finns grejor till dom.


16 197 Inlägg
28 oktober 2008
#6
ascona-tic skrev:
evilaudio skrev:
ascona-tic skrev:
Dom tillverkar bara inom samma bultantal.

av en simpel anleding.. spacern bilr för klen eftersom 2 av hålen kommer vänding nära varann.

Det kanske beror på vilket matrial dom tillverkas av och manton tillverkar dom i aluminium. Ta tex saab adapterplattorna från 4x108 till 5x110 så det finns grejor till dom.

en spacer av stål blir ju galet tung.. vilken saab har de??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 498 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
#7
Finns för 9000 för att få på 9-3&9-5 fälgar och går att köpa på speedparts och dom är bara 12mm tjocka


Entreprenör
1 784 Inlägg
29 oktober 2008
#8
ascona-tic skrev:
Undrar om någon vet om det finns spacers som ändrar från 4 till 5 bult 4x100 till 5x120?

Alltså grabbar...ni måste ju skilja på  SPACERS  och  ADAPTERS... Finns inga spacers som ändrar bultcirkeln..Här en spacer
http://www.mamut.net/classicvwse/f0601.jpg
å här en adapter...
http://www.mamut.net/classicvwse/f0613.jpg
Senast redigerat av mrbuggy (29 oktober 2008)

J.Skagerlind (wescrape)
215 Inlägg
30 oktober 2008
#9
Jag är ute efter exakt samma adapter som trådskaparen vill ha. Tipsa gärna!

Mvh Joakim Skagerlind - 0760 - 940 776
http://www.garaget.org/Viper89
E28 Turbo || E39 530D || E30 324TD ||
Only Beemers with a snail on...

Volvoskadad
6 017 Inlägg
31 oktober 2008
#11
ascona-tic skrev:
Jag hitta själv  http://www.concept-wheels.be/wheel-adap … x112-2.htm

den så lite riskabel ut, jag menar hålena är ju typ 5mm från varandra

Jonas

Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
137 Inlägg
1 november 2008
#12
Varför hålla på med spacers i onödan? Det ställer bara till det med offseten och gör så att man inte kan ha fälgar med låg offset, vilket oftast är snyggare.
Jag har byggt om naven på flera bilar till annan bultcirkel. På min bil har jag ändrat från 5x108 till 5x120, på Vöx Amazon kombi ändrade jag från 5x108 till 5x112. Har även ändrat om Koenigseggbromsarna till rätt bultcirkel till Vöxs Amazon och hans 240.
Att ändra från fyrbultat till fembultat är lite knepigare om det inte är samma delningsdiameter.
T.ex från 4x108 till 5x108 är inga problem, då använder man ett av de gamla hålen. Men det går att ändra till en annan diameter också med lite trixande bara.
På Kennys V40 byggde jag om från 4x114,3 till 5x120.
http://www.garaget.org/?car=14811


1 498 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
#13
PATRIK_J0HANSS0N skrev:
Varför hålla på med spacers i onödan? Det ställer bara till det med offseten och gör så att man inte kan ha fälgar med låg offset, vilket oftast är snyggare.
Jag har byggt om naven på flera bilar till annan bultcirkel. På min bil har jag ändrat från 5x108 till 5x120, på Vöx Amazon kombi ändrade jag från 5x108 till 5x112. Har även ändrat om Koenigseggbromsarna till rätt bultcirkel till Vöxs Amazon och hans 240.
Att ändra från fyrbultat till fembultat är lite knepigare om det inte är samma delningsdiameter.
T.ex från 4x108 till 5x108 är inga problem, då använder man ett av de gamla hålen. Men det går att ändra till en annan diameter också med lite trixande bara.
På Kennys V40 byggde jag om från 4x114,3 till 5x120.
http://www.garaget.org/?car=14811

Hur mycket meck är det att bygga om naven och undra om det finns så mycket matrial på en golf 2a så man kan ändra till 5x120?. Ska forska lite i vr6 upphängning men då är det fortfarande 5x100 till 120 så det är samma problem med offseten om fixar naven.  Lutar åt adaptrar och liten lätt breddning.  Ska bara hitta någon som kan göra adaptrar.


12 086 Inlägg
1 november 2008
#14
Man gör inte spacers med 4/5 bult samt olika bultdelning, det går inte. Antingen samma antal bult lr samma bultcirkel.

Entreprenör
1 784 Inlägg
1 november 2008
#15
4/100-5/120


http://www.concept-wheels.be/media/images/1108112_big.jpg
Senast redigerat av mrbuggy (1 november 2008)

12 086 Inlägg
1 november 2008
#16

Utan modifikation på navet funkar inte den där.
Och hur du sedan ska modifiera navet vet jag inte, det blir ju samma dilemma som när man gör spacern.
Ända alternativet jag ser är att svetsa igen nålen på navet (om det är runt nav så man får plats med 5 bult) och sedan borra nya.

Du får gärna förklara bättre hur du löste det.

Inte för att va den som är den men antingen är bilden grovt missvisande lr så hittar du på, för det är inga 20mm skillnad i bultdian på den där tongue
Senast redigerat av JapMax (1 november 2008)


Sök